Kulturkortet for ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Advertisements

Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
 Sett inn bilde skolerapporten Det bør være en person på hver enkelt institusjon som har ansvar for skole på systemnivå.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Sportsklubben nord Versjon
Samisk idrett-fordelingsnøkler
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Brukerveiledninger her:
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Kulturkortet for ungdom
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Oppstart 2010-kullet Harald Kallevik
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Ungdom og medverknad Framtidas innbyggjarar.
Samarbeid og medbestemmelse
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
- en spennende forsknings- og teknologikonkurranse for barn og unge
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Hva er det beste med kulturlivet i drammen i dag?
1 Egenomsorg og helse.
Kollektivtransport og kostnader
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Den lovgivende makten i Norge
Resultater fra Telemark
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
NAV i tall og fakta 2016.
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
DEKOM-samling Oppdal, 26. og 27. september 2018
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Mattias Øhra 2002.
Den kulturelle skolesekken
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Rekruttere elever til å lage innhold
Retoriske appellformer
Gjennomføring etter 5 år
Evaluering Regionrådet
Hvem kan inngå ekteskap?
Hvordan SKRIVE en god CV?
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Kulturkortet for ungdom

Formål Å få ungdom til å benytte seg oftere av kulturtilbudene og å rekruttere nye publikummere. Kulturkortet skal gi ungdom billigere billetter til et bredt spekter av kulturarrangementer.

Delmål for kulturkortet i Hedmark Koble ungdom og kulturmiljøer for å bidra til økt ungdomsmedvirkning i produksjon. Øke synligheten av lokale og regionale kulturtilbud rettet mot ungdom. Forankre arbeidet og utviklingen av kulturkortet i kommunene. Kulturkortet skal oppfattes som noe positivt blant ungdom i Hedmark.

Historie Kulturkortordningen var i sin tid ett av 15 konkrete løfter i Kulturløftet i 2004. I løfte nr. 10 – «Utvidet kulturell skolesekk – kulturkort for ungdom»,   24.08.2009 vedtok fylkesrådet å innføre en prøveordning med kulturkort for ungdom i Hedmark. Rapport IRIS – 2009/127 «Kartlegging og evaluering av prøveordningen med kulturkort for ungdom». Fylkesrådet vedtok i 2012 at ordningen kulturkort for ungdom skulle evalueres. Fylkesrådet valgte i 2013 en «videreføring av kulturkortordningen med fokus på bredt kulturtilbud». Vedtaket innehold også flere punkter til forbedring.

Hva er kulturkortet? Kulturkortet gjelder for alle ungdommer i Hedmark i alderen 13 - 21 år (fra og med det året du fyller 13 og ut året du er 21). Kulturkortet for ungdom i Hedmark gir rabatt på forskjellige kulturtilbud i hele fylket. Med kortet får ungdom blant annet rabatt på kino, festivaler, teater, museum, fotball- og ishockeykamper, og mye mer. Rabatten varierer alt etter hva vi har inngått avtale om med arrangører.

Noen tall Ca 1500 -1700 utsendelser av kort i året 2016 ble det foretatt over 7 500 kjøp med kulturkortet. De fleste kjøp er til kinoforestillinger (ca. 4 700 kjøp), men også festivaler (ca. 1 000 kjøp) og teater (ca. 1 000 kjøp) er populære.

Bestilling av kulturkort etter alder 131 14 år 121 15 år 191 16 år 227 17 år 224 18 år 188 19 år 203 20 år 101 21 år 107 Sum 1493

Når er kulturkortet en suksess?

Når er kulturkortet en suksess? Relevante og gode tilbud Positive og engasjert brukere av kortet Positive og engasjerte arrangører

Veien videre Det er ikke én enkeltstående faktor som utmerker seg som det sentrale punktet for å påvirke bruken av et kulturtilbud. Det er ikke slik at vi kan si at lokalisering eller pris er den dominerende faktoren som enten hemmer eller fremmer kulturell deltakelse (Hylland og Haugsevje 2016:143). Betydningen av ulike faktorer er også ulikt fordelt på ulike arenaer. I Drammen svarte ungdommene at tilbudet på Union Scene (konsert og teater), åpningstidene på biblioteket og pris på kinoen påvirket bruken. Disse funnene er nok overførbare til ungdom i Hedmark også. Utviklingen av et tilbud handler av og til også om de helt nære ting. Hvordan ser lokalene ut? Får man lyst til å stikke innom, til å sette seg ned, til å henge der? Det er en løpende utfordring for alle som skal utvikle et kulturtilbud til barn og unge, å vurdere betydningen og den innbyrdes vektingen av de ulike faktorene. (Hylland og Haugsevje 2016:145).