God repetisjon og øving B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Digitale ressurser og dybdelæring i naturfag B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

God repetisjon og øving B – Samarbeid Modul 4 God repetisjon og øving B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å vise hvordan repetisjon og øving kan gjennomføres for at kunnskap kan gjenkalles, utfordres i nye sammenhenger og føre til progresjon i læringen.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i i minutter Oppsummering av forarbeidet 15 Utprøving av aktiviteter 35 Oppsummering 20 Planlegge egen undervisning 30 Total tidsbruk 100

Oppsummering av forarbeidet 15 minutter

Oppsummering av forarbeidet Se på notatene fra A-Forarbeid, bruk gjerne noen minutter individuelt før gruppediskusjonen. Gå sammen i grupper på tre-fire personer Fortell hverandre hvordan dere pleier å planlegge og gjennomføre en typisk repetisjonstime eller øvingstime. Er det noe dere vil legge mer vekt på når dere planlegger en god repetisjonstime eller øvingstime etter at dere har lest artikkelen?

Utprøving av aktiviteter 35 minutter

Utprøving av aktiviteter Jobb videre i grupper  Bruk oppgavearket og gjennomfør opplegget på samme måte som dere tror at elevene vil gjøre det. Tenk over hvilke matematiske emner eller begreper som blir repetert og hvilke ferdigheter som elevene skal øve på. Bli enige om to begreper som blir repetert og to ferdigheter som blir øvd.

Utprøving av aktiviteter På de neste tre arkene er det en kort forklaring til oppleggene. Åpne arket som passer til opplegget som dere har valgt.

Sortering av firkanter Dere skal legge firkantene i en hierarkisk rekkefølge, slik at den neste figuren inneholder alle egenskaper til den første pluss noen ekstra Forklar for hverandre hvorfor dere mener at figurene skal være i akkurat denne rekkefølgen

Bretting av kvadratiske ark Jobb alene med å løse de fem oppgavene fra oppgavearket Sett dere sammen i par. Prøv å overbevise skeptikeren, slik som beskrevet på oppgavearket.  

Fullstendig kvadrat Sett dere sammen i grupper med 3-4 personer Arbeid med oppgavearket slik som dere forventer at elevene vil gjøre.

Oppsummering 20 minutter

Oppsummering i plenum Forklar hvorfor dere mener at akkurat disse begrepene og ferdighetene er viktig å repetere og øve. Har dere noen ideer om hvordan opplegget kan forbedres eller utvikles?

Planlegge egen undervisning 30 minutter

Planlegge egen undervisning Planlegg i grupper en undervisningstime med utgangspunkt i et av oppleggene som ligger i modulen. Velg et opplegg som passer som repetisjon eller øving for dine elever. Beskrivelse av undervisningsoppleggene finner under Introduksjon-ressurser. Undervisningsøkten skal gjennomføres før D - Etterarbeid.

God repetisjon og øving D – Etterarbeid Modul 4 God repetisjon og øving D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å vise hvordan repetisjon og øving kan gjennomføres for at kunnskap kan gjenkalles, utfordres i nye sammenhenger og føre til progresjon i læringen.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Erfaringsdeling i grupper 30 Oppsummering i plenum 15 Veien videre 5 Total tidsbruk 50

Erfaringsdeling i grupper 30 minutter

Erfaringsdeling i grupper Del erfaringene fra utprøvingen. Hva gikk som forventet? Hva var problematisk for elevene? Hva oppfattet dere som problematisk? Hvordan kan opplegget forbedres eller utvikles for å gi elevene god repetisjon og øving. Noter tre erfaringer som dere mener er viktig i en økt med repetisjon eller øving.

Oppsummering i plenum 15 minutter

Oppsummering i plenum Oppsummer i plenum der hver gruppe deler de tre tipsene sine. Bli enige om tre tips som skal danne utgangspunkt for gode repetisjonstimer. Bli enige om tre tips som skal danne utgangspunkt for gode øvingstimer.

5 minutter Dette er siste modulen i pakken Dybdelæring Veien videre 5 minutter Dette er siste modulen i pakken Dybdelæring