Orientering fra Kredittilsynet Orientering fra Kredittilsynet Anne Merethe Bellamy Høstkonferansen, Bankenes Sikringsfond 14. september 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Advertisements

AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Anne Merethe Bellamy Kredittilsynets oppgaver i forbindelse med revisorlovgivningen.
Tilsyn og kontroll med regnskap og revisjon – aktuelle temaer
Må revisors rolle endres i Norge? Nødvendige endringer i rammebetingelser Avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy.
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Synet på praktiseringen av rådgivningsregelverket v/seksjonssjef Kjersti Elvestad DnRs Fagdager - november 2006.
Private høyskolers rapportering til departementet
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Etablering av aksjeselskap (AS)
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Høringsnotat Bruk av offentlig tilskudd og foreldrebetaling i ikke-kommunale barnehager. Ny lovbestemmelse i barnehageloven som fastslår at offentlig tilskudd.
PILAR II Nye krav til banker og tilsynsmyndigheter Seniorrådgiver Erik Lind Iversen Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005.
Vil Basel II gi oss en tryggere banksektor? Konsekvenser for finansiell stabilitet Orienteringsmøte om Basel II, Arne Skauge Finansnæringens Hovedorganisasjon.
1 Modellgodkjenning Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005 Bjørn Andersen, Kredittilsynet.
Betydningen av uavhengige bekreftelser i et samfunnsmessig perspektiv
Revisors etikk og uavhengighet - nyheter og erfaringer
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
1 Informasjon om nye kapitaldekningsregler 14. desember 2006.
Erfaringer fra Kredittilsynets tilsyn med revisorer
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Gode råd om regnskapsførsel
1 Basel II –Pilar 2 Hva vil Kredittilsynet legge til grunn for tilsynsprosessen Høstkonferansen 2007 Bankenes Sikringsfond Rica Hell Hotel september.
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
NORSK REGNSKAPSREGULERING OG IFRS Lovendringer 2004/ Innst. O. Nr. 17 ( ) Vedtatt desember 2004 Om lov om endringer i lov 17. Juli 1998.
Departementets styring og styrenes rolle
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Oktober Januar April Juli 15. nov: frist for å melde inn vesentlige endringer i emner Okt: publisere vårtimeplan 1. mai: frist for melding om utdanningskvalitet.
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Prosjektleder Inger Svendsrud
IASB- tilpasning i Norge
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Frittstående informasjon for kontrollkomitéen Økonomistyring og regnskap.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
First Level Controller
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Viktige lovendringer for selskaper og styrer
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Internkontroll Pilotnettverk
rapportering og kvalitetssikring
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
IASB- tilpasning i Norge
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Orientering fra Kredittilsynet Orientering fra Kredittilsynet Anne Merethe Bellamy Høstkonferansen, Bankenes Sikringsfond 14. september 2004

Ny regnskapslov Implementering av IFRS-forordningen  pliktig anvendelse av IFRS-forordning i konsernregnskapet til børsnoterte foretak  adgang til å benytte IFRS i konsernregnskapet til øvrige foretak  adgang til å benytte IFRS i selskapsregnskapet  utsatt anvendelse til 2007 for visse typer foretak  Børsnoterte gjeldsinstrumenter  US GAAP

Om finansinstitusjonene: ”Det vil vurderes om særskilte forhold knyttet til soliditetsvurderingen av og tilsynet med finansinstitusjoner gjør det nødvendig å avskjære eller begrense adgangen til å utarbeide selskapsregnskap i samsvar med vedtatte IFRS for disse. Blant annet er kravene til kapitaldekning knyttet til balansestørrelsen i selskapsregnskapet. Regnskapsloven § 10-1 tredje ledd gir departementet adgang til å fastsette forskrifter om det.”

Forholdet mellom IAS og regnskapsloven •Den norske regnskapsloven og IASene bygger på to forskjellige regnskapsmodeller –RL basert på en transaksjonsbasert historisk kostmodell hvor resultatmåling gjennom sammenstilling av inntekter og kostnader er det primære –IASene bygger på formuesbaserte modeller, hvor verdimåling av balanseposter er er det primære –Kriterier for resultatføring og måling i de to modellene er forskjellige

Annet •overordnet krav om rettvisende bilde •utvidede informasjonskrav i årsberetningen •opsjonsavtaler og aksjebasert avlønning regnskapsføres til virkelig verdi

Status IAS 39 •Blir ikke EU-godkjent i sin helhet •Delvis godkjenning, der ”fair value option” og ”hedge accounting” tas ut.

Kontrollordning for finansiell rapportering •gjelder børsnoterte foretak •omfatter årsregnskap, årsberetning, delårsregnskap og annen finansiell rapportering •legges til Kredittilsynet •separat klagenemnd opprettes •melde- og opplysningsplikt for utsteder, deres tillitsvalgte, ansatte og revisor

Basel II – Status •Forslaget fra Basel komiteen, 26. juni 2004 •EU-kommisjonens forslag, 14. juli 2004 •Vedtak ved utgangen av 2005 •Det nye regelverket iverksettes fra utgangen av 2006

Fremdriftsplan (foreløpig) –Ikrafttreden utgangen av –Hovedprinsipper i lov. Detaljerte og teknisk regler i forskrift. –Forslag til lovendringer på høring før direktivutkast er vedtatt, men vedtas etter endelig direktivvedtak. Kredittilsynet sender i disse dager et veiledingsdokument på høring.

