Formativ evaluering BI Stavanger
Formativ evaluering handler om å justere kursen - De ”vanskelige” casene kjenner vi som reget til
Hvorfor evaluerer vi? En del av den pedagogiske utviklingen på BI En viktig del av studiekvaliteten Studentene: Må få anledning til å gi tilbakemeldinger Forelesere: Må få innspill og vite hvordan vi ligger an Administrasjonen: Må vurdere framdrift og evt. tiltak
Hva evaluerer vi? Forelesers syn på klassen Klassens egeninnsats Kommunikasjon mellom foreleser og studenter Klarhet og tydelighet i prentasjonsform Evne til å skape dialog Bruken av pedagogiske virkemidler Bruken av eksempler/case/ oppgaveløsning Oppfølging
Prosess Klassekontakt velger studenter til evalueringsgruppe. Frist 28.09 Klassekontakt gjennomfører evalueringsmøte . Klassekontakt avtaler kontaktmøte med foreleser. Frist 09.10 Klassekontakt og foreleser gjennomfører kontaktmøte. Frist 16.10 Klassekontakt skriver evalueringsrapport. Kopi til administrasjonen og foreleser. Frist 22.10
Evalueringsmøte med studenter Ikke velg de du vanligvis sitter med! (5+) Tenk representativt utvalg La studentene få tenke gjennom (OG SKRIVE NED) svarene sine før du åpner for diskusjon Ta for deg ett og ett tema Be gjerne om eksempler og utdypende informasjon
Kontaktmøte med foreleser Alle vil ha tilbakemeldinger, men ingen vil ha kritikk.. Evaluering kan være skummelt – de fleste ønsker å gjøre en så god innsats som mulig Det skal være en positiv opplevelse for begge parter! Be foreleseren evaluere klassen først. Da har du et godt utgangspunkt
Vær objektiv. Si ”klassen”, ikke ”vi” eller ”jeg” Ta opp det som kan forbedres, men glem ikke det positive! Vær konstruktiv Vi blir med dersom dere ønsker det!