Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen Geir Lorem UIT/ Norges Arktiske Universitet Marilys Guillemin and Kim McLeod University of Melbourne and University of Tasmania Helsesykepleier kongress i Bodø September 2019
Hvordan kan visuelle metoder fremme helse blant skole elever? Vi utviklet og gjennomførte et kurs for helsesykepleiere i skolehelsetjenesten. Målet var å lære opp deltagerne i ulike visuelle metoder. Vi undersøkte hvordan visuelle metoder kan forbedre helse samtalen og helsesykepleieres folkehelse rolle i skolehelsetjenesten.
Visuelle metoder er metoder som benyttes i forskning der visualisering er en del av designet Tegning, foto, film og metoder som «photo voice» og «photo elicitation» benyttes i kvalitativ forskning. Metoder som tegning og bildebruk er mye brukt i terapeutisk sammenheng. Å bruke bilder i samtaler tillater klienter og brukere å kommunisere på andre måter enn bare gjennom det verbale språket.
Photovoice Photovoice er en visuell metode som kan bidra til helsefremming på individ-, gruppe og på folkehelse nivået. Metoden innebærer at deltagerne tar bilder med sin telefon eller kamera ut fra et gitt tema og diskuterer bildene i gruppe. Som en del av metoden kan bildene stilles ut på et offentlig sted eller via sosiale medier.
Fase 1 januar og februar 2016 Fire fokusgruppe diskusjoner n= 31 Målet med aksjonsforsknings prosjektet var - å lære opp helsesykepleierne i ulike visuelle metoder Fase 1 januar og februar 2016 Fire fokusgruppe diskusjoner n= 31 Fase 2 april-august 2016 Kurs og workshops i visuelle metoder Photovoice gruppa n=8 av 39 helsesykepleiere Fase 3 september og oktober 2016 To fokus gruppe diskusjoner n=9 helsesykepleiere
Hvordan benytte visuelle metoder i helsefremmende arbeid Hvordan benytte visuelle metoder i helsefremmende arbeid? - Resultat fra photovoice workshopen Eksistensielle sider ved frafall Visualising no return into the school system «Sometimes when time gets rough and your breath goes to fast. Your hands will shake. You will throw away all the emptiness, and drop out.» (Sitat fra deltager i prosjektet)
Hvorfor velger ungdom å bli eller slutte? Trøtt og lei av skolen Vennskap
Resultater Å involvere ungdom og oppfordre dem til å ta bilder via sine mobil telefoner eller kameraer kan være et nyttig helsefremmende tiltak. Bruk av smarttelefon i helsesamtaler førte til en mer aktiv rolle for elevene. Helsesykepleierne fikk nye ideer om hvordan de kunne bruke sin samfunnsaktør rolle.
Konklusjon Bruk av elevers egen produserte bilder kan være en nyttig metode for å fremme bruker medvirkning i individuelle- og gruppe samtaler. Photovoice kan være relevant i helsesykepleieres’ arbeid som samfunnsaktører.
Artikkel 3 som presentasjonen er basert på:
Videre lesning for interesserte: