STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Etikk i møte med mennesket
VALG AV STRATEGISKE MÅL
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
GROW modellen.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Kapittel 4 Målformulering
Elektronisk forretningsdrift
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
8 Mål og strategier Påstandene:
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Jakten på kvaliteten.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kapittel 5 Strategiske valg
10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.
Kapittel 9 Evaluering av alternativ Fred Wenstøp.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Definere og velge hovedmål og delmål
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Husbanken og kommunene
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Anbefale en strategi Ideer for morgendagen.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Ideer for i dag og morgendagen
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Investering og finansiering INEC 1800
STR 2400 Strategi Kursopplegg
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Prosjektoppgavens helhetsbilde
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Undersøkelsesprosessen
Investering og finansiering INEC 1800
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Sett inn bilde av produkt her
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon Fred Wenstøp 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Valg av prosjekt Problemstillingen må være strategisk, ikke operativ Sjelden – ingen presedens Preget av usikkerhet om konsekvenser Verdiladet – for eksempel: valget påvirker mange med ulike interesser Forpliktende – binder ressurser og krever oppfølging Irreversibel – valget kan ikke lett omgjøres Retningsgivende – betydning for den operative drift fremover Uinteressante problemstillinger Endimensjonale: det er kun snakk om å tjene mest mulig penger Personlige: kjøpe bil, gifte seg 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Prosjektoppgaves punkter Beskriv den valgte organisasjonen – inklusive bransjetilhørighet – og problemstilling med handlingsalternativ Presenter og drøft organisasjonens visjon og forretningsidé Lag et målhierarki for problemstillingen. Velg den verdikonfigurasjon som passer best og begrunn ditt valg. Foreta en strategisk analyse av organisasjonen ved å bruke kun de mest relevante modellene fra pensum. Lag resultatmål for målene i målhierarkiet og presiser måleskalaene. Med bakgrunn i den strategiske analysen, lag prognoser for konsekvensene av handlingsalternativene og fremstill dette i en beslutningstabell. Forsyn resultatmålene med vekter som uttrykker preferanser som det er rimelig å anta at beslutningstaker har. Foreta en beslutningsanalyse ved hjelp av beslutningstabellen og vektene og finn det beste alternativet. Vurder betydningen av usikkerhet Gi deres anbefaling til bedriftens ledelse 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen 1. Beskrivelse Problemstilling: situasjon der det må foretas et valg. Handlingsalternativene må være gjensidig utelukkende. lokalisering med tre mulige steder, og outsourcing eller ikke av it-funksjonen, gir i alt 6 gjensidig utelukkende alternativ. Gjerne mer enn to alternativ. Som regel er status quo et mulig alternativ, eller i hvert fall noe som bør tas med. Særlig fordi det kan være lurt å la resultatmålene være endringer fra nåværende tilstand, snarere enn absoluttverdier. 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

2. Visjon og forretningsidé Hvor man gjerne vil være på sikt Grunnen til at man blir sittende på sengekanten om morgenen Forretningsidé: Hvordan man tjener penger Grunnen til at man kommer seg opp og avgårde Begge deler har føring på målene 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen 3. Målhierarki Den sentrale delen av gruppens presentasjon. Målhierarkiets oppgave: å oversette visjon, forretningsidé og målformuleringer til resultatmål for den foreliggende problemstillingen. Et hierarki har trestruktur, uten grener som vokser sammen. Ikke tenke handlingsorientert. Ikke spør ”hva skal vi gjøre?” (midler). Gir mål-middel diagram. Spør ”hva ønsker vi å oppnå” (verdier). Gir målhierarki Generiske målhierarkiet i læreboken. Se figur 3. Det ikke finnes riktige eller gale målhierarki, de er mer eller mindre gode. Men ta med alt som er viktig – også myke verdier, og ikke glem kostnader! 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Mål-middeldiagram Handlingsorientert tenkemåte: Man spør ”hvordan?” og frembringer et mål-middeldiagram, ikke et målhierarki! 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Målhierarki Verdiorientert tenkemåte: Man spør ”hvorfor?” og frembringer et målhierarki! 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Generisk hierarki 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Sjekkliste for en presentasjon Er alternativene gjensidig utelukkende? Er målene i overensstemmelse med visjonen? Følger delmålene logisk av målene ovenfor? Er delmålene klare? skal resultatmålene maksimeres eller minimeres? Representerer delmålene verdier og ikke midler? Det er ikke et mål å bruke penger Taler delmålene for eller imot alternativ? Gå gjennom hvert delmål og spør. Delmål som er upåvirket av valget fjernes Kan delmålene med litt kreativitet kvantifiseres ved hjelp av resultatmål? Kan man si noe om konsekvensene av valget? Det vil si, vil man i en viss grad kunne forutsi resultatmålenes skårer for hvert alternativ? Er konklusjonen opplagt på forhånd? Er det åpenbart at et alternativ vil skåre bedre enn de andre på alle resultatmål? I så fall er der intet beslutningsproblem, eller noen delmål er glemt 03/01/2019 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen