Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Kommunelegemøte 2014 Folkehelsearbeidet
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Samhandlingsreformen
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Etapper på veien Inspiria Science Center, Sarpsborg Støy i planleggingen - Ulf Winther, Norsk forening mot støy Byfortetting og gode boligmiljøer:
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Folkehelseinstituttet som støttespiller for kommuner og fylkeskommuner innen helseovervåking – hva tilbys? Else-Karin Grøholt Avdelingsdirektør Folkehelseinstituttet.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Folkehelsearbeid – medaljens bakside Forebygging Fagforbundet 25. September 2013.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Regional planstrategi
Dyreslagene.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Kyrre Kvistad Folkehelsekoordinator Nord-Trøndelag fylkeskommune
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Levekår og oppfølging i utsatte områder i Stavanger
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Store forskjeller i arbeidsledighet
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Hvordan står det til med folkehelsen i kommunene i NG?
1 Egenomsorg og helse.
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
NAV i tall og fakta 2016.
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Boligpolitikkens rolle i fattigdomsbekjempelsen
Befolkningsframskrivinger 2018
Bærekraftig byfornyelse
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Gjennomføring etter 5 år
Oppfølging av Høstrapporten
Tverrfaglige tema.
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen Presentasjon i kommunalutvalget 7. mai, 2019

Folkehelseloven Folkehelseloven skal bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse, herunder utjevner sosiale helseforskjeller. 

Plan- og bygningsloven § 3-1 første ledd bokstav f Folkehelseloven § 4 Plan- og bygningsloven § 3-1 første ledd bokstav f Kommunen skal fremme befolkningens helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold og bidra til å forebygge psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse, bidra til utjevning av sosiale helseforskjeller og bidra til å beskytte befolkningen mot faktorer som kan ha negativ innvirkning på helsen. Planer skal fremme befolkningens helse og motvirke sosiale helseforskjeller, samt bidra til å forebygge kriminalitet.

§ 5 Kommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i befolkningen og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne. Oversikten skal være skriftlig og identifisere folkehelseutfordringene i kommunen, herunder vurdere konsekvenser og årsaksforhold. Kommunen skal særlig være oppmerksom på trekk ved utviklingen som kan skape eller opprettholde sosiale eller helsemessige problemer eller sosiale helseforskjeller.

§ 6 Oversikten etter § 5 annet ledd skal inngå som grunnlag for arbeidet med kommunens planstrategi. En drøfting av kommunens folkehelseutfordringer bør inngå i strategien, jf. plan- og bygningsloven § 10-1. Kommunen skal i sitt arbeid med kommuneplaner etter plan- og bygningsloven kapittel 11 fastsette overordnede mål og strategier for folkehelsearbeidet som er egnet til å møte de utfordringer kommunen står overfor med utgangspunkt i oversikten etter § 5 annet ledd.

Kommunen skal holde "løpende" oversikt over helsetilstanden, men hvert fjerde år skal all statistikk samles i et skriftlig oversiktsdokument. Tema i oversikten: Befolkningssammensetning Oppvekst- og levekår Miljø Skader og ulykker Helserelatert atferd Helsetilstand

Folkehelsemelding En del av det løpende oversiktsarbeidet Baseres på Folkehelseinstituttets folkehelseprofil for kommunen som offentligjøres i februar hvert år Flere statistikkilder, men det meste er hentet fra «kommunehelsa» Viser utvalgt statistikk fra de ulike temaområdene Er ikke utfyllende Tall fra 2017 og tidligere år

Folkehelsemelding 2019 Arbeidsledigheten har gått ned og er nå stabil. Inntektsulikheten er høy når man sammenligner med nasjonalt nivå og de andre store byene. Til dels store forskjeller i forventet levealder etter utdanning. Over åtte år i noen bydeler. Andel barn i lavinntekt fortsetter å øke. Øker raskere enn i resten av landet. Flest barn i lavinntekt finner vi i bydel Eiganes og Våland. Frafallet i videregående skole er høyt, men stabilt. Flere unge oppsøker lege for psykiske symptomer/lidelser.

Den åttende levekårsundersøkelsen Kommunalutvalget 07. mai 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen Presenteres av: Paal Grini

Nytt i år Levekårsundersøkelsen er interaktiv Flere datasett inngår Boligpris – lokalt Inntektsforskjeller på bydel Befolkningsstruktur mer detaljert Flyttinger Boligbygging Indeks erstattet av «lappe-teppe» Viser utvikling også i Rennesøy og Finnøy

«Lappeteppet»

Utvikling av problematikken Ny modell for ressursfordeling i skolen Områdeløft med egne analyser av levekår Folkehelsemelding Hanlingsplan for barn i lavinntektsfamilier Nye kilder og kanaler - omdefinering og videreutvikling av begreper Kommunehelsa.no Barnefattigdom.no Husbanken : Indikatorsett for områder med områdeløft

Den 8. levekårsundersøkelsen Hva skjedde ved «oljenedturen»? Bratt stigning i arbeidsledighet Netto utflytting fra regionen Fall i kjøpekraft Boligprisfall Solid vekst i barn i lavinntektsfamilier

Arbeidsledighet Arbeidsledigheten slo sterkt ut, spesielt i de de sentrumsnære områdene % arbeidsledighet, 15-74 år

Lavinntekt barn Klar økning, særlig i sentrumsnære områder Bildet varierer fra sone til sone Største overraskelsen kom i 2017 Barn i lavinntektshusholdninger, EU-60 %, kommunal median

Ikke oppnådd kompetanse, 21 – 29 år Dvs. ikke gjennomført i videregående Generelt høyt nivå i Stavanger Holder seg stabilt, men generelt gjør tidligere svakere soner det bedre, mens tidligere sterke soner gjør det noe svakere Ikke oppnådd kompetanse 21- 29 år

Sentrumsnæreområder - Lav skår på levekår – Høy attraktivitet Storhaug Øst/Kampen Våland: Høy netto innflytting Høy vekst av barn  Høyest boligbygging I 2018 ble 85 % av nye boliger solgt i sentrumsnære områder

Interaktiv presentasjon https://public.tableau.com/profile/stavanger.statistikken#!/vizhome/Levekrs underskelsen2018/Innhold