Arbeidsopplegg for Region vest

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Personalsaksarbeid i lokallagene
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Rv 509 Transportkorridor vest Olav Andreas Sagen Statens vegvesen Risavikadagen
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
-Ein tydeleg medspelar Verktøykassa Møre og Romsdal fylkeskommune, plan og analyseavdelinga, november Ein tydeleg medspelar.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
-Ein tydeleg medspelar Fylkeskommunen, kvar står vi Treffpunkt Hafast Fylkesordførar Jon Aasen.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
KVU Voss-Gol Analyse og tilråding Sivilingeniør Helge Hopen
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Nasjonal transportplan
Nasjonal transportplan 2018 – 2029
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Diskusjonsframlegg frå styret
Kurs i veiprosjektering GIS - Samarbeidet
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsopplegg for Region vest NTP – Rutevise utgreiingar Arbeidsopplegg for Region vest 01.01.2019 Region vest

Riksvegnettet Hovudpulsårene i det overordna vegtransportsystemet Langstrakt land med spreidd busetnad gjev store avstandar og høge transportkostnader Lengde 10 400 km, etter forvaltningsreforma 2010 18 ruter i 8 transportkorridorar RRU-arbeidet er fordelt på 5 regionar

Arbeidsopplegg Kvar rute får sin rapport Region vest har hovudansvar for E16, E39, E134, rv 5,, rv 15 Vi deltek i E18/E39, rv 7, rv 13/55, rv 52 Konseptvalutgreiingar er eigne prosessar, og inngår ikkje i RRU Rapportering til VD okt 14 Planfase NTP i 2015 v/etatane Stortingsmelding 2016 v/SD Stortingsbehandling 2017 og handlingsprogram for 2018-21

Hovudårene bind landet saman! Funksjon og standard må drøftast 01.01.2019 Region vest

Standardval: - Kva seier Vegnormalane? Den overordnede planleggingen har som mål å komme fram til et sett med planforutsetninger for hver enkelt delstrekning eller område. De viktigste er knyttet til følgende tema: transportfunksjon transportkapasitet dimensjonerende trafikkmengde framkommelighet universell utforming trafikksikkerhet etc. etc. etc. 01.01.2019 Region vest

Kva seier Vegnormalane? Trafikkmengden i prognoseåret legges til grunn for dimensjonering av veger. For veger settes prognoseåret normalt til 20 år etter forventet åpningsår. Det er en målsetting at standarden langs en strekning er lesbar og ensartet, og ikke skifter for ofte. Dette tilsier at valget av dimensjoneringsklasse må avklares på overordnet nivå gjennom rutevise planer eller nettvurderinger. Variasjoner i ÅDT trenger derfor nødvendigvis ikke å føre til skifte i dimensjoneringsklasse. Vegtransportnettet deles i nasjonale hovedveger (H), øvrige hovedveger (HØ), samleveger (Sa) og atkomstveger (A). I tillegg kommer gang- og sykkelveger. De nasjonale hovedvegene utgjør det overordnede nasjonale vegsystemet, og knytter sammen landsdeler og regioner, og forbinder Norge med utlandet. 01.01.2019 Region vest

Korleis brukar vi vegnormalane? 10. 451 km riksveg. Fornya kvart 25 år gjev det 418 kilometer pr. år. 3 681 km riksvei eller 92 km pr. år er bygd dei siste 40 åra. (Vestlandsforskning, Simonsen 2010). D.v.s. at det tek 106 år til vi kjem tilbake og bygger nytt der vi bygger i dag

Døme på bruk av fullmaktene (II) Det er en målsetting at standarden langs en strekning er lesbar og ensartet, og ikke skifter for ofte. Dette tilsier at valget av dimensjoneringsklasse må avklares på overordnet nivå gjennom rutevise planer eller nettvurderinger. Variasjoner i ÅDT trenger derfor nødvendigvis ikke å føre til skifte i dimensjoneringsklasse. 01.01.2019 Region vest

Hovudårene bind landet saman! - Men kva standard skal vi ha på dei sekundære rutene? 01.01.2019 Region vest