Læreplanforståelse B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er realfag? B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Læreplanforståelse B – Samarbeid Modul 3 Læreplanforståelse B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at dere skal bli kjent med og reflektere over læreplanens ulike deler, og at dere skal bli mer bevisst på sammenhengen mellom disse.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 5 minutter Oppsummer forarbeidet i grupper 30 minutter Oppsummering i plenum 25 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper 30 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid Gå sammen i grupper på tre-fire personer. Hver enkelt presenterer sine svar på refleksjonsspørsmålene i A – Forarbeid. Velg tre punkter dere synes er utfordrende ut fra formål og beskrivelsen av de grunnleggende ferdighetene.

Oppsummering i plenum 25 minutter

Oppsummering i plenum Hver gruppe legger frem sine punkter. Med utgangspunkt i gruppenes bidrag, diskuter: Ivaretar vi fagenes formål og de grunnleggende ferdighetene på en god måte ved vår skole?

Læreplanforståelse D – Etterarbeid Modul 3 Læreplanforståelse D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er at dere skal bli kjent med og reflektere over læreplanens ulike deler, og at dere skal bli mer bevisst på sammenhengen mellom disse.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i gruppe/plenum 15 minutter Diskusjon i plenum

Erfaringsdeling og diskusjon 30 minutter

Erfaringsdeling i gruppe/plenum Bruk samme grupper som under B – Samarbeid. Del eksemplene dere fant i C – Utprøving. Begrunn hvorfor eksemplene viser progresjon. Nå har dere fokusert på fagets formål, de grunnleggende ferdighetene og kompetansemålene i en læreplan. Finn minst et konkret grep dere kan gjøre for å ivareta de ulike delene i læreplanen bedre.

Diskusjon i plenum Del de konkrete grepene dere har funnet. Med utgangspunkt i A - Forarbeid, B – Samarbeid og C – Utprøving: Hva er de største utfordringene for skolen vår, når det gjelder å ivareta alle delene i læreplanen? Skriv ned de viktigste punktene. Disse bør være utgangspunkt for videre utviklingsarbeid. Det er viktig at dere blir enige om og dokumenterer hvordan punktene skal følges opp.

Kilder Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen https://www.regjeringen.no/contentassets/37f2f7e1850046a0a3f676fd 45851384/overordnet-del---verdier-og-prinsipper-for- grunnopplaringen.pdf Læreplan i matematikk fellesfag https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/finn- lareplan/lareplan/?kode=MAT1-04 Læreplan i naturfag https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/finn- lareplan/lareplan/?kode=NAT1-03 Lokalt arbeid med læreplan – Å forstå progresjon https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/a-forsta- progresjon/