Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statistikk på 50 5 minutter
Advertisements

Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Enhalet og tohalet hypotesetest
Tre hovedtyper mål på variabler
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Uni-, bi- og multivariate analyser
Analyse og tolkning av datamaterialet
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Testing, måling og forskningsdesign.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Forelesning 6 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Alkoholbruk blant unge i Agder
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Psykometriske analyser Et verktøy for eksamenskvalitet Per Grøttum
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Hypotese og teori.
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
Bedriftsundersøkelsen 2017
Forskningsprosjekt, tittel
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
Norsk e-helsebarometer 2017
Figur Standard normalfordeling z og tre t-fordelinger Figur 21.1 Standard normalfordeling z og tre t-fordelinger. Legg merke til at t-fordelingene.
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Hypotesetesting: Prinsipper
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Fra idé til publikasjon
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Figur 5.1 Måling av tilfredshet på ordinalt målenivå.
Bevis i matematikk- undervisningen
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Matematikk på ungdomstrinnet
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Repetisjon, del I Metode
Kapittel 7: Hypoteseprøving
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
Forelesning nr. 5 Kapittel 4: Statistisk metode
SIV : Metodevalg Stokastiske variabler
Medarbeiderundersøkelsen UiS 2009 Rapport for Fellesressurssenter
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Variabler Variabel – noe (av psykologisk interesse) som varierer Motsatt: Konstant Eksempler: Kjønn, alder, inntekt, høyde, vekt, IQ, motivasjon … 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Variabler Variabel = begrep Mål på variabel = operasjonalisering VARIABEL MÅL (OPERASJONALISERING) Intelligens  Skåre på iQ-test Aggresjon  Antall gule kort i en fotballkamp Bedring  Rapportert tilfredshet i intervju 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Data Konkrete mål på variabler i en undersøkelse Maaaaaaaange eksempler... Læring i labyrint: __________ Prestasjon på skolen: ___________ Bråk i klasserommet: __________ Livskvalitet i Norge: _________ Aggresjonsnivå: _________ Data er svar på problemstillinger en forsker har stilt Er denne behandlingsmetoden virksom? Er det en sammenheng mellom spiseforstyrrelser og toppidrett hos kvinner? Data forutsetter ofte teori En ”situasjonell attribusjon” “Ungen viser tilknytning” 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Måling Teoretisk begrep  empirisk indikator (tall) … Enkle skårer: Intelligens  skåre på IQ-test (eks. 121) Læring  løpehastighet til målboks i labyrinten (eks. 14 sek) … Enkle skårer: Høyde Vekt Indeks (sammensatt skåre): Problematferd = skåre (TEST X + TEST Y) / 2 IQ = samleskåre på mange spørsmål i en test 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Måling Målet må være Reliabelt (konsistent) Får vi stort sett samme utfall hver gang måleprosedyren gjennomføres? Valid (måle hva det er ment å måle) Treffer målet “blink”? 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Måling og målefeil Observert skåre = sann skåre + målefeil Alltid litt variasjon i målinger Målefeil: Tilfeldig vs. systematisk Tilfeldig målefeil: Varierer tilfeldig rundt sann skåre Manuell stoppeklokke: Bommer litt både ved start og mål, men ”bom” består i at man noen ganger trykker for tidlig, andre ganger for sent Systematisk målefeil: Varierer skjevt (biased) Automatisk stoppeklokke som utløses systematisk for tidlig 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Reliabilitet KONSISTENS: Hvis vi gjentar målingen, observasjonen, testen, …, hvor like er resultatene fra gang til gang? IQ-test: Testresultat mai: 99 Testresultat juli: 110 Testresultat september: 121 Lav konsistens 29.12.2018 FRODE SVARTDAL Tid

Reliabilitet KONSISTENS: Hvis vi gjentar målingen, observasjonen, testen, …, hvor like er resultatene fra gang til gang? IQ-test: Testresultat mai: 99 111 Testresultat juli: 110 115 Testresultat september: 121 110 Høy konsistens Lav konsistens 29.12.2018 FRODE SVARTDAL Tid

