Behandling av søvnvansker hos barn og unge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
Advertisements

Rastløse ben Rastløse bein er en plagsom kronisk tilstand
Defåkketidtilaltdesku'gjort
Seksjon for allmennmedisin, UiB
Søvnvansker ( insomni)
Søvn, hvile og aktivitet
VURDERING AV SØVNFORSTYRRELSER HOS ELDRE Eva Henriksen Avansert Geriatrisk Sykepleier 6 oktober 2015.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Modul 7: Å være barnets advokat 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
KURSDAG 1 1 Målet: Bedre søvn Veien:Kunnskap og innsikt V eiledning Gruppestøtte Avslapningsøvelser Bedre vaner VELKOMMEN TIL KURS.
Holdninger til helseforsikring
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
INFORMASJON OM BARNEVERN
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Faglig utvikling hos sykepleierne
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Nysgjerrigpermetoden
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Gang.
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
1 Egenomsorg og helse.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Fra idé til publikasjon
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Klubbutvikling oppfølging
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Kognitiv terapi ved utmattelse Psykolog Torkil Berge Gamle Logen 13
Velkommen til Oppstartsamtale
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Kapittel 6 oppgave g g. Sett inn å sette (seg), å legge (seg), å ligge, å sitte, å stå.
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Møte med administrerende direktør og HALD-kommunene
Målprosesser Uke 2.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
VELKOMMEN TIL KURS! (Kurset er utviklet av Helsedirektoratet og basert på kunnskap fra Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer (sovno.no) og Folkehelseinstituttet.)
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Enkel brukerveiledning
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Behandling av søvnvansker hos barn og unge. Fellesundervisning klinikk for barn og unge 231116. Eyvind Sommerfelt

Disposisjon: Søvnlengde Årsaker Kartlegging Medikamentell behandling Ikke- medikamentell behandling. Konkret gjennomføring med kommentarer. Diskusjon.

Søvnlengde Hvor lenge bør vi sove Søvnlengde Hvor lenge bør vi sove? Sleep Health 3/15: Expert panel recommended sleep durations. Age Newborns 0-3 mo 14 to 17 11 to 13 18 to 19 Less than 11 More than 19 Infants 4-11 mo 12 to 15 10 to 11 16 to 18 Less than 10 More than 18 Toddlers 1-2 y 11 to 14 9 to 10 15 to 16 Less than 9 More than 16 Preschoolers 3-5 y 10 to 13 8 to 9 14 Less than 8 More than 14 School-aged children 6-13 y 9 to 11 7 to 8 12 Less than 7 More than 12 Teenagers 14-17 y 8 to 10 7 11 Less than 7 More than 11 Young adults 18-25 y 7 to 9 6 10 to 11 Less than 6 More than 11 Adults 26-64 y 6 to 10 Less than 6 More than 10 Older adults ≥65 y 7 to 8 5 to 6 9 Less than 5 More than 9

Årsaker Langvarige søvnproblemer: Stoffskiftelidelse hjerte- eller lungesykdom nattlig vannlating eller smerter. Søvnapnè. nattlig kløe restless legs. Koffeinholdige produkter (te, cola, energidrikker) etter klokken 17. Medikamenter Narkolepsi 0,02-0,07 % Idiopatisk hypersomni. 0,02-0,07 % Depresjon Angst Insomni Forsinket søvnfasesyndrom. Poenget med grundig utredning av alle med dårlig søvn er at behandlingen bør rettes mot primærårsaken, og tilpasses hver enkelt pasient.

Kartlegging

Sovno.no Sovn dagbok ny 2010.pdf Spørreskjema for barn og unge: Eksempler: ChildrensSleepHabitsQuestionnaireCSHQ 4-12 år Norsk med cut-off.pdf Adolescent Sleep Wake Scale.pdf

Selvransakelse: 11.11.2016 Resultater: Du angir ikke symptomer på insomni Du angir ikke symptomer på søvnapne. Du har, ifølge svarene dine, diagnosen restless legs. Dette er en søvnforstyrrelse som kjennetegnes av en trang til å bevege beina på grunn av kribling eller mauring. Symptomene kan variere fra lette til alvorlige. Ved lette plager kan ikke-medikamentelle råd være nok, men ved alvorlige plager benyttes ofte medikamenter (mest brukt er dopaminagonister). Ta dette opp med fastlegen din. Du angir ikke symptomer på diagnosen døgnrytmeforstyrrelse. Du angir ikke symptomer på parasomni. Du har ikke, ifølge svarene dine, diagnosen hypersomni. Du angir ikke symptomer på angst/depresjon.

Medikamentell behandling Nei! Prøv:

Ikke- medikamentell behandling.

Først: Teori med fare for å fornærme: Døgnrytme Søvntrykk Nadir Effekt av lys Søvnproblemer? St. Olav, NTNU s. 8, 10: Lys rett før Nadir: Nadir kommer seinere: Du våkner seinere. Lys rett etter Nadir: Nadir kommer tidligere: Du våkner tidligere.

Søvnråd er viktige: Søvnproblemer - hvordan skal de behandles. 2016 Brosjyre sovno_.pdf Søvnproblemer? St. Olav, NTNU Søvnråd må tilpasses i forhold til hva som er realistisk for barnet og foreldrene å gjennomføre.

Behandling av forskjøvet døgnrytme.

Behandling av søvnløshet

Søvnrestriksjon: For å forhindre at du skal ligge og vri deg i sengen uten å sove, endres tiden du ligger i sengen til den tiden du faktisk sover. På den måten kan du samle all søvnen i én bolk. s. 18 Det vil si: Øke SøvnEffektiviteten = SE = (antall minutter søvn / antall minutter i sengen) x 100 ES: 60*(6,5 -0,5-0,1-0,2)/60*6,5)*100=87,7% Justering 1 g/uke: SE: >85%: Legge deg 20 min. tidligere. SE: <85%: Legge deg 20 min. seinere.

Forenklet søvnrestriksjon Leggetid Sovner Står opp Søvnlengde I senga Søvneffektivitet SE Søn-Tor 22,50 1,00 7,00 6,00 8,50 Søvn/uke I senga/uke SE % Fre-Lør 2,00 12,00 10,00 11,00 50 64,5 77,5 Etter tiltak: 1,75 5,25 SE% 9,00 8,00 40,25 46 87,5

Stimuluskontroll: Sikre at sengen skal assosieres med søvn. Kun sove (…og en ting til da…). Det vil si: Hvis du blir liggende våken i mer enn 15 min. ved innsovning eller oppvåkning, skal du stå opp å gjøre noe «kjedelig»/ikke-aktiviserende. For eksempel lese en litt omstendelig kjedelig bok i dempet belysning i en god stol på stua. Når du er så trøtt at du tror du kommer til å sove, går du tilbake til sengen .…osv.

Effekt av gjennomført søvnrestriksjon + stimuluskontroll: 80%

Hva er det mest effektive enkelttiltaket? Stå opp til fast tid og ikke sove på dagtid.

Oppsummering i store bokstaver: Søvnvansker skyldes mye rart, men ikke så mye rart hos barn og unge. Årsaken må finnes med kartlegging og anamnese evt med skjema. Ikke- medikamentell behandling av de vanligste årsakene er mest effektivt og har færrest bivirkninger. Motivasjonsarbeid er avgjørende. Behandlingen må gjennomføres og følges opp spesifikt, i dialog med den det gjelder og ikke i form av halvhjertede råd. Medikamentell behandling av søvnvansker hos barn og unge er bare unntaksvis nødvendig og må tilfelle gis kortvarig og i lav dose.

God natt!