Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid Modul 3 Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningsøkt med fokus på et matematisk begrep.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Oppsummer forarbeidet i grupper 20 Eksempel: Brøk som del av en mengde Planlegge egen undervisning 35 Totalt 75

Oppsummer forarbeidet i grupper 20 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper Bruk noen minutter hver for dere til å tenke igjennom det dere gjorde i A – Forarbeid.   Presenter løsningene på oppgaven i A - Forarbeid i grupper på tre-fire personer, og diskuter: Hvordan kan visualisering på flere ulike måter hjelpe elevene med å forstå brøkbegrepet bedre.

Utprøving av aktiviteter 20 minutter

Utprøving av aktiviteter, IGP I – individuelt: prøv selv i 5 minutter G – grupper: diskuter løsningsforslag i grupper P – plenum: diskuter i plenum.

Brøk som del av en mengde Hvor mange brøker kan du lage av 3 oransje og 6 blå brikker? Du kan bruke: én, to, tre …. eller alle 9 brikkene. Noter alle mulige brøker. Hvorfor viser bildet ikke 1 3 ?

Diskusjonsspørsmål, G og P Hvor mange løsninger fant dere? Hvordan har dere arbeidet? Hvorfor er 0 4 eller 0 6 ingen løsning? Hvordan kan dere diskutere dette med elever? Hvordan kan en slik oppgave øke forståelsen for brøk hos elevene?

Fasit

Planlegg egen undervisning 35 minutter

Planlegg egen undervisning Arbeid i grupper på tre-fire personer. Velg ett av begrepene som er sentralt for deres elever de kommende ukene. Planlegg en undervisningssekvens der målet er at elevene skal utvikle forståelsen av dette begrepet. Tenk spesielt på hva i begrepet som kan være vanskelig for elevene. I undervisningen skal elevene få varierte erfaringer som utfordrer ufullstendig forståelse og som utdyper begrepsinnholdet. Se hjelp til planlegging på neste ark.

Hjelp til planlegging Hva i begrepet skal ha fokus i denne økta? Hvordan vil dere introdusere økta? Hvilke representasjoner for begrepet ønsker dere at elevene skal bruke? Hvordan vil dere utfordre elevenes forståelse? Hvilke(n) oppgave(r) skal elevene arbeide med? Eventuelt i hvilken rekkefølge? Hvilke løsninger forventer dere at elevene kommer fram til, - riktige og gale? Hvordan vil dere bruke elevenes svar, riktige og gale, til å belyse ulike sider ved begrepet? Hvordan vil dere samle trådene og oppsummere økta med elevene?  

Refleksjon etter utprøving Hva i oppgaven(e) var godt egnet til å utfordre elevens forståelse? Hva er typiske tegn på at elevene ikke har fått en fullstendig forståelse av begrepet? Ta notater og ta dem med til D – Etterarbeid Det dere planlegger skal gjennomføres med egne elever før D – Etterarbeid.

Undervisning for dybdelæring D – Etterarbeid Modul 3 Undervisning for dybdelæring D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningsøkt med fokus på et matematisk begrep.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Erfaringsdeling 20 Oppsummering i plenum Veien videre til neste modul 5 Totalt 45

Erfaringsdeling 20 minutter

Oppsummering i grupper Hvordan kan det være lurt å starte opp en økt hvor fokus er forståelse for et matematisk begrep? Hvorfor er det viktige med flere representasjoner for å hjelpe elever med å utvikle begrepsforståelse? Hvordan kan man utnytte feilsvar som utgangspunkt for dypere begrepsforståelse? Hva er viktig å få med i oppsummering og avslutning? Hvordan kan dere ta med disse erfaringene videre i undervisningen?

Oppsummering 20 minutter

Oppsummering i plenum Hvordan kan det være lurt å starte opp en økt hvor fokus er forståelse for et matematisk begrep? Hvorfor er det viktige med flere representasjoner for å hjelpe elever med å utvikle begrepsforståelse? Hvordan kan man utnytte feilsvar som utgangspunkt for dypere begrepsforståelse? Hva er viktig å få med i oppsummering og avslutning? Hvordan kan dere ta med disse erfaringene videre i undervisningen?

Veien videre

En gang til eller videre…? Én mulighet er å gjennomføre modulen en gang til og velge ett nytt begrep. En annen mulighet er å velge neste modul: God øving og repetisjon. Gjør A – Forarbeid før dere møter til B – Samarbeid.