Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid Modul 2 Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Mål Målet med denne modulen er å arbeide for at elevene utvikler god begrepsforståelse.
Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Forarbeid og refleksjon 20 minutter Begrepsanalyse 25 minutter Planlegge egen undervisning 45 minutter Totalt 90 minutter
Forarbeid og refleksjon 20 minutter
Hva fremmer god begrepsforståelse? Les gjennom notatene fra A – Forarbeid (5 minutter). Sett dere sammen i grupper på 3-4 personer Diskuter hva dere mener fremmer god begrepsforståelse. Noter 2-3 punkter fra diskusjonen. Oppsummer i plenum.
Begrepsanalyse 25 minutter
Valg av begrep Sett dere sammen i grupper på 3-4 som underviser på samme trinn. Bli enige om et overordnet begrep som elevene skal arbeide med i løpet av de nærmeste ukene. Dette begrepet danner utgangspunkt for videre arbeid.
Skjema for begrepsanalyse
Analyse av begrepet Arbeid individuelt Analyser begrepet og fyll ut skjemaet. Lag et hierarki der begrepet inngår sammen med tilhørende begrep.
Sammenligne analyser Arbeid i gruppene Sammenlign skjemaene og diskuter eventuelle ulikheter Fyll ut et felles skjema, dette skal brukes i planlegging av undervisning.
Punkter til planlegging Tenk over følgende: Hvordan hente fram elevenes forkunnskap om begrepet? Hvilke egenskaper ved begrepet skal vi fokusere på? Hvilke representasjoner fremmer disse egenskapene? Hvilke vanlige misoppfatninger finnes? Hvordan kan vi unngå dem?
Planlegge egen undervisning 45 minutter
Planlegging Planlegg ei undervisningsøkt hvor målet er at elevene skal øke forståelsen for begrepet dere har analysert. Mot slutten av undervisningen skal elevene vise skriftlig hvordan de forstår begrepet. For eksempel: Vis hva du kan om rektangel. Bruk vedlagte undervisningsnotat
Refleksjonsspørsmål Hvordan fungerte den undervisningen dere planla? Hvilke elementer fra planleggingen synes du fungerte godt og hva må du eventuelt arbeide videre med for at elevene skal forstå begrepet godt? Hvilke ufullstendige begrepsforståelser og hvilke misforståelser ser du når du leser elevenes oppsummeringer?
Å utvikle matematiske begrep D – Etterarbeid Modul 2 Å utvikle matematiske begrep D – Etterarbeid
Mål Målet med denne modulen er å arbeide for at elevene utvikler god begrepsforståelse.
Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 20 minutter Oppsummer i plenum Veien videre 5 minutter Totalt 45 minutter
Del erfaringer i grupper 20 minutter
Refleksjon Bruk 5 minutter på å lese gjennom notatene fra C – Utprøving Diskuter: Hvordan fungerte den undervisningen dere planla? Hvilke elementer fra planleggingen synes du fungerte godt og hva må du eventuelt arbeide videre med for at elevene skal forstå begrepet godt? Hvilke ufullstendige begrepsforståelser og hvilke misforståelser ser du når du leser elevenes oppsummeringer?
Videre arbeid med begrepet Hvilke nye momenter vil dere trekke inn? Hvilke nye erfaringer skal elevene få? Kan det være lurt å innføre nye begreper for å kunne sammenligne? Bør dere bruke flere representasjoner? Kan man binde representasjonene bedre sammen?
Oppsummer i plenum 20 minutter
Felles refleksjon Gruppene presenter begrepet og erfaringer fra undervisning Gruppene forteller hvordan de vil arbeide videre med begrepet. Alle bidrar med tips til videre planlegging av undervisning.
Veien videre 5 minutter
Veien videre Neste modul handler om Undervisning for dybdelæring. Dere skal arbeider videre med begrepslæring. Gjør A – Forarbeid for neste modul.
Kilder Lena TRygg