Basel II – De tre pilarene Pilar INye minimumskrav til ansvarlig Pilar IISupervisory review process (Regulerer både banker og tilsynsmyndigheter) Pilar IIIMarkedsdisiplin (Nye krav til offentliggjøring av informasjon •Formål å skape et mer risikosensitivt system for kapitaldekning •Insentiver for banken til å bedre risikostyringen

Organisering – behov for endringer •Nye metoder •Samlet risikovurdering •Skisse til ny tilsynsprosess •Oversikt over tilsynsenhetene: –Store –Mellomstore –Små •Kvalitetssikringspanel •Forholdet til institusjonene og offentlighet

Tilsynet med revisorer er bygget på 3 grunnpilarer: •Dokumentbasert tilsyn •Stedlige tilsyn basert på innrapporteringer og andre signaler, samt tematilsyn på risikoområder •Kvalitetskontroll av alle revisorer hver 5. år i samarbeid med Den norske Revisorforening (DnR)

Dokumentbasert tilsyn •Honorarerrevisjon:3,2 mrd rådgivning:1,5 mrd •1568 revisorer med oppdragsansvar

Revisors beretninger •5 % med negativ konklusjon/forbehold •18 % med presiseringer (Kilde: Kredittilsynets dokumentbaserte tilsyn 2003)

Innrapporteringer fra konkursbo •Mangelfull regnskapsførsel og svak intern kontroll uten at dette er påpekt av revisor i nummererte brev •Manglende etterprøving av balanseverdier •Manglende vurdering av forutsetningen om fortsatt drift •Manglende vurderinger av hendelser etter balansedagen •Utstedelse av kapitalerklæringer på sviktende grunnlag •Revisor undersøkte ikke om det var forhold som var til hinder for at han påtok seg oppdrag og/eller revisor vurderte heller ikke å si fra seg oppdraget

DnRs kvalitetskontroll 2003 Antall% Godkjent25492,4 Mangler – handlingsplan og ny kontroll176,2 Oversendt Kredittilsynet for videre oppfølgning41,4 Sum utførte kontroller275100

Tilbakekalling av godkjenning for revisorer Statsautoriserte revisorer Registrerte revisorer Godkjente revisjonsselskaper SUM

Tiltak – vedr. revisors uavhengighet •Fortsatt tilsynsmessig oppfølging •Forslag om forskriftshjemmel i revisorlovens § 4-5 •Rundskriv om revisors rådgivningsvirksomhet – oktober 2003

Rundskriv Revisor kan ikke: –sette seg i en situasjon hvor han i ettertid må revidere seg selv/eget arbeid –ivareta funksjoner som i realiteten er en del av selskapets strategiarbeid, forretningsmessige disposisjoner, drift, ledelse og kontroll –over tid erstatte manglede kapasitet og kompetanse i selskapet –ta beslutninger, herunder levere vesentlige premisser for foretakets sentrale beslutninger, eller opptre som fullmektig –sette seg i en situasjon hvor hans uavhengighet og objektivitet ikke fremstår som troverdig

Forskrift om revisors rådgivningsvirksomhet •Klargjøring av grensene for revisors rådgivningsvirksomhet •Konsekvens av uheldig utvikling og ulik lovfortolkning •Lovvedtak og forskriftsfastsettelse i løpet av året

Forslag om avgrenset rapporteringsplikt ved mistanke om økonomisk kriminalitet •Prinsipielle kriminalpolitiske problemstillinger som må vurderes •Forslag om rapporteringsplikt ved mistanke om forhold som har en strafferamme på mer enn 6 mnd fengsel og som gjelder ledelse, styret eller personer med vesentlige eierinteresser •Sendt på høring med frist 17. sept. 2004, men blir behandlet når 8. selskapsrettsdirektiv er vedtatt

Forslag om endring av revisorlovens § 5-6 •Revisor skal i sin beretning uttale seg om årsregnskapet gir et rettvisende bilde •Knyttet til endring av regnskapsloven

Viktigste endringer som følge av 8. selskapsrettsdirektiv •Særlige krav til revisjon av ”public interest entities” •Kvalitetssikring og standardsetting – myndighetenes rolle •Samarbeid med andre lands tilsynsmyndigheter

Revisors yrkesutøvelse •Større krav til substanskontroll og revisjonsbevis? •Flere ”tilleggsplikter” •Økning av revisjonsinnsats

Vurdering av internrevisjonen •Utgangspunkt: IK forskrift og Basel prinsippene •Kriteriene danner en selvstendig vurdering av IR-funksjonen. Mer detaljert gjennomgang av IR’s arbeid og etterprøving av dette vil bli vurdert senere

Kriterier 1.Momenter knyttet direkte til forskriftskrav kan oppsummeres 2.Outsourcing 3.Revisjonsinstruks – formål, fullmakter og ansvar 4.Uavhengighet og objektivitet 5.Ledelse av internrevisjonsfunksjonen /kompetanse/kvalitetssikring og forbedring 6.Internrevisor og forholdet til ekstern revisor 7.IR’s oppgaver (”Arbeidets art”/”Scope of activity”) 8.Planlegging, rapportering og oppfølging - Prosedyrer