Bruk av GIS i Trondheimsregionen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Handel - utviklingsprosjekt
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Planstrategi som nytt verktøy
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Gauldalskonferansen 2011 Gunnar Sund
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Rådmann Snorre Glørstad, Trondheim kommune
Teknologi for et bedre samfunn 1 Trondheimsregionens andel av BNP skal tilsvare befolkningsandelen innen 2020: DET BETYR AT DEN SKAL ØKE MED 17MRD!! Trondheimsregionen.no.
Overordnet mål og sluttprodukt
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
TrønderFeide – status og planer v. Asle Brustad, prosjektleder eForum Prinsen hotell
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Samhandlingsarena / kontaktflate mellom kommunegruppene og St. Olavs Hospital Orientering til ASU
Presentasjon for FSU inn/ut
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Adresseavisen konsern 2006 og første kvartal 2007 Konsernsjef Per Axel Koch Juni 2007.
Trønderbonden Den ekspansive samvirkebonden Den fornøyde bonden Den kreative bonden Den miljøorienterte bondenDen gretne.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
KOMMUNEREFORMEN OPPSUMMERING ETTER FOLKEMØTENE, januar 2015.
UTVIKLING DEL AV 89/1 “SKRANGLA” Asker, 20. august 2015.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Velkommen til Hamar! Morten Aspeli Ordfører. Mjøsbyen.
Regional planstrategi
NÆRINGSForeningens arbeid med sentrumsutvikling
Petter Christiansen Bisek 13. september
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Nedsatt arbeidsevne og AAP 2. kvartal 2017
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Melhus Henning Irvung | seniorrådgiver
Arealscenarier i byutredningen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Rullering av Regional transportplan
Regional areal- og transportplan for Bergensområdet
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av GIS i Trondheimsregionen Prosjektleder IKAP - Esther Balvers 3. september 2019

Trondheimsregionen

Samordnet areal- og transportutvikling spare jordbruksareal klimavennlig arealutvikling attraktiv region å bo i attraktiv region å etablere og drive næringsvirksomhet i

Befolkningsutvikling Endring i folkemengden 1.1.2010-2016 snitt/år Trondheim 16.417 2.736 Stjørdal 1.933 322 Melhus 1.255 209 Malvik 1.188 198 Skaun 1.129 188 Orkdal 503 84 Midtre Gauldal 286 48 Klæbu 266 44 Rissa 202 34 Leksvik 3 1 Totalt 23.182 3.864 Folkemengde 1. juli.2017 191.152 6.622 11.927 6.268 16.330 8.062 Endring i folkemengden 1.7.2016-1.7.2017 antall %-vekst Trondheim 3.171 1,7 % Stjørdal 308 1,3 % Melhus 167 1,0 % Malvik 120 0,9 % Skaun 207 2,6 % Orkdal 124 1,1 % Midtre Gauldal -30 -0,5 % Klæbu -11 -0,2 % Rissa Leksvik -33 -0,9 % Totalt 4.012 1,4 % 6.075 13.879 23.742 3.475 Trondheimsregionen 287.532 Kilde: SSB

Varmekart befolkning

Boligtyper i kommunene juli 2018 Kilde: Matrikkel

Boligtyper bygd 2015 - 2017 Kilde: Matrikkel

Hvor bygges det boliger Kilde: Matrikkel

Jordbruksareal (dekar) Innmarksbeite, overflate dyrka, fulldyrka 2011 2015 2011-2015 2011-2015 (%) Trondheim 65.430 63.670 -1.760 -2,69 Rissa 57.980 57.780 -200 -0,34 Orkdal 50.780 50.600 -180 -0,35 Midtre Gauldal 54.980 56.700 1.720 3,13 Melhus 74.010 72.590 -1.420 -1,92 Skaun 33.370 33.340 -30 -0,09 Klæbu 10.790 10.770 -20 -0,19 Malvik 13.980 14.590 610 4,36 Stjørdal 90.640 88.650 -1.990 -2,20 Leksvik 23.060 23.820 760 3,30 Trondheimsregionen 475.020 472.510 -2.510  -0,53 Kilde: SSB

Jordbruksareal Kilde: AR5 01.09.2016

Endring i reisemiddelfordeling RVU 2009/10 – 2013/14

Reisemiddelfordeling arbeidsreiser RVU 2013/14

Transport Pendlerstrømmer Reisemiddelfordeling Reiselengde til arbeidsplass Påstigningstall holdeplasser regionbuss

Samordning areal- og transport Boliger gang/sykkelavstand nærmeste sentrum Målkonflikt landbruk – klimavennlig transport Boligfelt i kommuneplan på rett sted? Eksempler boligfelt

Næring og næringsareal Lokalisering virksomheter (10+ansatte) Fordeling bransjer Næringsareal – tidsperspektiv utvikling Næringsareal – arealutnyttelse (%-BYA)

Arbeidsplasslokalisering

Kartportaler Boligfeltbase Bedriftsregister https://trondheimsregionen.no/areal-og-transport/kartportal/ Boligfeltbase Bedriftsregister Befolkning, bolig, transport Næringsareal

Byvekstavtale for Trondheimsområdet Samordnet areal- og transportutvikling for å oppnå nullvekstmålet

Byvekstavtale for Trondheimsområdet Samordnet areal- og transportutvikling for å oppnå nullvekstmålet

Forhandling om Byvekstavtale

Byvekstavtalen (BVA) Staten, Trøndelag fylkeskommune, Melhus – Trondheim – Malvik – Stjørdal kommune (Skaun og Orkdal burde også ha vært invitert, kanskje neste gang?) Statlig bidrag i finansiering infrastrukturtiltak (gang, sykkel, kollektiv) og drift kollektivtransport Budsjett NTP 2018 - 2029 mot Egenandel partene lokalt og inntekter bompenger + Forpliktelser arealutvikling som støtter opp under infrastrukturtiltakene, nullvekstmål Restriktive tiltak personbiltransport (bomstasjoner, parkering) Ferdig forhandlet 15. mars 2019 Politisk behandlet kommunestyrene, fylkestinget periode mars-juni Signert av alle parter 25. juni 2019

Uten GIS kan vi planleggere ikke gjøre vår jobb