Jeg vet Voldsforebyggende opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Trygge organisasjoner
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Fag / tema Natur- og miljøfag Trinn 2. – 7.trinn
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Ungdom som selger eller bytter sex
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Redd Barna og Sinna mann
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Tidlig innsats i matematikk
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Velkommen til et nytt skoleår!
Samling for skolenes leder(e) for elevdemokrati og helhetlig læringsmiljø-høringsseminar 11. mai 2014 Orientering om nytt ressurshefte om arbeid mot krenkende.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Rykkinn skole September 2017
Mobbeombudet i Stavanger
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Voldsforebyggende opplæring
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Jeg vet Voldsforebyggende opplæring Hvorfor er forebyggende opplæring viktig? Hvordan kan vi gjennomføre opplæringen?

Hvorfor skal elevene lære om vold, overgrep og mobbing? Barnekonvensjonen: Barn har rett til beskyttelse mot vold Barn har rett til opplæring Barn har rett på god hjelp Opplæringsloven: Elevene har rett til et trygt og godt skolemiljø Barn og unge trenger kunnskap om vold, overgrep og mobbing for å kjenne sine rettigheter, vite hvordan de skal få hjelp, og bidra til å skape et trygt og godt læringsmiljø!

Hva er «Jeg vet»? Jeg vet er utviklet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet. Plattformen er laget sammen med det digitale læremiddelet Salaby. En kvalitetssikret læringsressurs for alderstilpasset opplæring om vold, overgrep og mobbing i barnehage og skole Gratis og tilgjengelig for alle Tilpasset kompetansemål i skolens læreplaner, er temabasert og kan brukes i mange ulike fag Undervisningen styres av lærer og er tilrettelagt for ca. fire undervisningstimer i løpet av et skoleår

«Jeg vet» gir elevene alderstilpasset kunnskap om: Ulike former for vold, seksuelle overgrep og mobbing Konsekvenser av vold, seksuelle overgrep og mobbing Rettigheter og lover - hvilke rettigheter har barn, og hva sier loven om vold, overgrep og mobbing? Hvordan de kan få hjelp og støtte hvis de selv eller noen de kjenner opplever vold, overgrep eller mobbing

Elevene får kunnskap ved hjelp av: Lærerstyrte undervisningsopplegg basert på tema Fagtekster, filmer, illustrasjoner og oppgaver Å bli presentert for konkrete situasjoner og dilemmaer der elevene skal reflektere og samtale Mulighet for fordypning og prosjektarbeid for elever på ungdomstrinnet og VGS

«Jeg vet» er tilpasset kompetansemålene i skolen! Alle undervisningsopplegg i "Jeg vet" er tilrettelagt for kompetansemål i skolen Oppleggene vil oppdateres i samsvar med lærerplanfornyelsen Det følger lærerveiledninger med alle undervisningsopplegg i "Jeg vet"

«Jeg vet» gjør det enkelt for læreren å forberede og gjennomføre opplæringen Sosiallærer, rådgivere eller skolens helsesykepleier kan være ressurser i arbeidet

Hva gjør jeg om jeg er bekymret for en elev? Jeg vet er utviklet slik at det skal oppleves trygt for lærere å bruke ressursen i klasserommet Lærere har nødvendig kompetanse til å undervise og snakke med barn om vanskelige tema, og handle dersom de blir bekymret for at et barn kan være utsatt for vold, overgrep eller mobbing Dersom du er bekymret for en elev: SNAKKE (snakkemedbarn.no) er en plattform for læring og øving på samtaler med barn om vanskelige tema På helsekompetanse.no kan du gjennomføre et gratis nettkurs som skal gjøre deg tryggere når det gjelder det å snakke med barn for å kunne avdekke vold og seksuelle overgrep, og til å melde vold og seksuelle overgrep videre til barnevern og politi På Bufdirs barnevernsider (bufdir.no/barnevern) finner du oversikt over din nærmeste barneverntjeneste og informasjon om hvordan du melder bekymring til barnevernet Har du spørsmål eller ønsker å snakke mer om dette, ta kontakt med rådgiver eller helsesøster på skolen

Bli kjent med «Jeg vet»

1. Se film 2. Refleksjonsspørsmål til fagteksten 4. Undermeny med konkrete situasjoner barna kan diskutere 3. Fagtekst 5. Påstander 6. Avsluttende test: I fellesskap, mindre grupper eller én og én 7. Avsluttende test: I fellesskap, mindre grupper eller én og én

Forslag til fremgangsmåte for å bli bedre kjent med «Jeg vet» Klikk dere inn på www.jegvet.no Gjennomgå opplegget «Hva er digital mobbing?» for 3. trinn eller opplegget  «Digitale seksuelle overgrep» for 5.-7. trinn ved å klikke rundt i modulene.  Diskuter så i plenum eller grupper: Hvordan ville dere forberedt, gjennomført og fulgt opp en undervisningssekvens om dette temaet? Se filmene som ligger under «Diskuter situasjonene». På hvilken måte kan filmene danne utgangspunkt for klassesamtaler? Ville det vært fint å være mer enn én voksen, eventuelt ha en mindre elevgruppe ved arbeid med disse temaene? Hvordan hadde det ev vært mulig å organisere dette?