Dialogisk lesing om vennskap og følelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VOKSENROLLEN i UTELEIKEN
Advertisements

Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Velkommen til foreldremøte Litt om oss – maurtua og bikuben Personalsammensetning Maurtua: Kari, Renate, Siri, Tonje, Siv Hege og Siv Lena.
Velkommen til nytt barnehageår!. Felles informasjon v/ Anne Hjemmesiden – abonnere Hypernett- registrere fridager, ferier, beskjeder Bleieavtale Miljøfyrtårn-bedrift.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Hovedfokus på Fiskedammen Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på mobbing/utestengelse) Selvstendighet Medvirkning Språk Realfag Friluftsliv Kunst, kultur.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Velkommen til foreldremøte.
i overgangen fra barnehage til skole
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Foreldremøte i Eikehauge Side. Foreldremøte i Eikehauge Side.
Ny læreplan… Høst 2017.
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte i
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Velkommen til foreldremøte
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Montessori og teknologi
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Autoritativ barnehage
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Konkrete aktiviteter.
Utskrift av presentasjonen:

Dialogisk lesing om vennskap og følelser EVALUERING Spørsmål å stille seg underveis: Er alle barna engasjerte under formidlingen av eventyret Deltar barna i bearbeiding av inntrykk enten ved konkret materiell/digitalt materiell eller utkledningstøy Er det noen av barna som gjenforteller/gjenformidler etterpå? På hvilken måte inspirerer økta til barnas lek? På hvilken måte bruker barna språk underveis i økta? På hvilken måte samhandler barna underveis i økta? FORUTSETNINGER Forberedelse hos den voksne Bokvalg: Jakob og Neikob (Kari Stai) – Tema knyttet til fortellingen : vennskap, akseptere hverandres ulikhet, lek og utforskning av språket Jo får en venn (Lene Ask) Tema knyttet til fortellingen: Vennskap, inkludering, føle seg utenfor, søsken Skape bevissthet hos den voksne om mulighetene i boka og bruken av den Pedagogen bør forberede seg ved å lese mer om de ulike fasene i aktiviteten som presenteres under innhold og arbeidsmåter Voksen; må få forberedelsestid Dialogisk lesing om vennskap og følelser  MÅL (hvorfor) Viktige prinsipper for dialogisk lesing er: Samtalen: Å stille igangsettende spørsmål, være sensitiv og gripe fatt i barnas egne innspill. Skriftspråk: Å synliggjøre skriftspråket og la barna erfare å bruke skriftspråket Skape grobunn for videre lek Å undre seg, og å starte refleksjon Turtaking Øve på å lytte til andre Øve opp egen formidlingsevne ARBEIDSMÅTER (hvordan) 1. Skape forventninger og etablere førforståelse hos barna 2. 1. Lese boka nok så sammenhengende 2. 2. Samtale med barna underveis i høytlesningen om bokas innhold og språk 3. Konkretisere, visualisere, dramatisere og samtale om ords betydning. Samtale om ords form. 4. Barna gjenforteller innholdet i boka med støtte fra en voksen 5. Aktiviteter knyttet til høytlesning , se eks. lekbasert læring 5. 1. Rollelek og dramatisering 5. 2. Kreative og estetiske aktiviteter 5. 3. Lage egne bøker – oppdagende skriving Lage digitale bøker – «book creator» Bruke konkreter Voksenrollen; observere hverandre og veilede hverandre INNHOLD (hva) 1. Førlesningsfasen 2. Høytlesing 3. Fokusord 4. Gjenfortelling 5. Aktiviteter knyttet til høytlesning