Vil du bli språkhjelper?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Hvordan intervjue en forsker?
CV Curriculum Vitae.
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
Forventninger til oss som skole:
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til et nytt skoleår!
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 1. og 2. TRINN
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Pedagogikk og elevkunnskap
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
| Formelle tekster.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
NY VRI Nina og Ingvild.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Husregler.
Forestilling halv gruppe.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Skole- hjem samarbeid.
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
«Bare bok gjør ingen klok»
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lars Sletten Utdanningsetaten i Oslo
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Emilios jobb som assistent
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Kommunikasjonens betydning for et godt arbeidsmiljø
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Utskrift av presentasjonen:

Vil du bli språkhjelper? Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Vil du bli språkhjelper? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Et samarbeid mellom Rosenhof VO Dynekilgata og avdeling Sentrum Trondheimsveien og Osterhausgata Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Hva er en språkhjelper? En språkhjelper oversetter for norsklæreren i undervisningen.  En språkhjelper kan lese tekster på morsmål og norsk. Det vanlige er at læreren har ansvaret for opplæringen og er i klasserommet hele tiden. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Hvorfor trenger vi språkhjelpere? Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Hvorfor trenger vi språkhjelpere? Vi har deltakere som har liten eller ingen skolebakgrunn fra hjemlandet. Lærere og deltakere mangler et felles kommunikasjonsspråk. Språkhjelperne kan oversette. En språkhjelper hjelper spor 1 – deltakere å forstå undervisningen. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Forskning viser at bruk av morsmålet i undervisningen gjør det lettere å lære et nytt språk.  Bruk av språkhjelpere og støtte på morsmål  i norskopplæringen foregår flere steder i Norge. Ifrah i Bergen har fått morsmålstøtte av språkhjelpere. Hun sier: « Da jeg kom til Norge jeg kunne ikke skrive et ord, og nå kan jeg skrive mitt navn, min fars navn og jeg skulle gjerne lære å lese og skrive. Det er en veldig viktig del av mitt liv. Og da jeg kom til Norge og søkte pass kunne jeg ikke skrive under, så jeg måtte bruke tommelfinger, men da jeg søkte om bankkort, de kunne ikke gi meg bankkort, uten å skrive under».  Kilde: Unni Skadberg Isaksen (2013) Erfaringer fra Norge Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Hvem kan være språkhjelper? Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Hvem kan være språkhjelper? En person som kan lese og skrive på morsmålet. En person som har skoleerfaring fra hjemlandet. En person som har muntlig norsknivå på A2 eller over. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 En språkhjelper er  tålmodig hjelpsom blid, vennlig og positiv  pliktoppfyllende flink til å samarbeide med andre  motivert for oppgaven Du må komme presis. Du må gi beskjed om fravær i god tid. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Et samarbeid om språkpraksis Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Et samarbeid om språkpraksis Spor 1 - deltakere, språkhjelpere og norsklærere Språkhjelpere og norsklærere Lærere og ledere Skolen og NAV Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Arbeidserfaring: ansvar, kreativitet og ledelse God språkpraksis Attest og referanse Språkpraksis Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Kurs for språkhjelpere Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Kurs for språkhjelpere Språkhjelperne får et 16 timers kurs.  Hver onsdag og hver torsdag er det to timers kurs. Det er også observasjon i klasser i kursperioden. Deltakerne på kurset får obligatoriske oppgaver som referat og dagens ord. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Regler og taushetsplikt Voksenpedagogikk Motivasjon og respons Hvordan lærer vi? Tilpasset opplæring Lese – og skriveopplæring Workshop læremidler Forberedelse til praksis  Temaer for kursene Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 22.08.2019 Er du interessert? Skriv deg på lista. Vi snakker med programrådgiveren din. Du blir innkalt til intervju i Trondheimsveien.  Ta med CV til intervjuet. Du får svar og eventuelt innkalling til kursstart. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no