Institusjonelle omgivelser Kapittel 4 Institusjonelle omgivelser
Tema Institusjonalisering Institusjonelle mekanismer Legitimitet Organisasjonsoppskrifter Strategier rettet mot institusjonelle omgivelser
Institusjonalisering Selznick skilte mellom organisasjonen som Rasjonelt verktøy for å tilfredsstille interessentenes behov, og Et organisk system som tilpasset seg de sosiale normene blant interessentene og generelle krav fra omgivelsene Prosessen med å ta opp i seg elementer – normer og verdier - fra omgivelsene ble kalt institusjonaliseringsprosessen Gjennom institusjonaliseringsprosessen utvikles organisasjonens egenverdi
Institusjonalisering Selznick peker på fire egenskaper ved de karaktertrekk som utvikles i institusjonaliseringsprosessen Historiske produkter Integrerte produkter Funksjonelle Dynamiske
Institusjonelle mekanismer Regulative mekanismer Formelle regler organisasjonen må tilpasse seg Normative mekanismer Normer i samfunnet som regulerer organisasjonens atferd Kognitive mekanismer Dominerende forestillinger om hvordan en organisasjon bør være utformet for å oppnå legitimitet
Legitimitet Legitimitet defineres som ”..en generalisert antakelse om at spesielle handlinger er ønskelig og akseptable innenfor et sosialt konstruert system av normer, tro og definisjoner”.
Fire former for legitimitet 1) Pragmatisk legitimitet Organisasjonens eksistens er basert på at den har en nytteverdi i samfunnet 2) Legal legitimitet Knyttet til at organisasjonen følger de lover og regler som er etablert i samfunnet 3) Normativ legitimitet Organisasjonens eksistens er basert på at den måten man handler på er akseptabel Vi vurderer legitimiteten med bakgrunn i handlingenes konsekvenser, handlingens utførelse, eller handlingenes struktur (måten organisasjonen organiserer seg på) 4) Kognitiv legitimitet Organisasjoner eller særtrekk ved organisasjoner eksisterer med bakgrunn i at vi tar dem for gitt. De har ‘alltid’ eksistert.
Sammenhenger mellom de ulike formene for legitimitet
Organisasjonsoppskrifter Spredning av organisasjonsoppskrifter står sentralt innenfor ny-institusjonell teori En sentral forutsetning er at den sosiale virkeligheten konstrueres Ved at virkeligheten konstrueres gjennom sosial interaksjon vil den være i konstant endring, og min virkelighetsoppfattelse er nødvendigvis ikke lik din virkelighetsoppfattelse, men når vi møtes kan vi i fellesskap utvikle en ny – vår – virkelighetsoppfattelse Organisasjonsoppskrifter som kommer og går kan representere løsninger for tidstypiske problemer
Organisasjonsoppskrifter Mekanismer for spredning av institusjonelle ‘krav’, for å sikre organisasjonens legitimitet; 1) Tvangsmessig spredning organisasjonen blir tvunget til å implementere bestemte strukturer, handlingsregler, m.m 2) Imitering (mimetic) organisasjoner kopierer andre ‘suksessfulle’ organisasjoner. Dette kan være for å sikre at organisasjonen fremstår som moderne. 3) Normativ organisasjonen tilpasser seg forventninger og normer i omgivelsene
Organisasjonsoppskrifter Nye organisasjonsoppskrifter kan behandles på flere måter Adoptering Oppskriften tas inn, noe som fordrer en form for oversettelse til den aktuelle situasjonen: 1) Rasjonelt kalkulert oversettelse 2) Uintendert oversettelse 3) Oversettelse som identitetsforvaltning Frastøting Oppskriften blir ikke akseptert Frikopling Oppskriften tas inn men brukes kun til å skaffe organisasjonen legitimitet og har ellers ingen betydning for atferden i organisasjonen
Strategier rettet mot institusjonelle omgivelser De institusjonelle omgivelsene er av avgjørende betydning for opprettholdelse av en virksomhets legitimitet. Det er derfor viktig at organisasjonen jobber aktivt for å beholde og utvikle sin legitimitet. Her skilles det mellom tre strategier: Institusjonsstrategier – rettet mot å påvirke de krav som stilles til organisasjonen Buffer-strategier - rettet mot å beskytte organisasjonen fra de institusjonelle omgivelsene Konformitetsstrategier - rettet mot å tilpasse organisasjonen til de institusjonelle kravene