OEP Offentlig Elektronisk Journal Beste praksis?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Arkivdanning i Kristiansand kommune
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Offentlighetsprosjekt i Hole kommune
Saker og dokumenter på Internett

E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Innherred samkommune 1 Dokumentsenteret Orientering samkommunestyre 15. mai 2008 Eva K. Lian Ove Haugrud.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Resultater Kundesenter
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Informasjonsplikt og uttalerett
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Tilgangsstyring i ePhorte
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Releasedokumentasjon versjon 6.1 – Vedlegg –Begrenset tilgang til brukere uten sertifikat Hvis følgende innstillinger er satt for leverandøren:
Om Norsk Finansbarometer 2014
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
ByggSøk i Skedsmo BEdagene, 31. mars 2005 Hans Petter Grønås
Noark-4 spesifiserer et fullstendig elektronisk arkivsystem som kan integreres med elektronisk post og elektronisk saksbehandling.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Arbeid er førstevalget
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Regler om offentlighet og åpenhet
Forholdsregler ved arbeidsnedleggelse. Regelverket Tjenestetvistloven Hovedavtalen i staten – del 3 Personalmelding (PM 2012:10)PM 2012:10 Hefte: ”Arbeidskonflikter.
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Rutine vedr. saksfremlegg og protokoll til Høgskolestyret
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
3 Marius Stub.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Innsyn Thor Kvatningen - it-konsulent / Trondheim kommune/byarkivet
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Sikker Digital Post - SDP
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

OEP Offentlig Elektronisk Journal Beste praksis? DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

Litt om Arbeidstilsynet Ca 600 ansatte – landsdekkende Syv regionkontorer (tilsyn) og ett Direktorat (strategier) Sentralisert arkiv (Dokumentsenter), IKT, lønn, sentralbord Dokumentsenteret er bemannet med 14 stillinger Journalfører ca 90.000 inngående og 90.000 utgående JP Ca 180.000 brev pakkes i året (verneombud fast kopimottaker) Målsettingen for Arbeidstilsynet: Fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle – visjon: Et godt arbeidsliv for alle ! Trygge tilsettingsforhold Meningsfylt arbeid for den enkelte DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

Kort om tiden før OEP Forskrift til Offentleglova § 6: "Følgjande organ som fører elektronisk journal, skal gjere journalen tilgjengeleg for ålmenta på Internett: b) alle dei statlege direktorata som har heile landet som verkeområde Vårt departement bestemte at hele journalen (både for direktoratet og for regionene) skulle legges ut. Internett - som i dette tilfellet betydde DIFIs løsning: OEP der du kan «handle» innsynskrav DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

OEP - oppstart Oppstart planlagt fra FAD/DIFI/AD: Sommeren 2009, utsatt til tidlig 2010 Utsatt på ubestemt tid, men ble endelig lansert 18.05.2010 – departementene og SMK var de første som la ut sine journaler Oppstart for Arbeidstilsynet sitt vedkommende: Sommeren 2010 og en tjenesteavtale ble signert mellom oss og DIFI Arbeidstilsynet hadde ikke rutiner for å legge ut journalen før OEP kom, men vi sendte journaler til journalister som ba om det Ingen publisering av tilsynsrapporter etc til publikum på eget nett Liten erfaring med innsynsbegjæringer – på dette tidspunktet DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

OEP - rutiner i starten Dokumentsenteret (DOK) tok i mot alle innsynsbegjæringer (mange!) De kom pr e-post (innsyn@arbeidstilsynet.no) Våre rutiner i starten – stor omlegging for arkivet: Vi journalførte alle innsyn – pga arkiveringsplikten En sak pr innsynsbegjæring (kunne inneholde 99 innsynskrav) En sak kunne ha like mange journalposter som enheter (fordi saksbehandlingen var desentralisert) Hvert innsynskrav (JP) ble lenket til saken det ble begjært innsyn i (lenkingen ble foretatt av arkivet) Hvis saker ble flyttet og JP ble renummerert etter at det var publisert på OEP, måtte vi slette på OEP og legge ut på nytt Vanskelig å arkivere uten å journalføre – i elektronisk arkiv En sak pr innsynskrav fordi innsynsbegjæringsområdet var desentralisert (regionvis) DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

Eksempel på innsynskrav Sak: Incita AS, EIDSVOLL - Tilsyn 02.03.2011 - NL1016D Sosial dumping andre bransjer Dokument: Vedr. Arbeidstilsynets tilsvar av 14. juli d.å. Dok. dato: 18.08.2011 | Journaldato: 19.08.2011 Mottaker: Sivilombudsmannen Saksnr.: 2011/5791 | Dok. nr.: 25 Sak: Ragn-Sells AS, SKEDSMO - Tilsyn 28.03.2011 - NL1016D Sosial dumping andre bransjer Dokument: Tilsynsrapport med varsel om pålegg Dok. dato: 12.05.2011 | Journaldato: 13.05.2011 Mottaker: Ragn-Sells AS Saksnr.: 2011/7901 | Dok. nr.: 6 DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

