Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid Modul 2 Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å få forståelse for at noen matematiske begreper er mer overordnet enn andre.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Terskelbegrep i matematikkurs i videregående skole 60 Overgangsfaser 50 Planlegge egen undervisning 30 Total tidsbruk 140

Terskelbegrep i matematikkurs i videregående skole 60 minutter

Terskelbegrep og overgangsfaser Matematikk er et fag hvor kunnskapen er basert på ulike begreper. Nye begreper bygger på begreper man tidligere har arbeidet med. Noen av begrepene er viktigere og mer gjennomgående enn andre, elevene møter dem flere ganger og på flere nivåer gjennom skoletiden. Disse kalles «terskelbegrep» i vedlagte artikkel. Fasen før elevene kommer over terskelen kalles «liminal space». Liminal space er oversatt til overgangsfase på norsk.

Terskelbegrep 1 Alle bruker skjemaet om terskelbegrep. Jobb individuelt (15 minutter) Fyll ut rutene i skjemaet om terskelbegrep og lag din egen definisjon av hva et terskelbegrep i matematikk er (5 minutter). Se på ordskyen og plasser noen av ordene inn i skjemaet (10 minutter).

Terskelbegrep 2 Bruk notatene og diskuter i grupper på tre-fire personer (25 minutter) Sammenlign skjemaene og diskuter eventuelle ulikheter Fyll ut et nytt felles skjema for terskelbegrep, med definisjon, eksempler og moteksempler som dere har blitt enige om.

Terskelbegrep 3 Oppsummer i plenum (20 minutter) Velg den definisjonen av terskelbegrep dere mener er mest dekkende. Bli enige om 3 - 5 matematiske begrep som dere mener er terskelbegrep. Ta vare på notatene fra plenumssamlingen, de skal brukes i det videre arbeidet.

Overgangsfaser 50 minutter

Overgangsfaser Velg ett av terskelbegrepene som dere har blitt enige om i arbeidet med terskelbegrep. Det er ikke nødvendig at alle grupper velger samme begrep.

Overgangsfaser Tenk igjennom følgende spørsmål individuelt og noter (10 minutter): Hva karakteriserer overgangsfasen når elevene skal arbeide med terskelbegrepet dere har valgt? Hva har de arbeidet med tidligere og hva er nytt? Hva vil være vanskelig for elevene i overgangen?

Overgangsfaser Bruk notatene og diskuter i grupper på tre-fire personer (10 minutter) Presenter det dere har notert individuelt for hverandre I det videre arbeidet skal dere ta utgangspunkt i sitatet nedenfor og diskutere spørsmålene: «At terskelbegrep er integrative innebærer at kunnskap om terskelbegrepet synliggjør tidligere skjulte sammenhenger mellom begreper innenfor området og tidligere fragmentariske kunnskaper kobles sammen, man kan si at ting faller på plass.» (Pettersson 2017) Hvilke tidligere skjulte sammenhenger kan bli synlige i det tilfellet dere har valgt? Hvilke tidligere fragmentariske kunnskaper kobles nå sammen med begrepet? Hvilke vansker kan oppstå for elevene når nye momenter skal integreres i begrepet?

Overgangsfaser Oppsummering i plenum (15 minutter). Hver gruppe presenterer resultatet av gruppearbeidet.

Planlegge egen undervisning 30 minutter

Under planleggingen skal du tenke på: Planlegg en undervisningsøkt hvor elevene arbeider med et terskelbegrep. Jobb sammen i grupper på to–tre personer i planleggingsfasen og vurder om det er mulig å observere hverandres undervisning Under planleggingen skal du tenke på: Hvilke forkunnskaper og forståelse må en elev ha for å forstå innholdet i terskelbegrepet?   Hvis du observerer skal du tenke på: Hvis du ser elever som ikke har god begrepsforståelse: Hvor i begrepsforståelsen, dvs. i overgangsfasen, kan denne eleven «sitte fast»? Hva kan tyde på at elever har fått dypere forståelse?

Begrepsforståelse i matematikk D-Etterarbeid Modul 2 Begrepsforståelse i matematikk D-Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å få forståelse for at noen matematiske begreper er mer overordnet enn andre.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Del erfaringer i grupper 20 Oppsummer i plenum Veien videre til neste modul 5 Total tidsbruk 45

Del erfaringer i grupper 20 minutter

Sett dere sammen i par/grupper og del erfaringene og observasjonene fra gjennomføringen. Hvordan endrer kjennskap til terskelbegrep og overgangsfase dine tanker om undervisning?

Oppsummer i plenum 20 minutter

Oppsummering Ta fram skjemaet med felles definisjonen om terskelbegrep Bli enige om 2-3 terskelbegrep for hvert matematikkurs. Hvordan endrer kjennskap til terskelbegrep og overgangsfaser matematikkundervisningen ved vår skole?

Veien videre 5 minutter

Veien videre og neste modul Denne modulen danner utgangspunkt for modulen Undervisning for dybdelæring. Modulen gir konkrete tips for arbeidet med terskelbegrep i egen klasse. Gå gjennom A – Forarbeid for modulen.