Den kulturelle skolesekken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Advertisements

Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Nord-Trøndelag Administrasjon for flere virksomheter Norsk kulturråd 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Kulturstrategi for Oppland
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (10A, 10B, 10F) Thomas Kvalvik (10C, 10D, 10E)
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
Buskerud Bildende Kunstnere. Buskerud Bildende Kunstnere (BBK), etablert 1976, er billedkunstnernes interesseorganisasjon i Buskerud. BBK arbeider for.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Nav veileder i videregående skole
Eilert Sundt videregående skole
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Kultursekken i Møre og Romsdal
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Møte for foresatte 10.trinn
Multifunksjonshall i Drammen
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Premiering.
Resultater fra Telemark
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Organisasjons-utvikling FO 2019
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Aktivitetsskolen Skøyen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Læringsmiljø §9a: Handlingsplikt Bedre læringsmiljø
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Kulturkortet for ungdom
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Kulturrådet og digitaliserings- arbeidet i museene
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
FORELDREMØTE 10. TRINN 17.september 2019
Utskrift av presentasjonen:

Den kulturelle skolesekken v/DKS-Koordinator Mona Aas Johansen Troms fylkeskommune

Nasjonal ordning Landsomfattende ordning siden 2001 Finansieres av spillemidler fra Norsk Tipping Kulturtanken - nasjonal etat fra 2015 Direkte underlagt Kulturdepartementet Samarbeid mellom kultur- og kunnskapsdepartementet Mandat utarbeidet i samarbeid mellom kultur- og kunnskapsdepartementet Styrende dokumenter St.meld.nr 38 (2002-2003) St.meld.nr. 8 Den kulturelle skulesekken for framtida

Hva er Den kulturelle skolesekken Landets største kunst- og kulturscene og arbeidsplass for kunstnere og kulturarbeidere Nesten alle landets kunst- og kulturinstitusjoner er involvert Tilbud til alle elever på grunnskolen og videregående skole Alle kunstarter: Scenekunst, film, visuell kunst, kulturarv, musikk og litteratur Stor variasjon i form: Skolebesøk, besøk i kunst- og kultur-institusjoner, korte møter og lenger samarbeid

Hvorfor har vi Den kulturelle skolesekken? Kunst og kultur skal være en ressurs for elever og lærere Skolesekken skal utjevne geografiske og sosiale forskjeller Alle må smake men ingen må like Foto: Lars Åke Andersen

Hvor omfattende er ordningen? 285 millioner kroner fra Norsk Tipping i 2018-2019 Fordeles i sin helhet til fylkeskommuner og direkte kommuner Administrasjon finansieres av fylke og kommune Fylkene viderefordeler 1/3 til kommunene

Organisering Nasjonalt Kulturtanken tildeler midler til fylkeskommunen Har ansvar for rapportering Forskning Fylkeskommune Programmering Kvalitetssikring og utvikling Samarbeid med institusjoner Ansvar for administrasjon, regionalt program, turnéansvar for grunnskole og vgs Fordele midler til kommunene Kommunen Administrasjon Lokalt programansvar for grunnskolen Organisering i egen kommune Rapportering på bruk av midler Foto: Geir Gabrielsen, Sør-Troms Museum

Troms fylke Tildeling på NOK 9.600.000 i 2018-2019 Skal levere et kvalitetssikret kunst- og kulturtilbud til alle elever Ca. 70 ulike produksjoner i året En del av tilskuddet fordeles direkte til kommunene etter nasjonal fordelingsnøkkel Tromsø får hele sitt tilskudd (100% kommune) Videregående skole tilbys en bestillingstilbud innen alle uttrykk

Troms fylke Fast program til kommunene: Musikk til utvalgte trinn Scenekunst til utvalgte trinn 1 litteraturproduksjon 9. trinn 1 visuell kunst produksjon 8. trinn 1 filmproduksjon 6. og 7. trinn Bestillingstilbud innen alle uttrykk i hovedsak workshopbasert Sjekk www.kulturitroms.no – din skole - program Foto: Dag Arild Larsen, Midt-Troms Museum

Programprosess Innmeldingsfrist 1. oktober på elektronisk skjema Fagteam på alle uttrykk (scenekunst, musikk, litteratur, visuell kunst og kulturarv) Består av representanter fra kommuner, videregående skoler, elev fra videregående skole og en representant fra fylkeskommune Fagteamet deltar på ulike fagarenaer (TIFF, Showbox etc.) Fagteamet vurderer alle innmeldinger Skal legge frem et forslag til program for programrådet som gjør endelig vedtak av programmet

Kulturarv i DKS Kulturarv skal i hovedsak ivaretas lokalt/regionalt gjerne via regionmuseene Kommunene har ansvaret for kulturarv i DKS Skal tilby kulturarv til minst et klassetrinn pr år Kan benytte DKS-midler til transport av elever Kan også benytte lokale historielag osv. Fylkeskommunen har tett dialog med regionmuseene

Hvordan bli en del av DKS? Stedfaste kulturarvproduksjoner meldes inn til aktuell kommune Formidlings/undervisningopplegg må være på plass Regionmuseene kan bidra med råd/hjelp Lærere kan være en ressurs Nasjonalt Senter for kunst og kultur i opplæringen Turnébar produksjon kan meldes til fylket

Mer informasjon Denkulturelleskolesekken.no Kulturitroms.no kommunesider Følg skolesekken på facebook Foto: Nord-Troms Museum, Maursund gård