Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
NAFO prosjektet og tospråklig opplæring
Minoritetsspråklige søkere
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Månedsevaluering november 2011
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Utdanningsdirektoratet
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
Velkommen til Berg Videregående skole
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
1421 norsk-2 elever fra 65 språk ved 59 skoler får morsmål
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Det flerspråklige bibliotek Nytt og nyttig-seminaret Fylkesbiblioteket i Akershus Oddbjørn Hansen og Runar Skrøvset.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Stockholm 24. august 2009 Florentino Bulnes© Bergen kommune 1 MORSMÅLSOPPLÆRING FOR SPRÅKLIGE MINORITETER I BERGEN KOMMUNE.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
8C Skoleåret
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
START-samlingen på Det flerspråklige bibliotek Oddbjørn Hansen Førstekonsulent Det flerspråklige bibliotek.
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
Brukerundersøkelse Det flerspråklige bibliotek. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på web i perioden 19. oktober – 8. november Sendt ut til.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Hvordan bruke flerspråklige digitale nettressurser i skolen?
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Fleksibel opplæring: et utprøvingsprosjekt
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Dette er tittelen på dokumentet
Samarbeid om fremmedspråk i Kong Oscars gate
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Nasjonalt tolkeregister
Fremmedspråk og matematikk
Studiespesialisering
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring Morsmal.no Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring

Færre elevar med morsmålsopplæring eller tospråkleg fagopplæring 31 prosent av elevane som får særskild norskopplæring i skoleåret 2016-17, får også anna særskild språkopplæring. Det har vore ein nedgang i talet på elevar som får tospråkleg fagopplæring, morsmålsopplæring eller anna tilrettelagd opplæring på 23 prosent sidan 2012-13 (figur 2.8). Spesielt har morsmålsopplæringa hatt ein stor nedgang i denne perioden. Nedgangen sidan 2012-13 er på 33 prosent. Det er flest elevar som får særskild språkopplæring i arabisk, somali og polsk. Kjelde: Utdanningsdirektoratet (GSI 2017)

Trafikk på Tema Morsmål øker 2013-2018

Topp 10 sider Norsk startside Bildetema Arabisk startside Flerspråklige fortellinger Norsk Tospråklig undervisningsopplegg Lexin Arabisk- matematikkartikkel Dari- matematikkartikkel

Største trafikk per språkside

Flerspråklige fortellinger på Tema Morsmål NAFO filmkanal 1020 abonnenter 413 448 avspillinger Historien knyttet til hvert land- høyere treff på det respektive språket. Eksempel: Fortellingen Heksen Dhegdheer har 52.000 treff på somali Og Egal Shidad har 22.000, begge på somali. Det rullende gresskaret Den rike mannen og bonden Skomakersønnen Katten og hanen Lille dråpe Hatteselgeren De ubudne gjestene Ansa og Bansa Egal Shidad Løven og reven Kongen fra øst og kongen fra vest Heksen Dhegdheer Dragen Den arrogante bjørnen Askida og trollet

En lenkeportal med læringsressurser på 7 språk Opprettet februar 2016 Jevn trafikk på siden.

NAFO gjennomførte en spørreundersøkelse våren 2018 - Andel som mottar tospråklig fagopplæring synker - NAFOs flerspråklige nettressurser har jevn økning i treff og omfang NAFO gjennomførte en spørreundersøkelse våren 2018

2 1 Språk Antall Arabisk 32 Polsk 27 Litauisk 11 Kurdisk 9 Engelsk, russisk, thai, tigrinja 8 Dari, spansk 7 Rumensk 6 Tagalog 5 Kinesis, latvisk, pashto, tysk, urdu 4 Albansk, farsi 3 Bosnisk/serbisk/kroatisk, cebuano, fransk, islandsk, somali, tamil, tsjetsjensk, vietnamesisk, visaya 2 Berbisk, burmesisk, chin, gresk, italiensk, kurmanji, nepali, nuer, punjabi, sorani, ungarsk 1

Hvor mange skoler arbeider du på? .

Har du egen kontorplass på skolen(e) du arbeider på? Antall Nei 76 (48 %) På noen skoler 51 (32 %) Alltid 33 (21 %)

Hvor mange elever har du til sammen?

Hvor mange timer tospråklig fagopplæring får hver elev i gjennomsnitt?

Hvor mange elever underviser du samtidig? Antall 1 elev 117 2-5 elever 100 6-10 elever 13 Over 10 elever 4

Hvor foregår den tospråklige fagopplæringen? Antall Utenfor det ordinære klasserommet 156 I klasserommet med en annen faglærer til stede 57 På nett 5

Hvilke fag gir du tospråklig fagopplæring i?

Samarbeider du med elevenes øvrige faglærere om hvilke fag og emner du skal ta opp i den tospråklige fagopplæringen? Antall I stor grad 104 (65 %) I en viss grad 37 (23 %) I liten grad 17 (11 %) Vi samarbeider ikke 2 (1 %)

Tar dere opp de samme emnene i den tospråklige fagopplæringen som elevene arbeider med i klassen? Antall I stor grad 141 (87 %) I en viss grad 16 (9 %) I liten grad 5 (3 %) Det er ingen sammenheng

Når foregår denne undervisningen? Antall Parallelt med ordinær undervisning 124 I forkant av ordinær undervisning 83 Etter ordinær undervisning 47

Hvilke(t) språk foregår den tospråklige fagopplæringen på? Antall Mest morsmål og litt norsk 88 (54 %) Omtrent like mye morsmål og norsk 71 (43 %) Kun elevens morsmål 5 (3 %) Mest norsk og litt morsmål

Bruker du digitale læringsressurser i den tospråklige fagopplæringen? Antall I stor grad 76 (49 %) I en viss grad 70 (45 %) Nei 9 (6 %)

Gir du også opplæring etter læreplanen i morsmål? Antall Nei 108 (68 %) Ja 52 (33 %)

Hvis du gir morsmålsopplæring: Hvor mange timer per uke?

Spørsmål til drøfting og erfaringsdeling Samarbeid tospråklig lærer og faglærer. Hva samarbeider dere om? Når foregår samarbeidet? Hva kjennetegner et godt samarbeid? Undervisning i eller utenfor klasserommet Hva er fordelene og ulempene ved at elevene tas ut av den ordinære undervisningen? Ressurser på Tema Morsmål Flerspråklige fortellinger er veldig mye besøkt. Hva gjør at disse fortellingene er så populære i barnehagene? Har dere innspill til hvilke ressurser Tema Morsmål bør satse på?

Egne barnehagemenyer på Tema Morsmåls språksider Sanger og musikk Rim og regler Bøker og fortellinger

Fagfornyelsen- Innspill til nye læreplaner Læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplan i morsmål for språklige minoriteter skal fornyes Benytt sjansen, følg med og kom med innspill