Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
Advertisements

Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
NAV vs. samhandlingsreformen Bjørn Gudbjørgsrud,
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Kommunen og samhandling - utfordringer
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
En lærende organisasjon?
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Inntektssikring- økonomisk sosialhjelp Råd/veiledning -psykososiale støttesamtaler Tiltaksarbeid, herunder kvalifiseringsprogram Midlertidig husvære.
IPS Molde Individual Placement and Support
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Internkontroll i norske kommuner
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Fosen etablererkurs Brekstad, 12. november 2013
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Kommunen som arbeidsgiver
Arbeid er førstevalget
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Samarbeid om flyktningarbeidet Tre forslag til en fellesløsning.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Pasientforløp alkohol
OU-prosess utdanningsavdelinga
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
"Etter Kirkemøtet - Muligheter for en felles arbeidsgiverpolitikk" KAs Landsråd
Mestring gjennom jobben
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Arbeids- og sosialdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Velg ASD mal ENGELSK under ”oppsett”. Tilpasning av regelverk for sykepenger/foreldrepenger.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Personbrukerundersøkelse 2017
Asker - mulighetenes kommune
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Arbeidsrettede virkemidler
Riktig hjelp på riktig sted
Sandefjord Kommune Nav Leder Henning Fjell Johansen
Nettverksmøte den
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
NAV mulighetenes marked
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
NAV ANDØY.
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Utskrift av presentasjonen:

Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står. Det myndige NAV-kontoret – en ny ramme for utvikling av tjenester lokalt Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står. Linn Ullmann 2016

Myndiggjorte NAV kontor har…. Nødvendig kompetanse til å utnytte eksisterende handlingsrom. Kompetanse = kunnskap, holdninger og ferdigheter.

Målsetting for vår organisasjonsendringen ”Organisere kontorets virksomhet på den måten som best legger til rette for helhetlig oppfølging av brukerne, og effektiv utnyttelse av de tilgjengelige ressursene.”

Organisering NAV Fredrikstad pr. 01.02.2011 Jobb, service og karriere NAV- leder Nestleder Stab/støtte Teamledere Økonomi, IKT og personal, Arkiv, Telefon, Post/epost, Administrative funksjoner sosialhjelp, forvaltning Tiltak/ Controller Økonomirådgivning. Kantine SYFO-avdeling Standard, situasjonsbestemt og spesielt tilpasset oppfølging overfor: Sykmeldte med arbeidsgiver på henvendelsestidspunktet Øvrige sykmeldte med sykepengerett. Rettigheter/ytelser: Sykepenger AAP Vilkårsvurdering 1 UP IA-arbeid mot arbeidsgivere . Oppfølgingsavdeling Standard, situasjonsbestemt og spesielt tilpasset oppfølging overfor brukere med behov for oppfølging. Rettigheter/ytelser: Dagpenger/individstønad Økonomisk sosialhjelp KVP - AAP Vilkårsvurdering 1 UP Enslig mor eller far . Jobb, service og karriere Publikumsmottak Selvbetjeningsordningene Serviceoppgaver ifht ytelser uten oppfølgingsbehov. Behovsvurdering av alle nye brukere 14a-vedtak Formidling Informasjonsmøter/Kurs Karriereveiledning

NAV Fredrikstad 2016 NAV-leder Nestleder STAB/STØTTE Økonomi, IKT, personal, arkiv, post/epost, forvaltning, økonomirådgivning, kantine   SYFO-avdeling Sykmeldte og AAP-mottakere med forutgående sykepengerett   Oppfølgingsavd. (OF) Brukere med tilpasset innsatsområde, brukere uten syke-/dagpengerett   Jobb, service, karriere (JSK) Mottak, ytelser uten oppfølging, brukere med stand./sit.bestemt innsatsområde   SYFO 1   STS 1   STS 2 SYFO 2 OF 1 OF 2 JSK 1 JSK 2 STS 3   Markedsteam   OF 3 TTO JSK 3 Prosjekt

Hva mener vi med team? Vi har valgt å legge Katzenbach & Smith sin versjon til grunn: ”En liten gruppe mennesker med utfyllende kompetanse, forpliktet på en felles og delt hensikt, med klare mål og med måter å samhandle på, som gjør at alle holdes gjensidig ansvarlig for prosessene og resultatene” Litt fritt oversatt fra boka: The Wisdom of Teams

Vi starter med forventningsavklaring på aktiviteter og oppgaver og nøkkeltall Adferd, holdninger, egenskaper og forhold til arbeidsprosesser Resultater og prestasjoner Ferdigheter og kompetanse Her beskrives tydelig hvilke krav det er til aktiviteter som skal gjennomføres, og hvilke oppgaver som skal løses. Her beskrives krav til hvordan man skal arbeide og te seg som ansatt i NAV. Dette er ofte nedfelt i styrende dokumenter. (Visjon/verdier/strategi), og beskrevne prosesser. Her beskrives hva som er forventet levert i stillingen. Både kvalitets- og kvantitetsbeskrevet. Omfatter både aktiviteter/oppgaver/samt adferd/holdning/ egenskap/prosesser. Her beskrives krav til dagens- og morgendagens rolleinnehaver. Her beskrives beste praksis.

Vi søker ledere som er høye på å…… Vise omtanke  Etablere strukturer E.A.Fleishmann, Ohio State University 1953 - 1973

ROS - en kontinuerlig prosess for omtanke og struktur i praksis Oppgaver Holdninger Kompetanse Resultater/prestasjoner Opplæring/utvikling justeringer * ROS – Resultat og oppfølgingssamtaler

- Litt bedre hver dag  GJENNOMBRUDD Oppbyggingsfasen Hva Iverksett Konfronter fakta Iverksett tiltak TID

Nytt handlingsrom Innsatsgjengen Arbeidstrening Ordinær jobb

Innsatsgjengen Nye brukere økonomisk sosialhjelp 2013 -2015 Kilde: Fredrikstad Blad Nye brukere økonomisk sosialhjelp 2013 -2015 Nedgang nye ID’er totalt: 37 % Nedgang nye ID’er ungdom: 57 % (!!!) Reduksjon i utbetaling økonomisk sosialhjelp ca 30 MNOK Reduksjon i antall mottakere: 475 brukere

Kilde: Fredrikstad Blad

Vi vil fortsette å snu steiner i jakten på økt handlingsrom og vi er klare for mer ansvar !