Samarbeid gjennom studiestart for et godt læringsmiljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IKT Orkide Ledelse og Skole
Advertisements

ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Religioner og livssyn i dag
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 2 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
Yvonne Halle Retningslinjer for studieplanarbeid ved fakultetet.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
STUA seminar om semesterstarten Semesterstarten Semesterstarten blir i hovedsak lik 2011 Seremoni mandag 13. august kl (avreise.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Studiestart 2014 Yvonne og Ingrid. Tydelighet Riktig informasjon til riktig tid, f.eks. med tanke på velkomsteposten Ingen tvil: Trykksak med avkryssing.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Studiedirektør Monica Bakken Studiekvalitet – resultater i 2011 Studiekomitéen
ALLE ABSOLUTT ALLE FORTJENER Å BLI SPURT HVORDAN DE HAR DET STUDENT, MN-FAK UIO 2012 ForVei-prosjektet MN- fakultetet 2012/13.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
FADDERORDNINGEN HØST 2016 Presentasjon om fadderordningen og arrangementer.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
FADDERORDNINGEN HØST  Alle nye studenter som har opptak via samordnaopptak er «meldt på» fadderordningen  Ikke obligatorisk å være med. Alt.
FADDERORDNINGEN HØST Alle nye studenter er «meldt på» fadderordningen Ikke obligatorisk å være med. Alt blir ordnet ved studiestart Fadderordningen.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Evaluering av Fadderutvalget 2015/2016.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Solveig Kristensen, Studiedekan LeP-realfag Gleder og utfordringer.
Senter for læring og utdanning
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Evaluering av nettverk for administrative Studieledere, 2017
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
nå og de neste fire årene
Ilan Dehli Villanger Ingrid Sand ForVei Studieinfo/mottak
Welcome day for new PhD candidates Velkomstdag
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Revidert tidsplan InterAct våren 2016
Studieadministrativt fellesskap
Utdanning som sprenger grenser
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Bredden av studentene Knut Mørken Ingrid Sand
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Effektivisere og forenkle
- digitalisering av pensum
Velkommen til dugnad i kommunen
Møte i nettverk for studiestart Anne Nordheim O'Hare
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Ronny René Nielsen Mona Knudsen
Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter?
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Studieledernettverket 15. februar 2019
Hanne Studielederseminar februar 2019
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Morten Aase Løver LOS/AF/SKS
Oppfølging STUA seminar i februar
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid gjennom studiestart for et godt læringsmiljø

Hva er studiestart? 13.01.2019

Hvem er studiestart 13.01.2019

Mål for studiestart InterAct: lykkes faglig og profesjonelt First Year Experience – kompetanseområde under betydelig opprulling rundt på UiO Faglighet i studiestarten / lærestedet UiO skal være koblet på De nye studentene møter det samme alle steder – holdninger, verdier, men med ulike metoder Og: Burde «vi» bli enige om mål? 13.01.2019

Hva vi har gjort Koblet til helhetstankegangen (programseminar, Tenketorsdag, internasjonale studenter) Fellesskapet på MN gjennom jobbing med velkomstdag Engasjert studieadministrativ gjeng som driver erfaringsdeling og utvikler hverandre Fadderopplæring koblet til fasilitering à la ForVei Faddersjef på fakultet som faktisk lytter – endring av hva faddersjefnettverket skal være 13.01.2019

Konkrete utfordringer Forutsigbarhet, årshjul – studentene ønsker seg det fra oss Institusjonen vs studentene – skal studentene erstatte admin ansattes arbeid? Økonomi – forskjeller i budsjettstørrelse, rutiner, honorar Roller – hvem er «vi-et» i studiestartorganisasjonen? Faddersjefrollen på institutt må være mer gjennomarbeidet. Drift vs utvikling Hvor mye felles og hvor mye ulikhet tåler vi 13.01.2019

Derfor: Generelt – hvem er «vi», hvem forankrer målene og hvem er «fakultetet» når slike problemstillinger oppstår, eller når vi tenker strategisk utvikling Konkret økonomi 2017 13.01.2019