Formativ evaluering BI Stavanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra prøving og feiling til
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Fra prøving og feiling til
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
NESOs Formannskole klasse / 2014
DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Mestring og forebygging av depresjon
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Dialogen som pedagogisk verktøy
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Lysbilder til samarbeidsmøtet
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet
Avdeling for sosionomutdanning
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
-ikke bare for zippylæreren…
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Forberedende samtaler
Nettverk: Scandic-Easy
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Seminarundervisning EXFAC03
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Samarbeid og medbestemmelse
1 Kommunikasjon.
Den vanskelige samtalen
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Forslag til for- og etterarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Læringsform: Tilegnelse
Smerteuttrykk og smertemestring
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Formativ evaluering BI Stavanger

Formativ evaluering handler om å justere kursen - De ”vanskelige” casene kjenner vi som reget til

Hvorfor evaluerer vi? En del av den pedagogiske utviklingen på BI En viktig del av studiekvaliteten Studentene: Må få anledning til å gi tilbakemeldinger Forelesere: Må få innspill og vite hvordan vi ligger an Administrasjonen: Må vurdere framdrift og evt. tiltak

Hva evaluerer vi? Forelesers syn på klassen Klassens egeninnsats Kommunikasjon mellom foreleser og studenter Klarhet og tydelighet i prentasjonsform Evne til å skape dialog Bruken av pedagogiske virkemidler Bruken av eksempler/case/ oppgaveløsning Oppfølging

Prosess Klassekontakt velger studenter til evalueringsgruppe. Frist 28.09 Klassekontakt gjennomfører evalueringsmøte . Klassekontakt avtaler kontaktmøte med foreleser. Frist 09.10 Klassekontakt og foreleser gjennomfører kontaktmøte. Frist 16.10 Klassekontakt skriver evalueringsrapport. Kopi til administrasjonen og foreleser. Frist 22.10

Evalueringsmøte med studenter Ikke velg de du vanligvis sitter med! (5+) Tenk representativt utvalg La studentene få tenke gjennom (OG SKRIVE NED) svarene sine før du åpner for diskusjon Ta for deg ett og ett tema Be gjerne om eksempler og utdypende informasjon

Kontaktmøte med foreleser Alle vil ha tilbakemeldinger, men ingen vil ha kritikk.. Evaluering kan være skummelt – de fleste ønsker å gjøre en så god innsats som mulig Det skal være en positiv opplevelse for begge parter! Be foreleseren evaluere klassen først. Da har du et godt utgangspunkt

Vær objektiv. Si ”klassen”, ikke ”vi” eller ”jeg” Ta opp det som kan forbedres, men glem ikke det positive! Vær konstruktiv Vi blir med dersom dere ønsker det!