Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale Oppfølging Click to edit Master title style Utarbeidet i samarbeid med Statped

Mål Målet med modulen er å kunne se verdien av matematiske samtaler og få erfaring med bruk av samtaletrekk for å lede matematiske samtaler med god kvalitet. For at alle elever skal ha utbytte av matematikkundervisningen, må læreren legge til rette for at elevene får mulighet til å tenke, drøfte og resonnere omkring matematiske begreper, problemer og løsningsstrategier. Det gjelder ikke minst for elever som presterer lavt i matematikk. Gjennom matematiske samtaler blir læreren kjent med elevenes tenkning. Hensikten er å gjennomføre faglige samtaler med høy kvalitet der alle elevene deltar med egne tanker, idéer og resonnement.

Tidsplan for denne modulen Aktivitet Anbefalt tidsbruk A – Forarbeid 40 minutter B – Samarbeid 90 minutter C – Utprøving 30 minutter D – Etterarbeid 45 minutter Hele modulen 205 minutter

A – Forarbeid 40 minutter

Individuelt arbeid Les Samtaletrekk – redskap i matematiske diskusjoner og Plakat med samtaletrekk. Marker momenter du finner spesielt viktige, relevante eller interessante. Vurder på hvilken måte disse aspektene kan ha betydning for elever som presterer lavt i matematikk. Se filmen Bruk av samtaletrekk i matematikkundervisningen aktiviserer flere elever og øker engasjementet. Noter tankene dine og ta med notatene til B - Samarbeid.

B – Samarbeid 90 minutter

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummering A – Forarbeid 30 minutter Planlegg aktivitet Øving Hele økta 90 minutter

Oppsummering A - Forarbeid 30 minutter

Gruppediskusjon og plenum Individuelt (5 minutter) Les gjennom notatene dine og gjør deg klar til gruppediskusjon Gruppe (15 minutter) Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper på tre-fire personer. Diskuter momentene dere har markert i lys av filmen. Velg et par momenter dere vil løfte fram i plenum. Plenum (10 minutter) Gruppene deler momentene de har valgt.

Planlegg aktivitet 30 minutter

Bruk av samtaletrekk Les Bruk av samtaletrekk. «Hvilket tall skal ut?». [pdf], og noter i høyre kolonne hvilke samtaletrekk læreren bruker. Diskuter i gruppene: Hvilke grep bruker læreren for å rette elevenes oppmerksomhet mot medelevers innspill? På hvilke måter kan slike grep ha spesiell betydning for elever som presterer lavt?

Hva skal ut? Velg en av oppgavene i Hva skal ut? [pdf] og planlegg aktiviteten med utgangspunkt i Undervisningsnotat «Hvem skal ut?» og bruk av samtaletrekk.

Øving 30 minutter

Rollespill Gjennomfør den planlagte aktiviteten som et rollespill der en av deltakerne er «lærer». De øvrige deltakerne er «elever» i rollespillet. Fokuset for «læreren» er å ta i bruk og gjøre erfaringer med samtaletrekk. Hvis det oppstår en situasjon under øvingen hvor "læreren" er usikker på hvilket veivalg man bør ta, er det helt fint å stoppe opp, reise problemstillingen og drøfte dette med kollegene.   I lys av rollespillet, diskuter erfaringene med bruk av samtaletrekk med henblikk på elever som presterer lavt sin resonnering deltakelse og engasjement Gjør eventuelle endringer før utprøving med egne elever.

C – Utprøving 30 minutter

Gjennomføring av Hva skal ut? Gjennomfør den planlagte aktiviteten med egne elever slik gruppa planla den. Det er fint hvis en kollega kan observere gjennomføringen og ta notater underveis.   Under gjennomføringen skal dere reflektere over: Hvordan påvirket din bruk av samtaletrekk elever som presterer lavt sin deltakelse i samtalen? Hva fikk du vite om elevene som presterer lavt sin tenkning?

D – Etterarbeid 45 minutter

Erfaringsdeling fra utprøving Grupper: 10 minutter Plenum: 20 minutter

Erfaringsdeling i grupper Erfaringsdeling fra utprøving (30 minutter) Grupper: 10 minutter Del erfaringene fra utprøvingene knyttet til refleksjonsspørsmålene i C – Utprøving. Hvordan påvirket din bruk av samtaletrekk elever som prestere lavt sin deltakelse i samtalen? Hva fikk du vite om elevene som presterer lavt sin tenkning? Hver gruppe velger et par momenter som de legger fram i plenum.   Plenum: 20 minutter Del momenter fra gruppediskusjon. Diskusjonsspørsmål: Hvilken betydning har bruk av samtaletrekk for å inkludere elever som presterer lavt i klassediskusjonen? Hva får dere vite om elevenes tenkning gjennom bruk av samtaletrekk, og hvorfor kan dette være viktig?

Konsekvenser for matematikkundervisningen 15 minutter

Bruk av samtaletrekk Diskuter spørsmålene i kollegiet, og bli enige om en felles praksis for din skole: Hvordan vil dere bruke samtaletrekk i det videre arbeidet i skolen? Hva kan dere konkret gjøre i det daglige arbeidet for å støtte hverandre?

Anbefalt modul under introduksjon Neste modul Anbefalt modul under introduksjon

Referanser Wæge, K. (2015). "Samtaletrekk - redskap i matematiske diskusjoner." Tangenten(2): 22-27. Kazemi, E. and A. Hintz (2014). Intentional talk: How to structure and lead productive mathematical discussions, Stenhouse Publishers.

Click to edit Master title style