Teknologi i realfagene B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjenneteikn på djupnelæring B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi i realfagene B – Samarbeid Modul 1 Teknologi i realfagene B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få en forståelse for begrepet teknologi. I tillegg skal de kunne forstå hvordan fagområdene matematikk, naturfag og teknologi innvirker på hverandre.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 5 minutter Gruppearbeid knyttet til forarbeid 30 minutter Aktivitet: Hva er teknologi? 15 minutter Planlegg egen undervisning Total tidsbruk 80 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid 30 minutter

Hvilken teknologi bruker vi ved vår skole? Lag en oversikt over hvilken teknologi dere bruker ved deres skole. I oversikten kan dere gjerne synliggjøre om dere oppfatter teknologien som fagspesifikk eller ikke. Venn-diagrammet under «Ressurser» kan brukes som utgangspunkt for oversikten.

Teknologi i vår undervisning Hver deltaker presenterer kort et undervisningsopplegg der han/hun har tatt i bruk teknologi.

Diskuter (15 minutter): Hva vil dere definere som teknologi? Ullgenser Norges lover Tresleiv Smarttelefon Sag Bil Lam Trepinner Trekk gjerne inn elementer fra artikkelen dere har lest i denne diskusjonen.

Felles planlegging av egen undervisning 30 minutter

Planlegg egen undervisning Planlegg ei undervisningsøkt der elevene tar i bruk teknologi for å oppnå faglig læring. Dere skal planlegge i gruppe, men velger selv om dere vil gjøre C – Utprøving individuelt eller flere sammen. Hvis dere har mulighet kan dere gjerne observere hverandre under gjennomføringa. Under planlegginga skal dere tenke nøye gjennom hvordan teknologien skal brukes og hva hensikten med teknologien er.

Planlegg egen undervisning Under gjennomføringa skal dere reflektere over: Hvilken hensikt/funksjon hadde teknologien i opplegget? Hadde det vært mulig å gjennomføre opplegget uten teknologi eller med annen teknologi?

Teknologi i realfagene D – Etterarbeid Modul 1 Teknologi i realfagene D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få en forståelse for begrepet teknologi. I tillegg skal de kunne forstå hvordan fagområdene matematikk, naturfag og teknologi innvirker på hverandre.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 20 minutter Oppsummer i plenum 10 minutter Veien videre og neste modul 5 minutter Total tidsbruk 35 minutter

Del erfaringer i grupper (20 minutter) Sett dere sammen i grupper og del erfaringer fra utprøvinga. Dere kan gjerne bruke de samme gruppene som under planlegginga i B – Samarbeid. Ta utgangspunkt i følgende refleksjonsspørsmål under erfaringsdelinga: Hvilken hensikt/funksjon hadde teknologien i opplegget? Hadde det vært mulig å gjennomføre opplegget uten teknologi, eller med annen teknologi? Hver gruppe velger ut to–tre tips/erfaringer de vil dele i plenum.

Oppsummer (10 minutter) Gruppene deler sine tips/erfaringer. Diskuter: Hvordan kan dere oppnå en mer bevisst bruk av teknologi i undervisninga?

Veien videre (5 minutter) Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.