OEP - erfaringer AT kom fort på «innsynskravstoppen» på OEP (av 100 statlige leverandører) – og er det fortsatt I snitt de siste årene: ca 12.000 innsynskrav pr år – stabilt (12838 i 2013) Regionene brukte 3,7 årsverk bare på å behandle innsynsbegjæringer, Dokumentsenteret brukte minst 1 årsverk med journalføring og lenking AT var ikke forberedt på arbeidsbyrden AT hadde et forbedringspotensiale på kompetansen; Saksbehandling og meroffentlighet Hjemler for unntak Klageadgang og delvis innsyn Sladding av informasjon i dokumenter Rutiner og bruk av ePhorte DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

OEP – erfaringer - tiltak Vi vurderte å legge ut alle våre utgående dokumenter på OEP, men teknisk lot det seg ikke gjøre på en enkel måte «Ugrunnet opphold» gjorde at mengde arbeid og ressurser ikke «gikk opp» - mange måtte ta del i arbeidet – både «faglærte» og «ufaglærte» Saksbehandlere ble «oppfinnsomme» med å skrive saks- og JP-titler – så nøytrale at det ble vanskelig å finne igjen sakene Vi tok bort arkivdeler som var helt unntatt offentlighet fra OEP og arkivdeler som kun var meldinger, men i stort omfang (store mengder – uinteressante dokumenter) Vi la ut på vårt eget nett opplysninger om hvilke arkivdeler som ikke var på OEP – og at det var mulig å be om disse journalene spesielt DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

OEP - brukerundersøkelse DIFI gjorde en brukerundersøkelse og utga en rapport; DIFI-rapport 2012:5 ISSN: 1890-6583 Hovedfunn - utdrag: Brukerundersøkelsen viser at OEP har et bredt nedslagsfelt og brukes både privat og i forbindelse med jobb. Sluttbrukerne er i høy grad fornøyde med den tekniske løsningen, men ønsker forbedringer, blant annet på søkefunksjonaliteten. Sluttbrukerne er positive til den oppfølgingen de får fra virksomhetene, selv om mange påpeker at det er variabelt. Det forventes at bestillingene skal behandles raskt, og at dokumenter er tilgjengelige direkte fra nettsiden uten at man må kreve innsyn. Videre har sluttbrukerne høye forventninger til OEP i framtiden, og de etterspør og forventer at stadig flere offentlige virksomheter skal levere sine journaler til OEP. DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

OEP – sett fra journalisten.no AV Pål Hivand, kommunikasjonsrådgiver[13.08.2013 10:11]Mens kommuner og fylkeskommuner i årevis har tilbudt direkte og umiddelbar tilgang til offentlige dokumenter på nett, har staten valgt en annen strategi. Etter år med tester og utvikling av OEP (Offentlig Elektronisk Postjournal) må den som vil ha tilgang til statlige dokumenter stadig søke om innsyn. Innsynsbegjæringen behandles så behørig i forvaltningen, før den innvilges eller avises. Neste gang noen ber om innsyn i samme dokument, skjer samme prosess på nytt. Ny behandling. Og dokument sendes med epost. OEP-prosjektet står som et eksempel på hvorfor digitalisering og brukerorienteringen i offentlig virksomhet står i stampe. Og så lenge landets regjering konsentrerer seg om små praktiske løsninger som hører hjemme i micro-management kategorien, er det ingen grunn til å forvente hårete løsninger på det digitale området i staten. DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

Erfaringer – og hva gjør vi nå? Vi har sentralisert behandlingen av innsynsbegjæringene (sommer 2013) og fått en funksjon som er profesjonell (bl.a. med jurister) Den som krever innsyn får svar fra en enhet og ikke opptil syv regioner Vi har – i samarbeid med DIFI – fått følgende tekniske endringer: maks 10 innsynskrav pr innsynsbegjæring (e-post) alle innsynskrav viser hvilken region saken hører til og hvilken saksbehandler Allmennheten kan velge hvilken region (journal) de ønsker å søke i - Direktoratet er også en enhet de kan søke i Dokumentsenteret journalfører fortsatt innsynsbegjæringene, men nå fordeles saken til innsynsenheten og lenkingen mellom saker er opphørt Digitaliseringsprosessen er i gang i AT – vi regner med at publisering av offentlige dokumenter skjer i løpet av 2014 – enten via OEP eller via eget internettsted DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014

Tanker Flott løsning, hva er status for videre utvikling? Journal på OEP søkbar kun for ett år? Kan tagging ivaretas av registrene som opprettes (Enhetsregisteret, Folkeregisteret, Kontakt- og reservasjonsregisteret – og etter hvert andre register som forvaltningen blir pålagt å bruke)? Enklere løsning for publisering av dokumenter? Enklere løsning for utlegging av dokumenter som det er gitt innsyn i? DIFI - Samarbeidsforum for OEP 14.05.2014