Forelesninger i statsrett JUS2111 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2019 Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De politiske partiene i Norge
Advertisements

8 Det politiske systemet i Norge
Manduksjoner i statsrett
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Stortinget Landets lovgivende forsamling
POLITIKK.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Manduksjoner i statsrett
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Den lovgivende makten i Norge. MaktfordelingMAKT l ovgivende Stortinget utøvende Regjeringen dømmende Domstolene.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2015 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Den politiske styringskjeden
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Forelesninger i statsrett - Dag 9 Tilbakevirkning og ekspropriasjon mv Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet,
Regjeringens funksjoner
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Stortingets organisering
Politikerne trenger kontrollkomitèen – det gjør offentligheten også
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
5 Marius Stub.
Kommunestyrekomiteer
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forelesning i statsrett - Dag 1 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Forelesninger i statsrett - Dag 1 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Forelesninger i statsrett Dag 4 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2018 av Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Den lovgivende makten i Norge
Forelesninger i statsrett Dag 3 Den utøvende makt – Konge og regjering Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet,
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Manuduksjoner JUS Særlig statsrett og menneskerettigheter Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Perspektiver på retten (jf. lærebok kap. 13 og 14)
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Statsforfatningsrett 3.forelesning Den utøvende statsmakt
Konkurranse med forhandling
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
JUS 2111 Vår 2019 Inger-Johanne Sand, IOR/UiO
JUS 2111 Vår 2019 Inger-Johanne Sand, IOR/UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Dag Wiese Schartum, AFIN
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Seniorråd og ny Kommunelov
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Forelesninger i statsrett JUS2111 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2019 Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet, UiO

Tema for forelesningen 1. Om lovgivende og utøvende makt 2. Parlamentarisme 3. Regjeringens opplysningsplikt 4. Riksrett

1. Om lovgivende og utøvende makt «Lovgivende makt» – Stortinget – flere oppgaver Lovgivende myndighet Beskattende myndighet Bevilgende myndighet Kontrollerende myndighet «Utøvende makt» – Regjeringen Utøver myndighet overfor borgerne på vegne av staten

1. Stortingets kontrollvirksomhet – oversikt Løpende arbeid i Stortingets komiteer Grl. § 82: Regjeringens opplysningsplikt Grl. § 75 c: Oppsyn m/ pengevesenet (Norges Bank) Grl. § 75 k: Riksrevisjonen Grl. § 75 f: Fremleggelse av statsrådsprotokoller Grl. § 75 g: Opplysninger om inngåtte traktater Grl. § 75 l: Sivilombudsmannen Europautvalget, EOS-utvalget, ad hoc granskninger Grl. § 15: Parlamentarisme

2. Parlamentarisme – hva er det? Sedvanerett og kodifisering Tidligere konstitusjonell sedvanerett; Selmer 1884, Hornsrud 1928, (Hundseid 1933), Gerhardsen 1963. Parlamentarisme kodifisert i Grl. § 15 f.o.m. 20/2-2007 Negativ parlamentarisme/mistillitsvotum Negativ parlamentarisme er kodifisert. Regjeringen må gå av dersom Stortinget gir uttrykk for mistillit. Rettslig plikt til å gå av (”innlevere avskjedssøknad til Kongen”). Positiv parlamentarisme/investitur Positiv parlamentarisme (investitur) finnes ikke i Norge. Trenger nasjonalforsamlingens tillit til å danne regjering.

2. Mistillitsvotumet Hvem kan fremme mistillitsforslag? Alle stortingsrepresentanter, jf. Kings Bay-saken (1963) Forslaget voteres over i Stortinget Mistillitsvotum bør begrunnes, men ikke et krav Hvem må gå av? Den som får votumet mot seg; regjeringen eller en enkelt statsråd, § 15 første ledd Forretningsministerium etter mistillit – før avgang § 15 tredje ledd: Nye saker kan ikke påbegynnes. Konsekvensene av ikke å gå av Risikerer dom ved Riksrett, § 86

2. Kabinettspørsmål Kabinettspørsmål innebærer: Regjeringen erklærer at den vil gå av dersom Stortinget ikke stemmer for regjeringens konkrete forslag Neppe rettslig plikt til avgang Når foreligger kabinettspørsmål? Formuleringene må ikke være for løse De to siste kabinettspørsmål: Mars 2000: Bondevik I (gikk av) November 2001: Bondevik II (gikk ikke av)

2. Flertallsregjeringer ikke truet av mistillit

3. Regjeringens opplysningsplikt Opplysningsplikt følger i dag av Grl § 82: punktum: «Regjeringen skal meddele Stortinget alle de opplysninger som er nødvendige for behandlingen av de saker den fremlegger.» punktum: «Intet medlem av statsrådet må fremlegge uriktige eller villedende opplysninger for Stortinget eller dets organer.»

