Undersøkelsesprosessen Problemformulering Fra beslutningsproblem til undersøkelsesproblem
Undersøkelsesprosessen Problemformulering Valg av undersøkelsesopplegg Valg av datainnsamlingsmetode og form Valg av utvalg og datainnsamling Analyse og tolking av data Rapportering
Undersøkelsesprosessen Problemformulering Definering/presisering av problem man står overfor Presis definering av problemstillinger nødvendig for å få frem “riktig” informasjon Definere formålet/formålene med undersøkelsen Presisere eventuelle antakelser vi har om årsaker/svar Vurder grenser ift tid og ressurser
Problemformulering Hva er bedriftens beslutningsproblem? ”Hvordan skal vi øke kundetilfredsheten” ”Hvilken merkeverdi har vi i målgruppen?” Beslutningsproblem betyr at du må velge mellom alternativer - hva bør du velge? Undersøkelsesproblemet søker å presisere beslutnings-problemet i forhold til alternativer man kan velge Undersøkelsesproblemet skaper informasjonsbehov
Problemformulering Et ønskelig mål er at man skal kunne tegne undersøkelsesproblemet i en modell Vi er opptatt av to forhold: hvilke variabler inngår i problemstilling og model hvilke sammenhenger er det mellom variablene Vi må støtte oss på de teorier som er relevante for problemstillingen
Undersøkelsesprosessen Valg av undersøkelsesopplegg Avhenger av hvor mye man vet om problemet Eksplorative undersøkelsesoppleg - fleksible Beskrivende undersøkelsesopplegg - rigide, regler og prosedyrer Kausale undersøkelsesopplegg
Undersøkelsesprosessen Valg av datainnsamlingsmetode og form Måling Sekundærdata Primærdata
Undersøkelsesprosessen Valg av utvalg og datainnsamling Utvalgsramme Utvalgsmetode Utvalgsstørrelse
Undersøkelsesprosessen Analyse og tolking av data Datakvalitet Koding av data Analyse Tolking
Undersøkelsesprosessen Rapportering Klarhet Nøyaktighet Viktig grunnlag for vellykket implementering
Undersøkelsesprosessen Trinnene i prosessen innebærer valg Behov for å gå tilbake og revidere Alle trinnene er like viktige
Undersøkelsesprosessen Hva kjennetegner gode undersøkelser 1. Etterprøvbarhet 2. Fordomsfrihet og forkastbarhet 3. Empirisk støtte 4. Presisjon 5. Systematisk sammenheng 6. Bredde
Problemformulering Formål med undersøkelser Beskrivelse (segmenter av bruktbilkjøpere) Forklare (årsaker til nedgang i antall bedrifter 80-89) Anbefale (hvordan markedsføre norsk laks i Tyskland) Predikere (Totalmarkedet for turisme i Sogn og Fjordane) Teori/metodeutdyping