Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det Store Spranget En modellutprøving ved Habiliteringssenteret
Advertisements

Brukermedvirkning satt i system
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Hva er, og hva skal en ”Blimedno- arbeider” gjøre? •Blimedno er en innovativ idé – noe helt nytt innenfor folkehelsetenkningen! •En Blimedno-arbeiders.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Hva er en artikkel?.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Næringspolitisk Forum …dette sa vi 12. januar 2004.
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Aggression Replacement Training
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Valgfag på Kastellet skole
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
Røvær kompetanse I samarbeid med Kristoffer Omdal fra Scan learn arrangerer Røværkulturhotell Kurs i PRESENTASJONSTEKNIKK Sentrale tema:  Den gode presentasjonen.
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Involvering ProjectOslo Osloregionens posisjoneringsprosess.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Digitale speilreflekskameraers mobile muligheter Av: Farah, Ingrid Elise og Veena.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Når elever vurderer undervisning anonymt:  læreres opplevde nytte av vurderingen  læreres opplevd nytte av oppfølgingssamtale  stress relatert til undervisningsvurdering.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Leseprosjekt VG1.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skoleruta 2016 – 2017 Elever - Mindre grupper
Skoleruta mindre grupper
Gjennomføring av tilsynet
Rådgiver Marianne Stray Aas
Skoleruta mindre grupper
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Games for Civic Engagement
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Velkommen Kontaktmøte Vg3,
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
SØLVBERGET MAKERSPACE
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
FRA OBSERVASJON TIL MOTIVASJON Hvordan endre foreldres mobilbruk
Utskrift av presentasjonen:

Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen Geir Lorem UIT/ Norges Arktiske Universitet Marilys Guillemin and Kim McLeod University of Melbourne and University of Tasmania Helsesykepleier kongress i Bodø September 2019

Hvordan kan visuelle metoder fremme helse blant skole elever? Vi utviklet og gjennomførte et kurs for helsesykepleiere i skolehelsetjenesten. Målet var å lære opp deltagerne i ulike visuelle metoder. Vi undersøkte hvordan visuelle metoder kan forbedre helse samtalen og helsesykepleieres folkehelse rolle i skolehelsetjenesten.

Visuelle metoder er metoder som benyttes i forskning der visualisering er en del av designet Tegning, foto, film og metoder som «photo voice» og «photo elicitation» benyttes i kvalitativ forskning. Metoder som tegning og bildebruk er mye brukt i terapeutisk sammenheng. Å bruke bilder i samtaler tillater klienter og brukere å kommunisere på andre måter enn bare gjennom det verbale språket.

Photovoice Photovoice er en visuell metode som kan bidra til helsefremming på individ-, gruppe og på folkehelse nivået. Metoden innebærer at deltagerne tar bilder med sin telefon eller kamera ut fra et gitt tema og diskuterer bildene i gruppe. Som en del av metoden kan bildene stilles ut på et offentlig sted eller via sosiale medier.

Fase 1 januar og februar 2016 Fire fokusgruppe diskusjoner n= 31 Målet med aksjonsforsknings prosjektet var - å lære opp helsesykepleierne i ulike visuelle metoder Fase 1 januar og februar 2016 Fire fokusgruppe diskusjoner n= 31 Fase 2 april-august 2016 Kurs og workshops i visuelle metoder Photovoice gruppa n=8 av 39 helsesykepleiere Fase 3 september og oktober 2016 To fokus gruppe diskusjoner n=9 helsesykepleiere

Hvordan benytte visuelle metoder i helsefremmende arbeid Hvordan benytte visuelle metoder i helsefremmende arbeid? - Resultat fra photovoice workshopen Eksistensielle sider ved frafall Visualising no return into the school system «Sometimes when time gets rough and your breath goes to fast. Your hands will shake. You will throw away all the emptiness, and drop out.» (Sitat fra deltager i prosjektet)

Hvorfor velger ungdom å bli eller slutte? Trøtt og lei av skolen Vennskap

Resultater Å involvere ungdom og oppfordre dem til å ta bilder via sine mobil telefoner eller kameraer kan være et nyttig helsefremmende tiltak. Bruk av smarttelefon i helsesamtaler førte til en mer aktiv rolle for elevene. Helsesykepleierne fikk nye ideer om hvordan de kunne bruke sin samfunnsaktør rolle.

Konklusjon Bruk av elevers egen produserte bilder kan være en nyttig metode for å fremme bruker medvirkning i individuelle- og gruppe samtaler. Photovoice kan være relevant i helsesykepleieres’ arbeid som samfunnsaktører.

Artikkel 3 som presentasjonen er basert på:

Videre lesning for interesserte: