Brukeren skal være viktigste aktør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Samhandlingsreformen
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Erfaringer fra Tromsø kommune
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
- Samhandlingsreformen –
Helhetlige helsetjenester i MNS
Samhandling -utfordringer-
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Veien videre for den slagrammede
IA konferanse et friskere arbeidsliv
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
VURDERINNGER AV PPTs UTFORDRINGER OG FORVENTNINGER TIL VIRKSOMHETEN.
"God bagasje på livets reise."
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Helhetlige helsetjenester i Midtre-Namdal samkommune Tema for dagen; Hvordan bør og kan Midtre Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Visjon og verdier Vikersund Kurbad AS. Respekt – profesjonalitet - trygghet og engasjement Visjon «Sammen flytter vi grenser» 2 Vikersund Kurbad AS.
Fusdalbråten botiltak - et botiltak med recovery orientering.
Møte i samhandlingsnettverket kommunene og St. Olavs Hospital Tema – Barn og unge Nye reviderte retningslinjer mellom St. Olavs Hospital og kommunene Ved.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
”Gjensidig Hospitering 2008” Prosjekteier: Nygård Undervisningssykehjem Vestfold Prosjektfinansiering: Helsedialog Som følge av Fyrtårnsprosjektet ”helhetlig.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
-Hvor går veien videre? ”Alt som gjøres for at idrettslaget utvikler seg fra dagens situasjon til en ønsket bedre situasjon.”
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
”I pasientens fotspor”
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Visjon, virksomhetside og verdier
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Klubben for alle.
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG SØVNKURS
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Asker Kommune Helse og omsorg
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
A. Tønsberg og E. Thygesen
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
VERDENS BESTE VERTSKAP
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Brukeren skal være viktigste aktør Varierte og lett tilgjengelige tjenester – også for dem som ikke oppsøker hjelp

Målsettinger Utvikle gode og helhetlige pasientforløp i kommunene Forbedre overgangene i bruker-/pasientforløpet. Både internt i kommunen og mellom 1. og 2. linjetjenestene. Styrke brukerens opplevelse av mestring Styrke brukerens rolle i forbedring av bruker-/pasientforløp Styrke forbedringskompetansen hos ledere og medarbeidere

Endret fokus Dagens pasientforløp Morgendagens forløp Struktur(org.) Prosesser Struktur(org.) Prosesser Holdninger Verdier Fastlegen som fikk besøk av kreftpasienten den 4.juni- Det var ikke fastlegen, ikke legesekretæren, ikke hjemmesykepleien som gjorde at han kom på setra Men det var fastlegen som stilte spørsmålet ”Hva er i veien med deg?” ”Hva er viktig for deg?”

Hvilke mål setter kommunene seg: Samarbeid med brukere, spesielt gjennom styrking av brukermedvirkning i tjenestene på individ- og systemnivå. Brukerundersøkelser, dialogseminar Mer recovery-orienterte tjenester Informasjon om tilbud og rettigheter . Lavterskeltilbud Samarbeid mellom tjenestene. Bedret kommunikasjon og kjennskap til hverandres tilbud, avklarte forventninger, og respekt for ulikhet blant annet i kultur. Kompetanseheving Aktivitet og arbeid som tiltak i tjenestene Forebygging 29.12.2018

Det skjer i Tromsø

- og i Klepp kommune