Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid Modul 1 Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er: at lærerne skal få en oversikt over hvilke grunnleggende normer som er viktige dersom en skal kunne utvikle et godt miljø for matematisk kommunikasjon i klasserommet at lærerne skal få innsikt og øvelse i hvordan de kan legge til rette for arbeid med oppgaver hvor elever skal begrunne og argumentere for sine svar

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet i grupper 25 minutter Faglig påfyll 20 minutter Planlegge egen undervisning 45 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper 25 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid Del notater fra forarbeidet i grupper på 3-4 lærere: Hva vil dere trekke fram som interessant fra artikkelen? Hvordan kan oppgaver med flere riktige svar eller flere mulige løsningsstrategier fungere som utgangspunkt for en matematisk samtale? Hvordan opplever dere at den didaktiske kontrakten er i deres klasse/gruppe? Hvordan skaper dere et miljø i gruppa, hvor det er greit å gjøre feil og endre resonnement?

Faglig påfyll 20 minutter

Hvem skal ut? 4 bilder/ord/begrep/regneuttrykk. Elevene skal bestemme seg for hvilket av bildene de mener skiller seg fra de andre, det skal ut. Elevene må argumentere for sitt valg. Hensikten med aktiviteten er: å få fram ulike resonnement og løsninger. å få alle elever i tale, argumentere og begrunne. å lytte til hverandres resonnement, kunne tilføye eller spørre.

45 32 19 28

Lærerens rolle Velg 4 bilder hvor elevene kan argumentere for at alle de ulike bildene kan ut. Vær forsiktig med å være for bestemte på hva elevene skal finne ut eller se etter, det kan utelukke mange fine innspill. Tenk nøye gjennom hvordan du vil respondere på elevenes innspill i og med at målet er å finne mange svar og begrunnelser.

5 ∙ 7 + 2 ∙ 7 (5 + 2) ∙ 7 5 ∙ (7 + 2) 7 ∙ 7

Her kan nettverksleder eventuelt legge til en annen “Hvem skal ut”.

Planlegg egen undervisning 45 minutter

Planlegg egen undervisning Planlegg en del av ei undervisningsøkt med «Hvem skal ut?» Planlegg sammen i grupper, men gjennomfør undervisningen med egne elever. Undervisningen skal gjennomføres før neste samling. Bruk gjerne vedlagte undervisningsnotat til planleggingen.

Momenter til planlegging av aktiviteten «Hvem skal ut»? Hvordan presentere oppgaven og organisere elevene og arbeidet? Hvilke forslag vil komme og hvordan tror du elevene vil begrunne? Hvordan vil du respondere på og anerkjenne elevenes forslag, både riktige resonnement og de som ikke er riktige?

Miljø for kommunikasjon i klasserommet D – Etterarbeid Modul 1 Miljø for kommunikasjon i klasserommet D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er: at lærerne skal få en oversikt over hvilke grunnleggende normer som er viktige dersom en skal kunne utvikle et godt miljø for matematisk kommunikasjon i klasserommet at lærerne skal få innsikt og øvelse i hvordan de kan legge til rette for arbeid med oppgaver hvor elever skal begrunne og argumentere for sine svar

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 20 minutter Veien videre 10 minutter

Erfaringsdeling etter utprøving 20 minutter

Erfaringsdeling Etter utprøvingen skal dere diskutere i grupper: Hvordan fikk dere elevene engasjerte i arbeidet med oppgaven? Hvordan fungerte aktiviteten for å få fram mange ulike resonnement? Hvordan var miljøet i gruppa for å tenke annerledes?

Kilder Norèn, E., Thornberg, P. (2015). Normer og kommunikation i matematikklassrummet. Publisert på Skolverket sine hjemmesider https://larportalen.skolverket.se/webcenter/larportal/api- v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1- matematik/Grundskola/424_sambandochforandring%20%C3%A5k4- 6/7_helklassdiskussionerochnormer/material/flikmeny/tabA/Artiklar/S F4-6_07A_02_normer.docx Artikkelen er oversatt og bearbeidet av Ingunn Valbekmo, Matematikksenteret, NTNU.

Neste modul i denne pakken handler om kognitive krav i oppgaver. Veien videre Neste modul i denne pakken handler om kognitive krav i oppgaver.