Teknologi i realfagene B – Samarbeid Modul 1 Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få en forståelse for begrepet teknologi. I tillegg skal de kunne forstå hvordan fagområdene matematikk, naturfag og teknologi innvirker på hverandre.
Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 5 minutter Gruppearbeid knyttet til forarbeid 30 minutter Aktivitet: Hva er teknologi? 15 minutter Planlegg egen undervisning Total tidsbruk 80 minutter
Gruppearbeid knyttet til forarbeid 30 minutter
Hvilken teknologi bruker vi ved vår skole? Lag en oversikt over hvilken teknologi dere bruker ved deres skole. I oversikten kan dere gjerne synliggjøre om dere oppfatter teknologien som fagspesifikk eller ikke. Venn-diagrammet under «Ressurser» kan brukes som utgangspunkt for oversikten.
Teknologi i vår undervisning Hver deltaker presenterer kort et undervisningsopplegg der han/hun har tatt i bruk teknologi.
Diskuter (15 minutter): Hva vil dere definere som teknologi? Ullgenser Norges lover Tresleiv Smarttelefon Sag Bil Lam Trepinner Trekk gjerne inn elementer fra artikkelen dere har lest i denne diskusjonen.
Felles planlegging av egen undervisning 30 minutter
Planlegg egen undervisning Planlegg ei undervisningsøkt der elevene tar i bruk teknologi for å oppnå faglig læring. Dere skal planlegge i gruppe, men velger selv om dere vil gjøre C – Utprøving individuelt eller flere sammen. Hvis dere har mulighet kan dere gjerne observere hverandre under gjennomføringa. Under planlegginga skal dere tenke nøye gjennom hvordan teknologien skal brukes og hva hensikten med teknologien er.
Planlegg egen undervisning Under gjennomføringa skal dere reflektere over: Hvilken hensikt/funksjon hadde teknologien i opplegget? Hadde det vært mulig å gjennomføre opplegget uten teknologi eller med annen teknologi?
Teknologi i realfagene D – Etterarbeid Modul 1 Teknologi i realfagene D – Etterarbeid
Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få en forståelse for begrepet teknologi. I tillegg skal de kunne forstå hvordan fagområdene matematikk, naturfag og teknologi innvirker på hverandre.
Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 20 minutter Oppsummer i plenum 10 minutter Veien videre og neste modul 5 minutter Total tidsbruk 35 minutter
Del erfaringer i grupper (20 minutter) Sett dere sammen i grupper og del erfaringer fra utprøvinga. Dere kan gjerne bruke de samme gruppene som under planlegginga i B – Samarbeid. Ta utgangspunkt i følgende refleksjonsspørsmål under erfaringsdelinga: Hvilken hensikt/funksjon hadde teknologien i opplegget? Hadde det vært mulig å gjennomføre opplegget uten teknologi, eller med annen teknologi? Hver gruppe velger ut to–tre tips/erfaringer de vil dele i plenum.
Oppsummer (10 minutter) Gruppene deler sine tips/erfaringer. Diskuter: Hvordan kan dere oppnå en mer bevisst bruk av teknologi i undervisninga?
Veien videre (5 minutter) Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.