Strategisk hierarki Regnskap AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Hva er Smart™.
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Styrearbeid i Norwegian
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Sosiologi i barnehagen
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Definere og velge hovedmål og delmål
Kommunen som arbeidsgiver
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
1 Håndbok for tillitsvalgte i klubbstyrene STYRETS OPPGAVER I KLUBBENE Informasjon NBF vil i løpet av tilby klubbene - Veivisern - en håndbok for tillitsvalgte.
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
vil deltagerne lære blant annet:
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Gruppeundervisning /
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Strategi- og aktivitetsplan
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Politisk påvirkning.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Visjon, virksomhetside og verdier
Klubben for alle.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Selge et produkt eller en tjeneste
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Camilla Hall-Henriksen
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Regnskap er mer enn du tror
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk hierarki Regnskap AS

Strategisk hierarki - oppbygging Misjon Fordelen med et strategisk hierarki er at hele selskapets strategi kan vises på en side. På neste side kan du se et eksempel som viser hvordan dette hierarkiet kan bygges opp. Visjon Hovedmål Strategier Verdigrunnlag

Eksempel Regnskap AS Nysgjerrig/ Ansvarlig / Modig / Engasjert Misjon Vi skal være den foretrukne tillitspersonen i vårt nærområde Visjon Vi er våre kunders økonomisjef Hovedmål Kunden skal se at beløpet på fakturaen som ikke gjelder lovpålagt regnskapsførsel er over 30 % Kundene skal oppleve at vi har god innsikt i driften og at vi løpende ser etter forbedringer Kundene skal oppleve at vi er i forkant på moderne skyteknologi i alle relevante prosesser Kundene vil oppleve at vi har engasjerte medarbeidere som bryr seg om driften Strategier Vi skal styrke vår kompetanse på bedriftsøkonomi og analyse Vi skal gjennomføre ledelses- og personalutviklings-programmer Vi skal utvikle nye produkter til kundene og se på nye prismodeller Vi skal Implementere skytjeneste x Nysgjerrig/ Ansvarlig / Modig / Engasjert Verdigrunnlag

Vi skal kjempe for at regnskapsføreren blir MISJON Vi skal kjempe for at regnskapsføreren blir sett på som hjelperen i bedrifters økonomiske hverdag Misjonen til et selskap er det selskapet vil GJØRE. Misjonen er som regel uavhengig av hva selskapet vil oppnå med aktiviteten det gjennomfører. Hvis aktiviteten er ønsket av markedet, vil selskapet leve bedre og vokse raskere. Det er derfor hensiktsmessig å formulere en misjon som markedet forstår, bifaller og aller helst vil støtte aktivt. Hva vi i Regnskap Norge skal kjempe for hver dag! Grunnen til at vi står opp om morgenen. Vi vil at den nye regnskapsrådgiveren skal bli sett på som en nøkkelaktør i norske bedrifters økonomiske hverdag. Regnskapsrådgiveren er tettest på bedriftene, det er de som kan analysere tallene for å gi de gode rådene i hverdagen.

Visjon Visjonen til et selskap er det som selskapet vil OPPNÅ med det selskapet gjør. I mange selskaper er det en posisjon. I andre selskaper er visjonen effekten av det selskapet gjør. Det vil forandre en eller flere tilstander i seg selv, i markedet det betjener eller begge deler. Den nye posisjonen eller tilstanden er selskapets visjon. Hva vi i Regnskap Norge skal kjempe for hver dag! Grunnen til at vi står opp om morgenen. Vi vil at den nye regnskapsrådgiveren skal bli sett på som en nøkkelaktør i norske bedrifters økonomiske hverdag. Regnskapsrådgiveren er tettest på bedriftene, det er de som kan analysere tallene for å gi de gode rådene i hverdagen.

HOVEDmål Verdifull for medlemmene Verdifull for bedriftene Hovedmål1: Hjelpe våre medlemmer å levere nyttige styringsråd Verdifull for bedriftene Synliggjør verdiskapningen bransjen/profesjonen bidrar til Her skal du angi hvilke hovedmål som må nås for å støtte opp under visjonen. Målene bør være konkretisert, og kan med fordel være formulert ut i fra kundens perspektiv. Det kan også være noen interne hovedmål, men de har som oftest en effekt som kunden vil oppleve på en eller annen måte. Hovedmål1: Dere må levere en annen type råd og tjenester i fremtiden. Derfor er det en av våre hovedoppgaver å hjelpe dere med dette igjennom å tilby trening, produkter og tjenester som gjør dere i stand til dette. Hovedmål2: Det står en kamp om verdikjeden i fremtidens økonomirådgivningsmarked. Vi vil bli sett på som viktige (overskuddsmennesker) i Norsk verdiskapning. En av våre hovedoppgaver er derfor å synliggjøre verdien profesjonen/bransjen bidrar med Hovedmål3: Regnskapsførere må tre inn i en annen rolle. Vi skal derfor endre omverdenens (noe negative) syn på profesjonen. Vi må vise at vi kan være nøkkelaktører i styringen av norske bedrifter. Det er spennende å gi styringsråd!

strategier Autorisasjon, Rammebetingelser Her skal kommer de konkrete prioriterte aktiviteter som skal støtte opp under hovedmålene. Det kan være at strategiene er mange, men det kan være en fordel å formulere disse på en slik måte at du ender opp med mellom 3 – 5 prioriterte strategier. Dette for å forenkle kommunikasjonen av strategien.

verdigrunnlag Verdigrunnlag: Verdigrunnlaget er de verdier som regnskapsbedriften lever og styres etter. I eksempelet er det benyttet fire eksempler på såkalte honørord som raskt synliggjør verdiene. Disse ordene må imidlertid forklares nærmere slik at de gir mening til de ansatte. Verdigrunnlag: Regnskapet ligger til grunn for forståelse av bedriftens økonomi og dermed femtidsutsikter. Vi tror forståelsen av tallene og hva de betyr som grunnlag for rådene vi gir er et stort konkurransefortrinn. En rådgiver med formell kompetanse til å analysere regnskapet for å gi gode bedriftsnære råd er derfor enda viktigere i fremtiden