Framveksten av mediesamfunnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
HVA ER ?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
12. Oppsummering.
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 2: Opptreden og sosiale sammenhenger i “Vårt rollespill til daglig” Espen Ytreberg.
E Morteza Amari, 2006 ”To be online, or not to be online: That is the question!”
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Landsdekkende utbygging av Nødnett «S amfunnets evne til å bekjempe organisert kriminalitet, håndtere store ulykker, naturkatastrofer og mulige terrortrusler.
Hvordan forske på publikumsdeltakelse?
Fjernsyn, radio, dagspresse
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
? Hva er.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Samhandling og kommunikasjon
God kommunikasjon – vær trygg
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folkebibliotek Folkebibliotek Innbyggerundersøkelsen 2013.
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Märthas engleskole EXFAC03-MVIT, SEM 1, Oppg Presentasjon onsdag
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
Sosial dialog Fagforeningenes rolle i det sivile samfunn.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Veiledning og kommunikasjonsteori
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus.
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Kommunikasjon.
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Kommunikasjonsformer
Moderne psykologi.
Mattias Øhra 2002.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Digihjelpen – Levanger kommune
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg

Innhold Grunntrekk ved kommunikasjon Framveksten av mediesamfunnet Polarisering mellom massekommunikasjon og ansikt-til-ansikt-kommunikasjon Tilnærming mellom mediert og ansikt-til-ansikt-kommunikasjon

Begreper Mediert kommunikasjon: kommunikasjon formidlet via medieteknologier Massekommunikasjon: kommunikasjon formidlet via medieteknologier som sender enveis og samtidig til en ”masse” av mottakere. Eks: TV Mediert interpersonlig kommunikasjon: kommunikasjon formidlet via medieteknologier som gir mulighet for toveis kontakt mellom mennesker. Eks: chat Ansikt-til-ansikt-kommunikasjon: kommunikasjon mellom folk som er fysisk til stede samme sted. Eks: en hverdagssamtale.

Kommunikasjonsbegrepet To grunnbetydninger i vestlig kulturtradisjon: Kommunikasjon som det å dele (”communitas”) Kommunikasjon som det å overtale (retorikken) John Durham Peters’ versjon av denne todelingen: Dialog Disseminasjon (spredning)

Dialog og disseminasjon Eksempel: Sokrates’ dialoger, nedfelt av Platon Gjensidig, bekreftende Disseminasjon Eksempel: lignelsen om såmannen Jesus Ensidig, usikker Absolutt dialog: f.eks. englenes forening av sjelene Absolutt disseminasjon: f. eks. krinkgasting

Framveksten av det massemediedominerte samfunnet MDS født av det moderne samfunnet (”moderniteten”): kapitalistisk, teknologibasert, høy-organisert Før det moderne samfunnet: Ansikt-til-ansikt-kommunikasjon Teknologisk enkle medier - eks. tavler, bøker. flagg Hva det moderne samfunnet introduserer: Masseproduksjon (eks. trykkpresse) Massedistribusjon (eks. avisutkjøring/ombæring) Massekonsum (eks. som en ”samtalens skillemynt”)

Masse(medie)samfunnets agenda Massemediene er de toneangivende mediene: aviser, magasiner, film, radio, TV Interpersonlige medier i marginen: telefon, telefaks Massemedienes disseminerende evner sterkt i fokus: usikkerhet og engstelse rundt påvirkning Ansikt-til-ansiktskommunikasjonens dialog-ideal som truet

Mediesamfunnet og kommunikasjonsbegrepet Kommunikasjonsbegrepet kommer i bruk parallelt med framveksten av mediesamfunnet Peters: mediene kommer mellom partene i kommunikasjonen - gjør kommunikasjon til et opplevd problem Peters: ”Mediene gjorde kommunikasjon mulig” Samtidig etableres ansikt-til-ansikt-kommunikasjonen og det dialogiske som (uoppnåelige) idealer: ”Vi må kommunisere bedre”

Etablering av kommunikasjonsvitenskapen 1. stadium: 1800-tallet Transportmidler og organismer som ”kommunikasjoner” Kommunikasjon mellom mennesker som nettverk og strømmer av informasjon Vitenskapelig interesse for kommunikasjon som middel til framskritt og samfunnsintegrering 2. stadium: tidlig 1900-tall og mellomkrigstiden Massesamfunn, massepsykologi Kommunikasjon som overføring av informasjon Massekommunikasjon som dominerende kommunikasjonsform i samfunnet

Tilnærminger mellom mediert og ansikt-til-ansikt-kommunikasjon Etablerte massemedier: dominans av profesjonelle opptredere og formelle uttrykksregistre, f. eks i journalistikken Men langtidstendens siden ca. 1960-tallet: en bevegelse mot mer uformelle og hverdagsnære uttrykksregistre Märthas ”intimitetskliss”: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.3210341 Langtidstendens siden 1980-tallet: en bevegelse mot økt ikke-profesjonell deltakelse i mediene

Digitale medier Siden 1990: framvekst av digitale medier som Internett og dataspill - ofte i samspill med etablerte medier ”Interaktivitet” - det at publikum blir brukere som med-skaper tilbudet Konsekvens: tilnærming og sam-eksistens mellom massekommunikasjon, gruppekommunikasjon og interpersonlig kommunikasjon - alt innenfor mediets grenser Rubenmann: http://www.nrk.no/underholdning/1.2257867