Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
KVU for kryssing av Oslofjorden
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Tilrettelegging for buss, sykkel og gange fra Nesøya Plan, samferdsel og næringsutvalg 22. oktober 2015.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
1 Godsterminal på Orkdal – Skaun Eit miljøvennleg alternativ? Minimale nye naturinngrep Minimale tap av matjord Nesten ubebodd område God kontakt med tungindustri.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Tilbudskonferanse 4. juli NTP «Trafikkutviklingen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal har ført til økt behov for utbygging til firefelts.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
”Grenselaust samarbeid”
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Statens kostnadsstyring av store investeringsprosjekter i tidligfasen
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Status nye testmiljø Terje Dale Samarbeidsgruppemøte
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Kommunemøter RPBA - om RTP
OMRÅDEREGULERING SEGALSTAD BRU
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Informasjonsmøte E6 Helgeland Sør Gardermoen 26. august 2015
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Fornebubanen Erfaringer.
PROSJEKT E6 ARNKVERN-MOELV Informasjonsskriv Uke 11 og
E18 Akershus grense - Vinterbro
Arbeidsopplegg for Region vest
UU og Fylkesmannens rolle
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Veileder for fysisk sikring av snøscooterløyper
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Kurs i vegprosjektering 29/
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Revidert planforslag Bærum
Fra regioner til divisjoner
Regional høringskonferanse 14.mai
Utredningsgruppe samferdsel
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Skaun kommune, Plan og miljøutvalget 08.05.2018 Arne Gussiås, Styrings- og strategistab Statens vegvesen Region midt 26.12.2018

Bakgrunn Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Statens vegvesen sine innsigelser til kommuneplanens arealdel 2014 -2040 og tilhørende kommunedelplaner for Buvika og Børsa/Viggja i Skaun kommune Bestilling fra Samferdselsdepartementet på gjennomføring av Konseptvalgutredning (KVU) for vegtransportutfordringer i Orkdalsregionen 26.12.2018

Mulige løsninger Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt, dimensjonert for 90 km/t Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t Begge alternativer må vurderes iht. tunnelsikkerhetsforskriften Trafikkmengder Sted 2016 2050 Thamshamn (Storsand) 8 310 13 500 Børsa 9 980 16 500 Buvika 11 130 19 000 Øysand 12 230 20 000 Klett 11 620 19 500 Tungtransportandel 12 % 14-15 % 26.12.2018

Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt, dimensjonert for 90 km/t Viktige momenter: Utnytte dagens veg Utnytte dagens tunneler med korte nødutganger mellom nye og eksisterende tunneler Beholde kryss for å beholde mest mulig trafikk på E39 Beholde lokalvegsystemet i stor grad Begrense arealbruken til ny veg Dagens veg er dimensjonert for 80km/t og skal man sette opp fartsgrensen til 90 km/t vil det by på noen ombygginger/fravik, spesielt tilknyttet tunnelene Minste kryssavstand til 1km, som i praksis ikke setter noen begrensninger for antall kryss på strekningen Nye tunnelløp kan mulig bygges parallelt med dagens løp 26.12.2018

Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt, dimensjonert for 90 km/t Tverrprofil Tverrsnitt med midtdeler og forbikjøringsfelt i begge retninger 26.12.2018

Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt, dimensjonert for 90 km/t Kryssområder Buvika Buviktunnelen(miljøtunnelen) utvides med et nytt løp (ca. 145m eks. portaler) Ny bru parallelt med Saltnesbrua (ca. 210m) og Hammersbrua (ca. 160m). Krysset til Buvika utvides og tilpasses veg med midtdeler og forbikjøringsfelt i begge retninger (firefelts veg) Børsa Krysset til Børsa utvides og tilpasses veg med midtdeler og forbikjøringsfelt i begge retninger (firefelts veg) Ny bru bygges parallelt med Rossvollbrua Kryss i Buvika Kryss i Børsa 26.12.2018

Mulige løsninger: Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t Viktige momenter Høy og enhetlig standard Få kryss Beholde dagens E39 som lokalveg Lang nok dagsone for kryss i Børsa Lange tunneler for å minske arealbruk For løsningen med 110 km/t planlegges det helt ny trase. Dagens tunneler har for dårlig geometri til 110 km/t og den økte avstanden mellom kryss skaper behov for en lokalveg som fremdeles må takle stor trafikkmengde. Det er derfor valgt å frikoble seg mer fra dagens veg og beholde dagens E39 som lokalveg etter at ny veg er bygget. Kryss:: Det er et krav at minste kryssavstand er 5 km og minste avstand for kryss på lange motorvegstrekninger bør være 10 km. Det er et mål at nye riksveger skal legges utenom byer og tettsteder. Ut i fra dette bør det ikke være kryss på denne strekningen. En har vurdert mulig kryss i Børsa, da dette er ca. midt på strekningen og er kommunesenter i Skaun kommune 26.12.2018

