Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid Modul 2 Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å arbeide for at elevene utvikler god begrepsforståelse.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Forarbeid og refleksjon 20 minutter Begrepsanalyse 25 minutter Planlegge egen undervisning 45 minutter Totalt 90 minutter

Forarbeid og refleksjon 20 minutter

Hva fremmer god begrepsforståelse? Les gjennom notatene fra A – Forarbeid (5 minutter). Sett dere sammen i grupper på 3-4 personer Diskuter hva dere mener fremmer god begrepsforståelse. Noter 2-3 punkter fra diskusjonen. Oppsummer i plenum.

Begrepsanalyse 25 minutter

Valg av begrep Sett dere sammen i grupper på 3-4 som underviser på samme trinn. Bli enige om et overordnet begrep som elevene skal arbeide med i løpet av de nærmeste ukene. Dette begrepet danner utgangspunkt for videre arbeid.

Skjema for begrepsanalyse

Analyse av begrepet Arbeid individuelt Analyser begrepet og fyll ut skjemaet. Lag et hierarki der begrepet inngår sammen med tilhørende begrep.

Sammenligne analyser Arbeid i gruppene Sammenlign skjemaene og diskuter eventuelle ulikheter Fyll ut et felles skjema, dette skal brukes i planlegging av undervisning.

Punkter til planlegging Tenk over følgende: Hvordan hente fram elevenes forkunnskap om begrepet? Hvilke egenskaper ved begrepet skal vi fokusere på? Hvilke representasjoner fremmer disse egenskapene? Hvilke vanlige misoppfatninger finnes? Hvordan kan vi unngå dem?

Planlegge egen undervisning 45 minutter

Planlegging Planlegg ei undervisningsøkt hvor målet er at elevene skal øke forståelsen for begrepet dere har analysert. Mot slutten av undervisningen skal elevene vise skriftlig hvordan de forstår begrepet. For eksempel: Vis hva du kan om rektangel. Bruk vedlagte undervisningsnotat

Refleksjonsspørsmål Hvordan fungerte den undervisningen dere planla? Hvilke elementer fra planleggingen synes du fungerte godt og hva må du eventuelt arbeide videre med for at elevene skal forstå begrepet godt? Hvilke ufullstendige begrepsforståelser og hvilke misforståelser ser du når du leser elevenes oppsummeringer?

Å utvikle matematiske begrep D – Etterarbeid Modul 2 Å utvikle matematiske begrep D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å arbeide for at elevene utvikler god begrepsforståelse.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 20 minutter Oppsummer i plenum Veien videre 5 minutter Totalt 45 minutter

Del erfaringer i grupper 20 minutter

Refleksjon Bruk 5 minutter på å lese gjennom notatene fra C – Utprøving Diskuter: Hvordan fungerte den undervisningen dere planla? Hvilke elementer fra planleggingen synes du fungerte godt og hva må du eventuelt arbeide videre med for at elevene skal forstå begrepet godt? Hvilke ufullstendige begrepsforståelser og hvilke misforståelser ser du når du leser elevenes oppsummeringer?

Videre arbeid med begrepet Hvilke nye momenter vil dere trekke inn? Hvilke nye erfaringer skal elevene få? Kan det være lurt å innføre nye begreper for å kunne sammenligne? Bør dere bruke flere representasjoner? Kan man binde representasjonene bedre sammen?

Oppsummer i plenum 20 minutter

Felles refleksjon Gruppene presenter begrepet og erfaringer fra undervisning Gruppene forteller hvordan de vil arbeide videre med begrepet. Alle bidrar med tips til videre planlegging av undervisning.

Veien videre 5 minutter

Veien videre Neste modul handler om Undervisning for dybdelæring. Dere skal arbeider videre med begrepslæring. Gjør A – Forarbeid for neste modul.

Kilder Lena TRygg