Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid Modul 2 Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid

Mål Arbeidet med denne modulen skal bidra til en større bevissthet i hvordan pakkene i realfagsløypene kan bidra til læreres profesjonelle utvikling gjennom en forbedret matematikkundervisning, og på hvilken måte skoleleder kan legge til rett for og bidra til en slik utvikling. Skoleledelsen skal sammen med matematikklærerne og ved hjelp av et rammeverk lage en plan for hvilke pakker som skal prioriteres og hvordan det skal legges til rette for en gjennomføring i tråd med kunnskap om læreres læring.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 5 minutter Diskusjon med utgangspunkt i refleksjon fra A – Forarbeid 30 minutter Valg av pakker 60 minutter Deling i plenum 45 minutter Total tidsbruk 140 minutter

Introduksjon 5 minutter

Introduksjon Informerer deltakerne om målet og innholdet i denne økten.

Mål Arbeidet med denne modulen skal bidra til en større bevissthet i hvordan pakkene i realfagsløypene kan bidra til læreres profesjonelle utvikling gjennom en forbedret matematikkundervisning, og på hvilken måte skoleleder kan legge til rett for og bidra til en slik utvikling. Skoleledelsen skal sammen med matematikklærerne og ved hjelp av et rammeverk lage en plan for hvilke pakker som skal prioriteres og hvordan det skal legges til rette for en gjennomføring i tråd med kunnskap om læreres læring.

Deling av individuell refleksjon fra A – Forarbeid 30 minutter

Deling av individuell refleksjon fra A – Forarbeid Velg en ordstyrer. Hver deltaker presenterer sine svar fra A – Forarbeid. Gå gjerne gjennom spørsmål for spørsmål og sørg for at alle får presentert sine refleksjoner.

Valg av pakker 60 minutter

Valg av pakker Gå inn på realfagsløyper.no og velg trinn ut fra arbeidssituasjon. Sett dere inn i pakkene som finnes og forsøk å plassere pakkene der dere mener de hører hjemme i skjemaet (vedlegg 1). Pakkene kan godt passe inn under flere av hovedområdene. Argumenterer for valgene dere tar.

Valg av pakker Etter at dere er ferdige med å fylle de ulike pakkene inn i skjemaet, skal dere velge hvilke pakker dere mener skolen bør prioritere. Valget av pakker skal begrunnes ut fra egen praksis sett i sammenheng med det utfylte skjema.

Deling i plenum 45 minutter

Deling i plenum Gruppene presenterer skjemaet de har laget for de andre gruppene. Det er viktig at gruppene begrunner resultatet de har kommet fram til i utarbeidelsen av skjemaene og hvilke pakker de mener skolen bør bruke i utviklingsarbeidet. Det er også viktig at det blir satt av tid til spørsmål og diskusjon i etterkant av hver presentasjon.

Matematikklæreres profesjonelle utvikling C – Utprøving Modul 2 Matematikklæreres profesjonelle utvikling C – Utprøving

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Gjennomgang av læreres arbeid 30 minutter Forslag til hvilke pakker som skal brukes Arbeidsnotat til utviklingsplan 60 minutter Total tidsbruk 120 minutter

Gjennomgang av læreres arbeid 30 minutter

Gjennomgang av læreres arbeid fra B – Samarbeid Les gjennom lærergruppenes skjemaer og forslagene til hvilke pakker som skal være en del av utviklingsarbeidet. Vurder lærerens argumentasjoner for valg av pakkene. Lag en oversikt over hvilke pakker som er valgt flest ganger. Andre kriterier.

Forslag til hvilke pakker som skal brukes 30 minutter

Forslag til hvilke pakker som skal brukes Lag et forslag til hvilke pakker dere mener bør være en del av utviklingsarbeidet basert på lærernes ønsker og begrunnelser, og eventuelle tilpasninger dere mener er nødvendige. Det er viktig at dette forslaget gjenspeiler lærernes ønsker og behov.

Arbeidsnotat til utviklingsplan 60 minutter

Arbeidsnotat til utviklingsplan Lag et arbeidsnotat til en utviklingsplan. Ta utgangspunkt i forslaget til hvilke pakker som skal være en del av utviklingsarbeidet og rammeverket (vedlegg 2.). Fyll inn hvilke pakker som skal bli en del av utviklingsplanen og fyll inn stikkord og forklaringer i tabellen om hvordan dere skal imøtekomme kjennetegnene ved læreres læring (Desimone, 2009), og hovedområdene og faktorene til Doerr et al. (2010).

Matematikklæreres profesjonelle utvikling D – Etterarbeid Modul [X] Matematikklæreres profesjonelle utvikling D – Etterarbeid

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Presentasjon av notatet til utviklingsplan for matematikklærerne 20 minutter Diskusjon i grupper 30 minutter Innspill, diskusjon og tilbakemeldinger 50 minutter Total tidsbruk 100 minutter

Presentasjon av notatet til utviklingsplan for matematikklærerne 20 minutter

Presentasjon av notatet til utviklingsplan for matematikklærerne Skolens ledelse presenterer utkastet til utviklingsplan for matematikklærerne.

Diskusjon i grupper 30 minutter

Diskusjon i grupper Lærerne diskuterer arbeidsnotatet som er presentert av skoleledelsen. Aktuelle refleksjonsspørsmål: På hvilken måte er arbeidet dere har gjort med å lage et forslag til hvilke pakker som bør være en del av utviklingsarbeidet ivaretatt i utkastet til utviklingsplan?

Diskusjon i grupper I hvilken grad er det sammenheng i utviklingsplanen, og på hvilken måte er det en sammenheng mellom utviklingsplanen og det arbeidet dere har gjort tidligere? Er det satt av god nok tid til gjennomføringen? Er det gjennomførbart? Hvis nei, hvilke forslag har dere til endringer slik at det blir nok tid?

Innspill, diskusjon og tilbakemeldinger 50 minutter

Innspill, diskusjon og tilbakemeldinger Gruppene gir tilbakemelding på arbeidsnotatet i plenum. Diskuter de ulike innspillene. En fra skolens ledelse noterer ned innspillene til videre arbeid.

Veien videre

Veien videre Skolens ledelse tar med seg innspillene fra lærerne og utarbeider en utviklingsplan basert på arbeidsnotatet og innspillene fra lærerne.