Ny episode av gjennomføring og frafall

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Advertisements

Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Japan: Studier og arbeid
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
ALLE ABSOLUTT ALLE FORTJENER Å BLI SPURT HVORDAN DE HAR DET STUDENT, MN-FAK UIO 2012 ForVei-prosjektet MN- fakultetet 2012/13.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Orienteringsmøte for TOOL bachelor 13/ Velkommen ved programrådsleder Jens Kaasbøll Presentasjon av emner i første semester Praktiske opplysninger.
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Solveig Kristensen, Studiedekan
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Dialogmøter om studiekvalitet Oppsummering STUT
Opptakskrav til master i pedagogikk
Informasjonsmøte november 2016
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Bachelor Hva betyr det for deg?.
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Internasjonalisering ved OD
| Nettverksmøte for administrative studieledere
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Samarbeid UiO og UNIS Solveig Kristensen, Prodekan
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2019
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Forkurs i matematikk for opptak til lærerutdanning
Oppfølging STUA seminar i februar
Studieplanarbeid EpN.
Utskrift av presentasjonen:

Ny episode av gjennomføring og frafall Knut STUT, 19. juni 2019

Bakgrunn UiO har en utviklingsavtale med KD og legger opp til å ha det samme med fakultetene Utviklingsavtalen inneholder noen punkter med tydelige krav om oppfølging og forbedring Ett slikt punkt går på gjennomføring og frafall

Eksplisitt bestilling respons innen 1. juli Vi må få synliggjort hvem som ikke møter opp 1. semester (ikke er her i uke 2) for å få bedre statistikk 30% av studentene (på UiO som helhet) som er tatt opp studerer ikke i det hele tatt. Det ønskes ikke kompensering gjennom overbooking. Svake kandidater har liten sannsynlighet for å lykkes: vi må ikke overbooke oss ned til dårlige kandidater. Vi må gjøre noe med enkeltemnestudenter 60% av enkeltemnestudentene på UiO (6600 stud.) tar ikke noen studie- poeng.

Hvilke studenter skal finne sitt tilbud på MN? De som vil ha en full, strukturert utdanning De som har egne planer, vil improvisere tverrfaglighet De som vil prøve og feile De som vil ha en form for etter- og videreutdanning

Krav til tilbudene Fleksibilitet — studenter endrer mening Godt læringsmiljø — Strukturen bør ikke i seg selv skape stress Ubyråkratisk — lett å administrere God statistikk er klart underordnet kravene over De som vil ha en full, strukturert utdanning De som har egne planer, vil improvisere tverrfaglighet De som vil prøve og feile De som vil ha en form for etter- og videreutdanning

Dagens struktur Bachelorprogrammer Fritt sammensatt bachelor Fleksibilitet — studenter endrer mening Godt læringsmiljø — Strukturen bør ikke i seg selv skape stress Ubyråkratisk — lett å administrere God statistikk er klart underordnet kravene over Bachelorprogrammer Fritt sammensatt bachelor Årsenheten Enkeltemnetilbudet Dagens struktur gir alternativer for studentene — lite stressende Mer kontroll krever administrative ressurser og vil lett oppleves mer stressende for studentene

Funksjonen til enkeltemnetilbudet Kvalifisere seg til master De som er ferdig master, men vil ha bedre kompetanse De som søkte for sent eller ikke kom inn på program Programstudenter på bachelor som begynner å ta masteremner, betinget masteropptak De som ønsker å forbedre sine karakterer Uten enkeltemnetilbudet vil vi få betydelig dårligere gjennomføring på bachelor

Spørreundersøkelse på velkomstmøtet Tre deler: Dine planer Ditt forhold til programmering Lokale spørsmål ved programmet Maks 10 spørsmål

Dine planer Hvorfor har du begynt på dette programmet? Fullføre en bachelor på normert tid Fullføre en bachelor, men bruke ekstra tid Jeg bruker dette som etter- eller videreutdanning, har ingen planer om å fullføre Jeg prøver bare dette programmet, vet ikke helt hva jeg skal satse på

Dine planer Hva er din høyeste utdanning fra før: Videregående Bachelor Master Ph.d.

Dine planer Skal du jobbe ved siden av studiene? Nei 1-5 timer pr. uke Full jobb