Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Tallet e - Funksjonen e x Eksponensialfunksjon Eks: Mobiltlf – sms [1/5] La oss tenke oss at vi er 7 milliarder mennesker på jorden og at alle har hver.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
Parameteriserte kurver
Typer av diff.lign. ODE Ordinære Endringer mht en enkelt variabel
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Fra likninger til funksjoner
Fra likninger til funksjoner
Funksjoner.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Bedre barnefotball med trenerkoordinator - Bedre fotballaktiviteten for dei minste. - Barn vil få bedre og morsommere fotballtrening. - Større trivsel.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Plan for 1.klasse Uke 1 4. – 8. januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Norsk Samling 2 Norsk Gym 3 MatteEngelsk Samfunnsfag Norsk 4 MatteK&HMusikkMatte.
Tallet e Undervisningsopplegg laget av Lars Sund for Vitenfabrikken i Sandnes.
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
PRAKTISKE OPPGAVER.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Forkurs Systemer.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Funksjoner Kapittel 2.
Algebra er bra – hva er algebra?
Håndtere endringer i organisasjonen
-Læring, trivsel og trygghet for alle-
Regnearter og negative tall
Første kvadratsetning
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
Konjungatsetningen (tredje kvadratsetning)
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
God undervisning og dybdelæring i matematikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Teorier om universets begynnelse
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Forarbeid til Newton-besøk
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Grafen til kvadratiske funksjoner
Proporsjonale størrelser
Flash Programming Vi skal i dette kapittel se litt på definisjon av hastighet og akselerasjon, men denne gang i 2 og 3 dimensjoner, dvs generelt.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Du kan ikke bygge et renommé på hva du skal gjøre.
Eine og Andri på viktig oppdrag
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
MÅLING AV SOLHØYDE Grublespørsmål
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner Ingvill Merete Stedøy

Oppgave 1.1 Nedenfor skal dere skissere grafen til funksjonen 𝑓 𝑥 = 𝑎 𝑥 , der 𝑎>1 er et reelt tall. Dere skal ikke regne ut noen funksjonsverdier, men tenke over følgende: Hvilket fortegn har 𝑓? Hvordan endres funksjonsverdiene når 𝑥→±∞? Hvilken betydning har verdien av 𝑎? Tegn grafen omtrent slik den ser ut hvis dere velger en større verdi for a, og en hvis dere velger en mindre verdi for a. Alt i samme koordinatsystem. Hvordan ser grafen til 𝑓 ut hvis 𝑎=1?

Oppgave 1.2 Dere skal nå skissere grafen til 𝑓´ i samme koordinatsystem som 𝑓 oppgave 1.1. Dere skal ikke regne ut noen funksjonsverdier, men tenke over følgende: Hvilket fortegn har 𝑓´? Hvordan endres funksjonsverdiene når 𝑥→±∞? Hvilken betydning har verdien av 𝑎? Tegn en skisse av grafen til den deriverte for hver av funksjonene dere skisserte i oppgave 1.1. Når dere har skissert grafen til 𝑓´, skal dere gjøre et kvalifisert gjett på hva funksjonsuttrykket til 𝑓´ kan være. Hvordan ser grafen til 𝑓´ ut hvis 𝑎=1?

Oppgave 2.1  Nedenfor skal dere skissere grafen til funksjonen 𝑔 𝑥 = 𝑎 𝑥 , der 0<𝑎<1 er et reelt tall. Dere skal ikke regne ut noen funksjonsverdier, men tenke over følgende: Hvilket fortegn har 𝑔? Hvordan endres funksjonsverdiene når 𝑥→±∞? Hvilken betydning har verdien av 𝑎?

Oppgave 2.2 Dere skal nå skissere grafen til 𝑔´ i samme koordinatsystem som 𝑔 oppgave 2.1. Dere skal ikke regne ut noen funksjonsverdier, men tenke over følgende: Hvilket fortegn har 𝑔´? Hvordan endres funksjonsverdiene når 𝑥→±∞? Hvilken betydning har verdien av 𝑎? Når dere har skissert grafen til 𝑔´, skal dere gjøre et kvalifisert gjett på hva funksjonsuttrykket til 𝑔´ kan være.

Oppgave 3 Til denne oppgaven skal dere bruke GeoGebra. Lukk igjen algebrafeltet! Tegn grafen til funksjonen 𝑓 𝑥 = 𝑎 𝑥 Tegn grafen til 𝑓´. Endre verdien på glideren og sammenlikne med oppgave 1 og 2. Kommentér! Dra forsiktig i glideren og se om det finnes en verdi av 𝑎 som gjør at 𝑓´ 𝑥 =𝑓(𝑥) for alle verdier av 𝑥. Åpne algebrafeltet og se på funksjonsuttrykket til 𝑓´(𝑥). Hvordan stemmer dette med verdien dere fant i e)?

Oppgave 4.1 Gjør oppgavene 1.1, 1.2 og 3a, b og c, men denne gangen med funksjonen 𝑓 𝑥 = 𝑙𝑜𝑔 𝑎 𝑥 (Bruk kommandoen log( <b> , <x> ) med og sett a der det står <b> og x der det står <x> når dere skal gjøre siste del av oppgaven med GeoGebra)

Oppgave 4.2 Da dere tegnet den deriverte til 𝑓 𝑥 = 𝑙𝑜𝑔 𝑎 𝑥 i GeoGebra, fikk dere en graf med to grener. Hva kan dere si om det? For hvilken verdi av 𝑎 er 𝑓´(𝑥) en funksjon som går gjennom punktet (1,1)?

Utledning av den deriverte til 𝑓 𝑥 = 𝑙𝑜𝑔 𝑎 𝑥 Bruk definisjonen av den deriverte til å utlede at 𝑓´ 𝑥 = 1 𝑥∙𝑙𝑛𝑎 For IB-elevene: Bruk deretter implisitt derivasjon til å vise at 𝑎 𝑥 ´= 𝑎 𝑥 ∙𝑙𝑛𝑎

Hjemmearbeid Hvilken kontinuerlige og deriverbare funksjon går gjennom punktene: (1,3) (2,4) (4,5) (8,6) . (x,y)? Bestem det eksplisitte uttrykker for funksjonen og dens deriverte.