Mulige løsninger: Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t Tverrprofil Kryssområde Mulig kryss i Børsa Et kryssområde i Børsa gir behov for en lang dagsone mellom tunnelene i øst og vest. Veglinje kan legges opp i Meistadgrenda for å gi tilstrekkelig dagsone over en lengre strekning. Ved denne løsningen blir tunnel mellom Buvika og Børsa ca. 3360m lang eks. portaler. Nytt kryss blir på østsiden av Børselva, på grunn av nødvendig avstand til tunnelen mot Orkanger. Krysset blir liggende en god kilometer fra Børsa sentrum. Det blir viktig med en god tilknytning mellom krysset og sentrum slik at flest mulig velger å bruke den nye vegen. Alternativ til dette vil være å legge vegkorridoren enda lengre sør forbi Børsa Kryss i Børsa 26.12.2018

Mulige løsninger: Oppsummering Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Oppsummering Utvikling til tofelts veg med mdtdeler og forbikjøringsfelt, som er dimensjonert for 90 km/t gir mindre endringer både på arealsiden og transportsiden. Utvikling til firefelts veg, som er dimensjonert for 110 km/t: Mulig ny vegtrase sør for dagens veg gir muligheter for annen arealutvikling og reduserte miljøulemper ved dagens veg (60-75% av dagen trafikk overføres til ny veg). Areal- og miljøutfordringer som følge av bygging og trafikk. Mulig positiv endring i sum. Redusert reisetid på strekningen, bedre for pendlere og næringslivet. Dagens E 39 brukes som lokalveg, kollektivkorridor og omkjøringsveg. Kryssområder er krevende både i bygge- og driftsfase mht. arealbehov m.m. Foreløpig grunnlag for arealvurderinger og KVU Endelig arealbehov avklares først i.f.m. planlegging etter PBL. 26.12.2018

Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Jf. innsigelser til kommuneplanens arealdel 2014 -2040 og tilhørende kommunedelplaner for Buvika og Børsa/Viggja i Skaun kommune Forprosjektet viser at en minst må avholde varslet areal for å hindre nye negative virkninger av trafikken og mulig utvidelse av E39. En eventuell vegutvidelse med ombygging til fire kjørefelt i dagens vegtrase i Børsa og Buvika trolig er mest aktuelt på sørsiden av dagen E39. Selv om utvidelse av E39 kommer sør for eksisterende veg vil det kunne bli behov for å bygge om rampene til toplans- kryssene i Børsa og Buvika. Reduksjon av byggegrensene på nordsiden av disse rampene er derfor uaktuelt per i dag. Breddebehov for justerte kjørefelt og vegramper ved toplanskryss, forbedring av støyskjerming og behovet for lokalveger må vurderes i eventuelt planarbeid etter KVU. Når det er gjennomført kan det konkluderes med byggegrensenes plassering langs eksisterende E39. 26.12.2018

KVU Vegtransportutfordringer Orkdalsregionen Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett KVU Vegtransportutfordringer Orkdalsregionen Regjeringen, SD, VD Oppdrag Mandat Beslutning etter KVU/KS1 Beslutning etter KS2 KVU Kommune-delplan Regulerings-plan Bygging Mulig prosjekt i NTP Vurdering av finansieringsløsninger. Herunder bompenger Mulig prosjekt i Prop. 1S Statsbudsjett 26.12.2018

KVU Vegtransportutfordringer Orkdalsregionen Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett KVU Vegtransportutfordringer Orkdalsregionen Regjeringen, SD, VD Oppdrag Mandat Samfunns-mål Beslutning etter KVU/KS1 Føringer for videre planlegging og prosess Avklare innholdet i oppdraget fra SD Utarbeide behovs-analyse Utarbeide: Strategi-/måldokument Kravdokument Mulighetsstudie Konseptanalyse Planlegging etter PBL ... Viktig med en bred og involverende prosess for å kartlegge og vurdere: Alle forhold som påvirker transportbehovet Konsekvenser av transportbehovet Virkemidler for å håndtere transportbehovet «Utfordrings-notat Behovs-notat med forslag til samfunns-mål Tilråding av konsept 26.12.2018