Institusjonelle omgivelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Sosial integrering Geir Hyrve.
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
10. Organisasjoners effektivitet
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Om organisasjoner.
Kriminalitetsforståelser
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Organisasjonsteori - omgivelser
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kapittel 5 Motivasjon. 2 Motivasjon Definisjon: Psykologiske prosesser som aktiverer, regulerer og opprettholder atferd Vanlig å skille mellom innholds-
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Lekens egenverdi.
En introduksjon.
Asperger syndrom og ADHD
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Framtidens ledelse i kommunene
Krav til sikring av personopplysninger
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Holdninger.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Motivasjon.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
10. Organisasjoners effektivitet
Læring på ungdomstrinnet
Kapittel 11 Læringsteori.
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Roller.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Kapittel 6 Lønn og belønning
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Institusjonelle omgivelser Kapittel 4 Institusjonelle omgivelser

Tema Institusjonalisering Institusjonelle mekanismer Legitimitet Organisasjonsoppskrifter Strategier rettet mot institusjonelle omgivelser

Institusjonalisering Selznick skilte mellom organisasjonen som Rasjonelt verktøy for å tilfredsstille interessentenes behov, og Et organisk system som tilpasset seg de sosiale normene blant interessentene og generelle krav fra omgivelsene Prosessen med å ta opp i seg elementer – normer og verdier - fra omgivelsene ble kalt institusjonaliseringsprosessen Gjennom institusjonaliseringsprosessen utvikles organisasjonens egenverdi

Institusjonalisering Selznick peker på fire egenskaper ved de karaktertrekk som utvikles i institusjonaliseringsprosessen Historiske produkter Integrerte produkter Funksjonelle Dynamiske

Institusjonelle mekanismer Regulative mekanismer Formelle regler organisasjonen må tilpasse seg Normative mekanismer Normer i samfunnet som regulerer organisasjonens atferd Kognitive mekanismer Dominerende forestillinger om hvordan en organisasjon bør være utformet for å oppnå legitimitet

Legitimitet Legitimitet defineres som ”..en generalisert antakelse om at spesielle handlinger er ønskelig og akseptable innenfor et sosialt konstruert system av normer, tro og definisjoner”.

Fire former for legitimitet 1) Pragmatisk legitimitet Organisasjonens eksistens er basert på at den har en nytteverdi i samfunnet 2) Legal legitimitet Knyttet til at organisasjonen følger de lover og regler som er etablert i samfunnet 3) Normativ legitimitet Organisasjonens eksistens er basert på at den måten man handler på er akseptabel Vi vurderer legitimiteten med bakgrunn i handlingenes konsekvenser, handlingens utførelse, eller handlingenes struktur (måten organisasjonen organiserer seg på) 4) Kognitiv legitimitet Organisasjoner eller særtrekk ved organisasjoner eksisterer med bakgrunn i at vi tar dem for gitt. De har ‘alltid’ eksistert.

Sammenhenger mellom de ulike formene for legitimitet

Organisasjonsoppskrifter Spredning av organisasjonsoppskrifter står sentralt innenfor ny-institusjonell teori En sentral forutsetning er at den sosiale virkeligheten konstrueres Ved at virkeligheten konstrueres gjennom sosial interaksjon vil den være i konstant endring, og min virkelighetsoppfattelse er nødvendigvis ikke lik din virkelighetsoppfattelse, men når vi møtes kan vi i fellesskap utvikle en ny – vår – virkelighetsoppfattelse Organisasjonsoppskrifter som kommer og går kan representere løsninger for tidstypiske problemer

Organisasjonsoppskrifter Mekanismer for spredning av institusjonelle ‘krav’, for å sikre organisasjonens legitimitet; 1) Tvangsmessig spredning organisasjonen blir tvunget til å implementere bestemte strukturer, handlingsregler, m.m 2) Imitering (mimetic) organisasjoner kopierer andre ‘suksessfulle’ organisasjoner. Dette kan være for å sikre at organisasjonen fremstår som moderne. 3) Normativ organisasjonen tilpasser seg forventninger og normer i omgivelsene

Organisasjonsoppskrifter Nye organisasjonsoppskrifter kan behandles på flere måter Adoptering Oppskriften tas inn, noe som fordrer en form for oversettelse til den aktuelle situasjonen: 1) Rasjonelt kalkulert oversettelse 2) Uintendert oversettelse 3) Oversettelse som identitetsforvaltning Frastøting Oppskriften blir ikke akseptert Frikopling Oppskriften tas inn men brukes kun til å skaffe organisasjonen legitimitet og har ellers ingen betydning for atferden i organisasjonen

Strategier rettet mot institusjonelle omgivelser De institusjonelle omgivelsene er av avgjørende betydning for opprettholdelse av en virksomhets legitimitet. Det er derfor viktig at organisasjonen jobber aktivt for å beholde og utvikle sin legitimitet. Her skilles det mellom tre strategier: Institusjonsstrategier – rettet mot å påvirke de krav som stilles til organisasjonen Buffer-strategier - rettet mot å beskytte organisasjonen fra de institusjonelle omgivelsene Konformitetsstrategier - rettet mot å tilpasse organisasjonen til de institusjonelle kravene