Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid Modul 4M Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å øke forståelsen av hvorfor og hvordan egenvurdering bør være en integrert del av planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk. Videre vil det det være et mål å at modulen skal gi ideer til og refleksjon rundt hvordan egenvurdering kan gjennomføres med elevene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Gruppearbeid knyttet til forarbeid 20 minutter Knytt erfaringer fra egen praksis til teori 15 minutter Oppsummering 10 minutter Planlegg egen undervisning 45 minutter Totalt 90 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid 20 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid Diskuter refleksjonsspørsmålene fra A – Forarbeid gruppevis: Hvordan forstår du begrepet målorientering og hva som skiller mestringsmål og prestasjonsmål? Hvordan vil du vurdere din egen målorientering, har du mest fokus på mestringsmål eller prestasjonsmål? Hvordan kan du som lærer styre elevenes målorientering mot mestringsmål gjennom dine tilbakemeldinger i klasserommet? Oppsummer diskusjonen i plenum.

Knytt erfaringer fra egen praksis til teori 15 minutter

Knytt erfaringer fra egen praksis til teori Følgende sitat er hentet fra artikkelen dere har lest: Å vurdere eget arbeid er en ferdighet som kan utvikles over tid ved at elevene gradvis involveres i vurderingsarbeidet. I vurderingslitteraturen trekkes egenvurdering fram som en viktig faktor med tanke på å øke elevenes bevissthet om egen læring, samt å bedre deres forståelse av kvaliteten på eget arbeid (Stobart, 2008). Dette forutsetter at målene for aktiviteten og kriteriene for vurderingen er kjent for elevene. Dersom elevene skal kunne lære seg å vurdere eget arbeid må de altså forstå både målene for aktiviteten og kriteriene for måloppnåelse.

Diskuter gruppevis: Hvordan kan dere planlegge egenvurderingsarbeid i matematikk slik at både mål og kriterier blir klart for elever på deres klassetrinn? Når bør elevene få klarhet i mål og kriterier for undervisningen slik at de blir i stand til å vurdere seg selv? Hvordan kan dere hjelpe elevene til å utvikle gode egenvurderingsferdigheter? Hva bør tilbakemeldinger til elevenes egenvurderinger legge vekt på?

Oppsummering 10 minutter

Oppsummering Oppsummer i plenum der hver gruppe kortfattet deler det de har diskutert i gruppearbeidet.

Planlegg egen undervisning 45 minutter

Planlegg egen undervisning Dere skal nå planlegge og gjennomføre ei undervisningsøkt der elevene skal vurdere sitt eget arbeid. Bruk vedlagte undervisningsnotat og planleggingsdokument. Planlegg sammen på trinn eller på tvers av trinn alt etter hva som passer best. Dere skal i etterkant se gjennom elevenes egenvurdering og gi dem tilbakemeldinger på dette. Tilbakemeldingene dere gir til elevene skal bidra til at elevene kan utvikle egenvurderingsferdighetene sine over tid og bidra til at elevene orienterer seg mot mestringsmål. Tilbakemeldingen kan skje muntlig eller skriftlig. Aktiviteten skal gjennomføres før neste samling

Egenvurdering i matematikk D – Etterarbeid Modul 4M Egenvurdering i matematikk D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å øke forståelsen av hvorfor og hvordan egenvurdering bør være en integrert del av planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk. Videre vil det det være et mål å at modulen skal gi idéer til og refleksjon rundt hvordan egenvurdering kan gjennomføres med elevene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 30 minutter Oppsummer i plenum 10 minutter Veien videre Totalt 50 minutter

Del erfaringer i grupper 30 minutter

Del erfaringer i grupper (30 minutter) Del erfaringer fra C – Utprøving og diskuter hvordan tilbakemeldingene dere ga til elevene fungerte. Tyder elevenes egenvurdering på at de har forstått målene og kriteriene for arbeidet? Hvordan tok elevene imot dine tilbakemeldinger på sitt eget vurderingsarbeid? Noter momenter dere vil trekke fram i plenum.

Oppsummer i plenum (10 minutter) Oppsummer i plenum der hver gruppe presenterer momentene som ble notert.

Veien videre (10 minutter) Én mulighet kan være å arbeide videre med vurdering. En annen mulighet er å gå videre til en annen pakke i Realfagsløyper.

Kilder Gustafson, T., & Sevje, G. (2010): Underveisvurdering og kjennetegn på måloppnåelse. Vurdering i praksis. Oslo Pedlex Norsk Skoleinformasjon. Throndsen, I. (2011). Lærernes tilbakemeldinger og elevenes motivasjon. Nordic Studies in Education, 31(03), s. 165-179.