3. Regjeringens opplysningsplikt Forskjellen på 1. og 2. punktum: Regjeringen ber Stortinget ta stilling til en sak de kommer med – 1. pkt. Forskjellen på 1. og 2. punktum: Regjeringen ber Stortinget ta stilling til en sak de kommer med – 1. pkt.

3. Regjeringens opplysningsplikt Saker som typisk kommer fra Regjeringen: Lovforslag Prop. L Stortingsmeldinger St. meld. Budsjettforslag Prop. 1 S For slike saker foreligger en skjerpet opplysningsplikt: «… alle de opplysninger som er nødvendige…»

3. Regjeringens opplysningsplikt For alle saker, uavhengig av om de kommer fra Regjeringen eller ikke, gjelder 2. pkt: …ikke fremlegge «villedende eller uriktige opplysninger». Plikten påligger hvert enkelt medlem av statsrådet, jf. § 5 og § 30 tredje ledd. Plikten omfatter opplysninger til Stortinget i plenum, presidentskapet, stortingskomiteene, Europautvalget og EOS-utvalget. Hva menes med «villedende eller uriktig»?

3. Regjeringens opplysningsplikt – spørretime og interpellasjoner

3. Regjeringens opplysningsplikt – spørretime og interpellasjoner Spørsmål fra Stortinget til regjeringen Spontanspørretime Spørsmål, svar og debatt på direkten Ordinær spørretime Skriftlige spørsmål, muntlige svar, debatt Skriftlige spørsmål Skriftlige spørsmål, skriftlige svar, ingen debatt Interpellasjoner Mer omfattende skriftlige spørsmål, skriftlige svar og debatt

3. Regjeringens opplysningsplikt gjelder ikke i Vandrehallen Plikten gjelder ikke det som blir sagt i gangene på Stortinget, til pressen eller til andre.

4. Riksretten – hva er det? En særdomstol som utelukkende dømmer i saker vedr «brudd på konstitusjonelle plikter», Grl § 86 Regelendring i 2007 Alle åtte riksrettssaker er avsagt før 2007 Saker for Riksretten begynner og slutter der Ingen ankeadgang, heller ikke for skyldspørsmål Stortinget i plenum anlegger søksmålet Simpelt flertall avgjør Hvem kan dømmes av Riksretten? Representanter for de tre statsmaktene Ikke statsmaktene som organ

4. Riksrettens kompetanse Brudd på «konstitusjonelle plikter» Kompetansen er eksklusiv Konstitusjonelle plikter omfatter de plikter som fremkommer av Grunnloven og av konstitusjonell sedvanerett Nærmere regler er fastsatt i ansvarlighetsloven Stortinget har ingen plikt, bare rett, til å overlate sakene til Riksretten Sanksjonene: Straff, erstatning, fradømmelse av embetet, tilbakebetaling etc.

4. Riksrettens sammensetning og riksrettsprosess Grl § 86 tredje ledd 11 dommere, hvorav 5 fra HR og 6 lekdommere (de siste er forhåndsvalgt for en periode på seks år) Riksrettergangsloven fastsetter regler om prosessen Hjemlet i Grl § 87, men loven er ikke av konstitusjonell karakter Riksrettssaker begynner i KKK 1/3 av medlemmene kan kreve nærmere undersøkelser KKK avgir innstilling til Stortinget i plenum Kan enten anbefale til St. at det tas ut tiltale eller de kan anbefale at St. ber Ansvarskommisjonen om å utrede riksrettsspørsmålet nærmere Stortinget avgjør tiltalespørsmålet med simpelt flertall (men kan sende saken til Ansvarskommisjonen med bare 1/3 flertall)

4. Praksis fra Riksretten Praksis er sparsommelig Kun 8 riksrettssaker på 200 år I 3 av sakene er det avsagt fellende dom Statsråd Fasting 1821 Statsminister Løvenskiold 1836 Ministeriet Selmer 1883-84 Vurderinger i KKK om Riksrett er hemmelige, med mindre initiativet kommer utenfra, slik med Fritz Moen-saken 2006 Saken mot ministeriet Selmer omtales som parlamentarismens gjennombrudd Parlamentarisme har redusert behovet for Riksretten Må trekkes en grense mellom politisk og juridisk ansvar