Normalfordeling Psykologiske mål varierer Normalfordelt variasjon Galton Utvalg  populasjon 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Normalfordeling 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Normalfordeling Høyde Noen tusen (kanskje hele populasjonen) Noen hundre (et utvalg) 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Normalfordeling 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Noen mål er ikke normalfordelt Antall tatoveringer 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Noen mål er ikke normalfordelt Aldersfordeling i Norge, ca. 2000 Menn Kvinner 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Utvalg vs. populasjon Vi innhenter data fra et utvalg Trekker slutning til en populasjon Eks. gjennomsnitt Utvalg: 10 tilfeldige studenter på PSY-1000: 69,3% Populasjon: Alle studentene på PSY-1000: ? % Hva sier utvalgsgjennomsnittet om pop.gjennomsnittet? Jo større utvalg, desto sikrere konklusjon om utvalgsgjennomsnittet Konfidensintervall 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Målenivåer Nominal: Tallet angir kategorisering ”Kvinne” = 1, ”Mann” = 2 Ordinal: Tallet angir også rang ***** = best * = dårligst Intervall: Også proporsjonalt lik forskjell IQ 120 vs. 130 = IQ 130 vs. 140 Ratio: Også fast nullpunkt Inntekt, temperatur, osv. 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Målenivåer Samme variabel (her: høyde) kan måles på ulike nivåer Ofte reduseres kontinuerlige variabler til kategorivariabler. Merk at dette reduserer informasjonen i variabelen, dermed i de analyser man gjennomfører Fra Dancey & Reidy (2005) 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Målenivåer Matematiske operasjoner: Viktig skille: Eks.: Gjennomsnitt: (4+6+4+6)/4 = 5 forutsetter minst intervallnivå Viktig skille: Kategorivariabler (nominal- og ordinalnivå) To eller få kategorier (kjønn, stillingsnivå, …) Kontinuerlige variabler (intervall- og rationivå) Kontinuerlig variasjon (høyde, vekt , inntekt, …) 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Reliabilitet Reliabilitet kan måles Korrelasjonskoeffisienten (r) Interrater reliabilitet: Hvor enige er to observatører? Jo høyere korrelasjonen mellom to sett av skårer, desto høyere interrater-reliabilitet +0,90 er akseptabel Merk: Samvariasjon vs. samsvar! 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Reliabilitet Karakterer: Perfekt korrelasjon! Sensor 1: 4, 4, 3, 4, 3, 4, 2, 3, … Sensor 2: 3, 3, 2, 3, 2, 3, 1, 2, … Perfekt korrelasjon! Lavt samsvar (nivåforskjell)! 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Reaktivitet Målemetoden påvirker data Eks.: Løsninger: ____ Sitter i klasserommet og observerer  påvirker interaksjon Løsninger: ____ 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Ulike psykologiske mål Atferdsmål Reaksjonstid Responsrate (Skinner) Responsstyrke (Pavlov) Responshastighet … 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Ulike psykologiske mål Biopsykologiske mål Øyebevegelser Elektrisk ledningsevne i hud (GSR) Hjerteaktivitet Rate Blodtrykk Hjerneaktivitet EEG FMRI … 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Ulike psykologiske mål Selvrapport Emosjon Holdning … Bedømmelser Sannsynlighetsoverslag Intuitive slutninger Attribusjoner 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Ulike psykologiske mål Tester Items (spørsmål, påstander som besvares) Kombinasjoner av items = skåre(r) på testen 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Test – eksempel Fem items i en test som måler sosial kompetanse N = aldri = 0 S = sjelden = 1 O =ofte = 2 A = alltid = 3 Fem items i en test som måler sosial kompetanse Testen har 60-70 items Items klassifiseres i subskalaer som henger sammen Eks.: Cooperation = gjennomsnitt (items 2, 7, 12, 17, 27, 37) I USA er testen normert = skåre på testen kan sammenlignes med andre 29.12.2018 FRODE SVARTDAL

Kombinasjoner av mål Kognitiv oppgave Prestasjon (mål 1) Hjerneaktivitet (mål 2) 29.12.2018 FRODE SVARTDAL