Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid Modul 4 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at lærerne skal kunne planlegge og gjennomføre samarbeidsmøter som skal gi elevene en god faglig overgang knyttet til realfagene. Samtidig skal lærerne se at faglig samarbeid på tvers av skoler er viktig for å sikre faglig progresjon og en god overgang fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet i grupper 30 minutter Planlegging av faglig samarbeidsmøte

Oppsummer forarbeidet i grupper 30 minutter

Oppsummering av forarbeid Oppsummer i grupper hva dere tenker om eget arbeid med overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn. Ta utgangspunkt i notatene fra A – Forarbeid.

Refleksjon Refleksjon rundt eksisterende overgangspraksis. Finn frem eksisterende planer og diskuter spørsmålene nedenfor: Hvordan vil dere beskrive kommunens/skolens planer for overgangene? Hvordan er det faglige aspektet ivaretatt? Hvordan fungerer planen i praksis?

Planlegging av faglig samarbeidsmøte 30 minutter

Faglig samarbeidsmøte En plan for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn bør inneholde ulike tiltak. Faglige samarbeidsmøter kan være et tiltak som ivaretar det faglige aspektet. Dere skal nå planlegge gjennomføringen av et faglig samarbeidsmøte, der både barneskole(r) og ungdomsskole skal delta. Tema for møtet skal være knyttet til realfagene. Gjennomføringen av møtet forutsetter at realfagslærere fra mottakende ungdomsskole deltar. Bruk forslagene på de neste lysbildene som utgangspunkt for planleggingen.

Forslag til tema og diskusjonsspørsmål i et faglig samarbeidsmøte

Gjensidige forventninger Hvilke arbeidsmetoder ønsker vi at elevene har erfaringer med fra barnetrinnet? Hvordan ønsker vi at elevene skal forholde seg til lærebøker og skrivebøker? Har elevene tilgang til å bruke konkreter? Hvilke hjelpemidler tillater vi og vil vi at elevene bruker? Lekser i realfagene. Hva, hvordan og hvorfor.

Grunnleggende ferdigheter Hvordan forstår dere begrepet grunnleggende ferdigheter? Har skolen en plan for arbeidet med grunnleggende ferdigheter? Hvilke grunnleggende ferdigheter har barneskolen spesielt fokus på? Hvilke grunnleggende ferdigheter har ungdomsskolen spesielt fokus på? Hvordan følger vi opp resultater etter nasjonale prøver? Hvilke rutiner har vi når det gjelder overføring av resultater fra nasjonale prøver i regning?

Faglige arbeidsmetoder Hvilke arbeidsmetoder er vektlagt på barnetrinnet? Hvilke arbeidsmetoder er vektlagt på ungdomstrinnet? Hvordan jobber vi med oppgaver? Valg av oppgaver, mengde, samarbeid, felles, individuelt Hvordan blir elevene vurdert? Er det arbeidsmetoder vi ønsker å benytte mer? Er det arbeidsmetoder som er mer utfordrende enn andre? Hvordan er elevene vant til å bli introdusert for nytt fagstoff?

Fagsyn Hva betyr det å være god i matematikk? Matematisk kompetanse? Hvilke forventninger har vi til elevene? Hvilke faglige kriterier bedømmer vi elevene etter? Hvordan gjennomfører vi prøver eller tester? Hvordan jobber vi med oppgaver? Hvordan bruker vi faglige samtaler? Hvordan vet elevene hva de behersker eller ikke? Hvordan møter vi elever som presterer høyt/lavt?

Styrker og svakheter hos elevene Hva opplever ungdomsskolen at elevene som kommer mestrer? Hva opplever ungdomsskolen kan være utfordrende for elevene når de begynner på ungdomsskolen? Hvordan er utholdenheten til elevene? Hva gjør elevene dersom de står fast? Hvordan hjelper vi elevene videre dersom de ikke forstår?

Valg av læremidler Hvilke læremidler brukes? Hvordan brukes læremidlene? Hvor stort fokus har vi på digitale ressurser? Har alle elever tilgang til samme læremiddel? Hva oppleves som styrkene/svakhetene til ulike læremidler? Hvordan bruker elever som presterer høyt/lavt læremidlene?

Bruk av teknologi i realfagsundervisningen Hvilke hjelpemidler er elevene vant til å bruke? PC, nettbrett, mobiltelefon, lommeregner….. Hvilken programvare kjenner elevene: tekstbehandler, regneark, presentasjonsprogram, smarte tavler, bildebehandlingsprogram, GeoGebra,…… Har elevene systematisk undervisning i bruk av digitale hjelpemidler? Hvordan er elevene vant til å arkivere arbeid? Hvilken tilgang til digitale hjelpemidler er de vant til å ha og hvordan er dette regulert?

Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn C – Utprøving Modul 4 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn C – Utprøving

Faglig samarbeidsmøte Gjennomfør det faglige samarbeidsmøtet dere planla i B – Samarbeid. Det må være deltakere fra mer enn én skole på møtet.

Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn D – Etterarbeid Modul 4 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er at lærerne skal kunne planlegge og gjennomføre samarbeidsmøter som skal gi elevene en god faglig overgang knyttet til realfagene. Samtidig skal lærerne se at faglig samarbeid på tvers av skoler er viktig for å sikre faglig progresjon og en god overgang fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 15 minutter Utarbeid plan 25 minutter Veien videre og neste modul 5 minutter

Erfaringsdeling etter utprøving 15 minutter

Erfaringsdeling i gruppe Reflekter rundt det avholdte møtet. Hva lærte dere om arbeidet med realfagene på den mottakende ungdomsskolen? Diskuter videre med utgangspunkt i spørsmålene nedenfor: Hva ønsker dere å ha et spesielt fokus på i det videre arbeidet med realfagene? Hvordan ønsker dere å ivareta et godt samarbeid om det faglige aspektet i fortsettelsen?

Utarbeid plan 25 minutter

Utarbeide plan Skolens realfagslærere skal i fellesskap utarbeide en kort plan for eget arbeid med den faglige overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn. Planen skal bidra til å gi elevene en god faglig overgang i fortsettelsen. Planen kan integreres som en del av skolens/kommunens overordnede plan for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn. Planen bør inneholde: - 2-4 tiltak - kort beskrivelse av tiltakene - hvem skal delta på de ulike tiltakene? Er det noen som må inviteres? - ansvar for gjennomføring - tid

Veien videre Neste modul handler om...