NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legers turnustjeneste i kommunene
Advertisements

SPESIALITETEN I RUS OG AVHENGIGHETSMEDISIN
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Ferdighetstrening (FT)
Den vanskelige diagnostikken - sett fra Sør-Øst.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Frednes Lindrende Enhet
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
Presentasjon av fagseksjonen Kurs Spesialistordningen Veiledning Annen faglig virksomhet.
Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen.
Fallforebygging er ett av innsatsområdene for å bedre pasientsikkerheten i Norge. Felles retningslinje for fallforebygging i HMR er utarbeidet i et samarbeid.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Emnekurs i generell gynekologi
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Organisering og arbeidet i kommunene
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Faculty of Medicine University of Oslo.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Daniel Hammenfors Lege i spesialisering Haukeland universitetssykehus
5.og 6.studieår i ny studieplan
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Informasjon om spesialistutdanningen Utdanningssjef Bjørnhild Stokvik, NORSK PSYKOLOGFORENING.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Del 1: Felles plattform for alle Grunnutdanning – Cand. Med. Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 3:Unik for hver spesialitet 6 – 6,5 år Del.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Eksempel på utdanningsplan for LIS1
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Retningslinjer for klinisk praksis
Informasjon om spesialistutdanningen
Informasjon om spesialistutdanningen
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Individuell plan og koordinator Hamar kommune
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Avtalespesialister i Møre og Romsdal
FASTLEGEORDNING UNDER PRESS
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Informasjon om spesialistutdanningen
Ny spesialistutdanning i hud- og veneriske sykdommer
Ny som universitetslærer
Ny modell for spesialistutdanning for leger Vi bygger sten for sten
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Informasjon om spesialistutdanningen
Skype for Business i pasientbehandling
Lynguide for leder-rollen
Ansvar for utdanning av samfunnsmedisinere
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Lynguide for leder-rollen
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra 01.03.19 ALU-MØTE 29.03.19

NY SPESIALISTUTDANNING MED LÆRINGSMÅL ALLMENNMEDISIN LIS3 Minimum 5 år VEILEDNING ANSVARLIG LÆRINGS MÅL Gruppeveiledning i 2år Legeforeningen 88 allmennmedisin + 74 felles kompetanse-moduler 1-1 veiledning i 5 år 3t/mnd i 10,5mnd/år Supervisjon 5 år Godkjenning av læringsmål Kommunen LIS1 = TURNUSTJENESTE Gruppeveiledning 1-1 veiledning Fylkesmannen 101 læringsmål

Læringsmål Oppnådde læringsmål er grunnlaget for spesialistgodkjenningen Felles kompetansemål - 74 Etikk, kommunikasjon, helsesystemkunnskap, samhandling etc Spesifikke læringsmål allmennmedisin – 88 Læringsmål er hva en legespesialist skal forstå, kunne eller være istand til å utføre Eks på læringsmål i allmennmedisin: Ha god evidensbasert kunnskap om diagnostikk og behandling av de vanlige og de mest alvorlige årsakene til ulike symptomer presentert av pasienter i en uselektert befolkning Ha kjennskap til særtrekk ved allmennmedisin og utfordringer ved legearbeid i uselekterte populasjoner

NY SPESIALISTUTDANNING KOMMUNENS ANSVAR Registrere seg som utdanningsvirksomhet Utarbeide individuell utdanningsplan i samråd med kandidaten Oppnevne individuell veileder for hver enkelt Legge til rette for nødvendig supervisjon Godkjenne læringsmål Tilrettelegge for spesialiseringsløpet Leger på KAD – legge til rette for at de får 2 år i uselektert praksis

Hva betyr dette for oss? Det er spesialister i allmennmedisin som skal være 1-1 veiledere 31,5 timer/år i 5 år Behov for supervisører (på det legekontoret kandidaten jobber?) Veileder og supervisører får et formelt ansvar i spesialiseringsløpet og skal uttale seg om kandidaten har oppnådd det enkelte læringsmål Veileder og supervisør blir invitert inn i Kompetanseportalen til kandidaten som er en digital dokumentasjon på spesialistutdanningen For å få nye leger inn i allmennmedisin, er det behov for at vi er veiledere, supervisører og støttespillere i systemet

Utdanningsplan Individuell veiledning:  3 timer per måned i 10,5 av årets måneder Gruppeveiledning: Deltagelse i gruppeveiledning skal foregår over 2 år Kurs: Legeforeningen tilbyr kurs for allmennmedisin. Læringsarena: For å oppnå kompetanse i samhandling og selektert pasientpopulasjon anbefales minimum 6 måneder (eller 3 pluss 3) i godkjent utdanningsvirksomhet innen kliniske spesialiteter, og/eller i kommunale helseinstitusjoner som har overlege i full stilling, kan tilby individuell veiledning og supervisjon på nivå med godkjente utdanningsvirksomheter og har organisert internundervisning. LIS må delta i vaktordning der dette finnes Minst 2 år av spesialistutdanningen i allmennmedisin skal foregå i åpen uselektert praksis.