Nasjonalt velferdsteknologiprogram Eller helsetjenester på nye måter Om velferdsteknologiprogrammet, prosjekter og status Ikke tilsvarende u.s. i spesialist, fordi vi frem til nå ha henvendt oss mest til kommunene. Men heldigvis så er dette i utvikling og samhandlingsperspektivet kommer frem i større grad – skal si litt om det også. Nye veier til pasientens helsetjeneste Thor Steffensen, programleder, Helsedirektoratet Samarbeid om velferdsteknologi Agder, 7. mars 2019
Velferdsteknologi handler om mennesker 23.05.2019 Kan ikke sies for ofte - Velferdsteknologi handler om mennesker Det handler om å dekke pasientene og brukernes behov på nye måter, ut fra tekningen om Hva er viktig for deg Når en person søker om tjenester så skal først og fremst behovene kartlegges og så kan man gjøre en vurdering av om teknologi kan være en måte å gi tjenestene på. ----------- Hensikten med å innføre velferdsteknologi er. Hjelp til å mestre egen helse og sykdom Medisinsk behandling og oppfølging der helsepersonell og pasient ikke behøver å være på samme sted Trygghet Hjelp til å føle trygghet og mulighet til å bo lengre hjemme Øke muligheten for sosial deltakelse og motvirke ensomhet Personlig forebygging Øke motivasjonen for et aktivt liv Velferdsteknologi handler om mennesker
Gevinster for innbyggere Mestring Trygghet Hjelp til å mestre egen helse og sykdom Medisinsk behandling og oppfølging der helsepersonell og pasient ikke behøver å være på samme sted Trygghet Hjelp til å føle trygghet og mulighet til å bo lengre hjemme Øke muligheten for sosial deltakelse og motvirke ensomhet Personlig forebygging Øke motivasjonen for et aktivt liv Forebygging
Et satsningsområde Omsorg 2020: Velferdsteknologi skal være en integrert del av tjenestetilbudet i helse- og omsorgstjenestene innen 2020. Reform Leve hele livet: Gjennom bruk av velferdsteknologi og nye løsninger skal brukere få økt mestring og trygghet i hverdagen Statsbudsjettet 2019 Et bærekraftig helse- og omsorgstilbud er avhengig av at teknologi innføres og tas i bruk i tjenesten Regjeringen satt igang rekke tiltak: Omsorg 2020 som det nasjonale velferdsteknologiprogrammet springer ut av,primærhelsemeldingen og nå sist St meld 15 Leve hele livet. I år NHSP Stikkord for alle meldingene er pasientens helsetjenesten, det vil si at det er brukers behov som er førende for de tiltak som settes i gang. Velferdsteknologi høyt prioritert, som dere ser …... Velferdsteknologi den nye normalen i 2020
Programmets arbeidsmetode Utprøving Følgeforskning Anbefaling Spredning I tillegg er det tilrettelegging; økonomisk støtte, prosessveiledning etc.
Rollene til Nasjonalt velferdsteknologiprogram Utprøving Stimulere til Spredning Tilskudd Verktøy Prosessveiledning Kunnskapsutveksling Følgeforskning Tilskudd Verktøy Prosessveiledning Kunnskapsutveksling Tilrettelegge for Teknisk arkitektur og infrastruktur Guidelines for personvern og informasjonssikkerhet Risiko- og sårbarhetsanalyser Finansieringsmodeller i tjenesten
Status – Nasjonalt velferdsteknologiprogram Trygghetsteknologier Utprøving Spredning Helsehjelp på nye måter Utprøving Medisinsk avstandsoppfølging Velferdsteknologi til barn og unge med funksjonsnedsettelse 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
16 av 30 kommuner har VFT som en integrert del av tjenesten
Hvordan lykkes med velferdsteknologi? Mange har lett for å gå rett på anbefalingene. Men viktigst å identifisere behov, og deretter sjekke anbefalingene. Når man starter med innføring av teknologi samtidig planlegge arbeidsprossene. endre måten å gi tjenester på, gamle rutiner, avlæres Ellers oppleves teknologi som en tilleggsoppgave og man klarer ikke å hente ut gevinstene. Sikre nødvendig kompetanse og teknisk støtte ---------------- Gå sammen med andre kommuner! Flere sammen styrker prosjektstyringen av innføringen større volum på anskaffelsen profesjonelle bestillere mindre ressurskrevende oppfølging. Dette tjener også helsenæringen på, og det er viktig at vi har solide leverandører av teknologi. Agder et godt eksempel her Brukers behov må være styrende Gå sammen med flere kommuner Sjekk anbefalinger Etablere nye rutiner
Hvilken nytte gir velferdsteknologi? For innbyggeren: Skape trygghet Økt mestringsfølelse Kan bo hjemme lengre For helse- og omsorgstjenesten: Økt kvalitet Spart tid Unngåtte kostnader
Status – Arkitektur og Infrastruktur utprøving og utredning av nasjonale tiltak Arkitektur og tekniske anbefalinger publisert i 2015 og 2016 Utprøving av en felleskomponent for integrasjon fra 2017 Spesifikasjoner av FHIR-profiler for datautveksling med VFT-løsninger er tatt frem Endelig anbefaling planlagt høsten 2019 EPJ Respons- løsning Behov for effektiv dataflyt Integrasjons-plattform Sensorer Forsystem Velferdsteknologisk løsning Utprøving: Vært en lang vei frem til første påkobling av VFT-løsning og EPJ i Oslo kommune Mye arbeid rundt ROS og avtaleregime Treg implementering av nødvendige tilpasninger i VFT-løsning og EPJ for å kunne kommunisere med knutepunktet Veldig gode tilbakemeldinger fra tjenesten i Oslo kommune etter at løsningen var satt i drift Det er integrasjonen tjenesten drar nytte av – ikke nødvendigvis det at den er implementert gjennom knutepunktet Arbeidet med tilpasninger i andre EPJ systemer for andre kommuner går veldig tregt og er ennå ikke på plass
Ønsket utvikling for VFT-EPJ integrasjon 2 VFT system FHIR FHIR EPJ system VKP 1 Gjennom standardiserte grensesnitt på begge sider VFT system FHIR API EPJ system VKP Gjennom VKP med standardiserte grensesnitt på den ene siden og leverandørspesifikke på den andre siden VFT system API API EPJ system Direkte gjennom leverandørspesifikke APIer
MEN det viktigste – Velferdsteknologi handler om mennesker Takk for meg! thor.steffensen@helsedir.no