Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Kapittel 6 Inntektsdannelsen
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Markets for Factor Inputs
Markeder med asymmetrisk informasjon
Housing careers, rental equivalence and PR-ratios Trond Arne Borgersen/Dag Einar Sommervoll Fagforedrag på NRØA-møte 2-10 Halden 10. mai 2010.
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 6 Inntektsdannelsen
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Konkurransevirkemidlene PRIS
Divisjonssjef Harald F. Sande
Enkel Keynes-modell Lukket økonomi
ECON 3730: Lønnsfastsettelse og arbeidsmarked
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Den bevisste forbrukeren – hva er viktigst? Solakonferansen Randi Flesland.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Utvinningsrettigheter som klimapolitikk Bård Harstad.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Professor Erling Eide Rettsøkonomi, 4. avdeling
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Forelesning i mikroøkonomi.
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Forelesning 4 12.september 2012
Løsningsforslag Eksamen 2008
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Forelesning 6-7 forts Litt mer om lønnsdannelse og mest om diskriminering.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Økonomi.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Finanspolitikk og stabiliseringspolitikk Finanspolitikk er myndighetenes bruk av skatter og utgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået.
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Oljerisiko Oppgave: 1.Hva kjennetegner selskaper der kursen synker kontra stiger når oljekursen faller? Kan investor utnytte disse forskjellene i kjennetegn?
Forslag til struktur på prospekt for salg av fylkeskommunens aksjepost Fjord1 Nordvestlandske AS.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Konjunkturer og likevektsledighet Likevektsledigheten består av summen av friksjonsledighet og strukturledighet. Likevektsledigheten blir høy i land der.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Hva bestemmer boligprisene? NEF Boligmarkedet, 19. oktober 2016 Erling Røed Larsen, Ph.D. forskningssjef Eiendomsverdi, professor II, Handelshøyskolen.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Individuell og markedsetterspørsel
Figur 13.1 Oversikt over ulike markedsformer
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Tilbud og etterspørsel
Utskrift av presentasjonen:

Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker. Etterspørselen er også avhengig av andre faktorer som inntekt, holdninger og preferanser.

Etterspørselskurven Etterspørselen viser hvordan etterspørselen avhenger av pris

Etterspørselselastisitet

Etterspørselselastisitet

Elastisk og uelastisk etterspørsel

Tilbud Tilbudet av en vare er avhengig av prisen. Når prisen går opp stiger vanligvis tilbudet. Tilbudet er blant annet også avhengig av prisen på innsatsfaktorene og av produksjonsteknikken som brukes.

Tilbudskurven

Tilbudselastisiteten

Markedsløsningen under fullkommen konkurranse

Markedsløsningen under fullkommen konkurranse

Endringer i markedsforholdene