V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statped i omstilling Jan Erik:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Læring på arbeidsplassen
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Utdanningsdirektoratet
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Melding til Stortinget…
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Internasjonalisering - et strategisk valg for å heve kvalitet Mette Halskov Hansen Pro-dekan for forskning HF, UiO.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Organisering og arbeidet i kommunene
1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Regionale forskningsfond
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Hva kan kompetansemiljøene tilby kommunene -en tjeneste for tjenestene. Kaja Kierulf, Asker kommune Trond Ljøkjell, KoRus Midt-Norge.
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Kompetanse for mangfold
Mandat og rammeverk for evalueringen
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Dette er tittelen på dokumentet
BEHOV FOR FREMMED-SPRÅK – HVA SIER JOBBANNONSENE OSS
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Nasjonalt tolkeregister
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Fremmedspråk og matematikk
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
DEKOMP i Halden v/ HK og HiØ
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Trepartssamarbeid i DEKOMP mellom Oslo kommune, Fremmedspråksenteret og HIØ V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle Leder av HIØ VIDERE Morten Skaug Fagansvarlig Berit Hope Blå

Desentralisert ordning- DEKOMP 14.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.2019 Desentralisert ordning- DEKOMP Bruken av statlige midler skal bygge opp under kommunenes og fylkeskommunes ansvar for kvalitetsutvikling, og skal stimulere til langsiktig samarbeid mellom kommunene/ fylkeskommunene og lærerutdanningene. Statens rolle vil være å bidra med finansiering, sette overordnede rammer og premisser for statlig støtte, ha dialog med aktørene i sektor om kvaliteten i tilbudene og evaluere ordningen. Kommunene og fylkeskommunene skal definere og prioritere hvilke tiltak de har behov for å gjennomføre, i samarbeid med universitet og høyskoler. Et samarbeidsforum bestående av Fylkesmannen, repr. for skoleeiernettverket, fagforeninger, KS og UH blir enige om prioritering av kommunenes ønsker. Kommunene bør selv evaluere tiltakene som settes i gang. OECD har ansvar for følgeforskning. Etablert en referansegruppe til OECD der UH er representert

Viktige spørsmål i den desentraliserte ordningen Hva er skolebasert kompetanseutvikling? Hva menes med langsiktighet ? Hvordan ivareta skoleeiers behov? Hvordan praktiseres egenandel? Hvordan få til reelt partnerskap? Hvordan gjøre GLU bedre/ implementere?

Ordningen skal gjøre begge parter gode! 14.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.2019 Ordningen skal gjøre begge parter gode! Gjøre kommunene og fylkeskommunene bedre Gjøre UH bedre Dette fordrer at partene bruker hverandre gjensidig, regionalt i størst mulig grad.

«DEKOMP og REKOMP hierarki» 14.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.201914.05.2019 «DEKOMP og REKOMP hierarki» Politisk vedtak som formaliseres gjennom KD Udir har ansvar for implementering og økonomi HVL er nasjonal koordinator med ansvar for bl.a. regionale samlinger i de 6 EVU regionene og for dialog med de 6 EVU koordinatorene Samarbeidsforum prioriterer meldingsbehovene fra skoleeierne Statlig UH står for den skolebaserte/ barnehagebaserte kompetanseutviklingen i partnerskap med skole og bhg. UH trekker inn ressurssentre/ Statped m.fl.

Praktisering av DEKOMP ordningen i Østfold Prinsipp om bruk av lokal UH praktiseres i stor grad Lokal UH kobler inn andre UH når «meldingsbehov» fra en kommune/ fylkeskommune tilsier det. Lokal UH kobler også inn nasjonale ressurssentre/ Staped når dette er ønsket/ behov HIØ VIDERE har det administrative ansvaret med å bistå Fremmedspråksenteret ved henvendelser om bistand inn i DEKOMP og REKOMP HIØ VIDERE bistår også med avtaler og markedsføring av Fremmedsspråksenteret ovenfor andre UH i Norge innenfor nevnte ordninger og andre kompetansehevingstiltak.

Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen R. Steinar Nybøle Senterleder

Elleve nasjonale senter nasjonalesenter.no Sentrene er alle lagt til en UH-institusjon (jf. §1.4 I Univ. og høgskoleloven ang. “Særlig ansvar for institusjonen” Sentralene var tidligere underlagt Utdanningsdirektoratet i faglige ting, men administrativt var de en del av vertsinstitusjonen Alle sentrene ble fra 1.1.18 overført i sin helhet til vertsinstitusjonen

Senterets mandat Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen skal: bidra til at barn, unge og voksne kan få en likeverdig og tilpasset opplæring av høy kvalitet i et inkluderende fellesskap. bidra til økt kvalitet i fremmedspråkopplæringen og til økt motivasjon og interesse for fremmedspråk videreføre arbeidet med forskningsformidling og praksisnær aktivitet og bistand basert på relevant forskning. Aktuelle målgrupper for arbeidet er lærerutdanningene, skole- og barnehageeiere, ledere og ansatte i barnehager og skoler og PP-tjenesten.

bidra til at barnehager og skoler får økt kompetanse til å tolke og operasjonalisere rammeplan og læreplanverket. støtte andre institusjoner og særlig lærerutdanningene i deres arbeid med kompetanseutvikling i skolene og barnehagene. Ved behov skal Fremmedspråksenteret også være rådgiver for nasjonale utdanningsmyndigheter innenfor fremmedspråk. I tillegg skal Fremmedspråksenteret videreføre innsatsen på det internasjonale området og ivareta sine oppgaver overfor aktuelle samarbeidspartnere.

SENTERETS OPPGAVER

Våre samfunnsoppdrag «from cradle to grave» Økt rekruttering/motivasjon Økt kvalitet

Hvilke språk har vi ansvar for? Engelsk P.t. 42 fremmedspråk, dvs. albansk, amharisk, arabisk, bosnisk, dari, estisk, filipino, finsk, fransk, hebraisk, hindi, islandsk, italiensk, japansk, kantonesisk, kinesisk (tidligere navn mandarin), koreansk, kurdisk (sorani), latvisk, lulesamisk, nederlandsk, nordsamisk, nygrensk, oromo, panjabi, pashto, persisk, polsk, portugisisk, russisk, serbisk, somali, spansk, sørsamisk, tamil, tegnspråk, thai, tigrinja, tyrkisk, tysk, urdu og vietnamesisk. Latin og gammel-gresk Undervisningen må følge LP for engelsk eller LP for Fremmedspråkk

Hvilke språk har vi kompetanse i Engelsk Fransk, kinesisk, russisk, spansk og tysk

Kompetanseutvikling - informasjon

Våre kompetanseutviklingstilbud Forskningsbasert og praksisnær etterutdanning innen språkmetodikk. Læreplanforståelse Ferdighetsfokus Tematisk fokus

Moduler Språkferdigheter og grunnleggende ferdigheter Lesing Skriving Muntlig produksjon og interaksjon Lytting Ordinnlæring Strukturinnlæring Yrkesretting og relevans (tverrfaglighet) Tverrfaglige tema (bærekraftig utvikling) Lek med språk i barnehagen Lese- og skrivevansker i engelsk

Ressurser

Samarbeidsavtale Fase 1: 2018/2019 – Forarbeid Oppretting av arbeidsgruppe (oppdragsgiver + tilbyder) Planlegging av innhold (faglig innhold og didaktisk tilnærming) Tilrettelegging for gjennomføring (lokale + servering) Markedsføring Fase 2: 2019/2020 – Gjennomføring av kompetanseløp 3 samlinger per semester per fremmedspråk 20 deltakere per språk Utprøving (mellomarbeid) Veiledning på refleksjon rundt egen praksis Evaluering