Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Veiledning av elever / lærlinger
Bilder fra fagdag i Namsos:
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
- Hovedrolle eller birolle
Agenda • Frivillighet Norge – hvem er vi? • Frivillig aktivitet i Norge – noen hovedtrekk • Frivillighet Norges inkluderingsprosjekt • Frivillige organisasjoners.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Rolighetsmoen barnehage
Mangfold og fellesskap
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
IKEA for de mange mennesker
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Fritid med Bistand.
Velkommen til et nytt skoleår!
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kompetanse for mangfold
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Den norske arbeidslivskulturen
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Ressursfokus vs mangelfokus
KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
utfordringer i en ny region
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Danning og voksenrollen i barnehagen
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet Rekruttering og inkludering av innvandrere med fluktbakgrunn Et Nav-finansiert FoU-prosjekt (2017-2018) Mari Bjerck Trude Eide

Vi vil svare på: Hva motiverer arbeidsgivere til å rekruttere og tilrettelegge for arbeidsinkludering av innvandrere med fluktbakgrunn? Hva hindrer arbeidsgivere? Hvordan få til gode samarbeidsmodeller mellom NAV og arbeidsgivere når det gjelder tilrettelegging for arbeidsinkludering? Hvilke tiltak kan foreslås på bakgrunn av dette?

Om prosjektet

1. Motivasjon Hva motiverer arbeidsgivere til å rekruttere og tilrettelegge for arbeidsinkludering av innvandrere med fluktbakgrunn? Samfunnsansvar Samfunnsnytte, lønnsomhet Mangfold som ressurs

Samfunnsansvar Alle store bedrifter har ansvar for å være med og bidra til fellesskapet. Vi er opptatt av at folk skal opp og fram og få tryggheten det er å være i et arbeidsliv (leder, privat). Gjenspeile befolkningen – gi likeverdige tjenester (Rettighetsargumenter for mangfold) Synliggjøre og ta i bruk alle ressurser (Nytte- eller forretningsargument for mangfold)

Samfunnsnytte, lønnsomhet En fantastisk rekrutteringskilde hvor man kan ha de over lengre tid i en prøvetid (leder, privat) Utprøvingsarena Egne opplæringsprogram Ansatte er bedriftens ansikt utad Omdømmebygging

Mangfold som ressurs For meg er det viktig å speile samfunnet. Jeg har alle nasjonaliteter som kunder (leder, privat) Speiler brukergruppa både i butikken og i barnehagen Skaper en identifikasjon til kundene Styrker egen kulturell og språklig identitet Også tenker jeg det sånn på sykehjemmene da, det som er helt perfekt for meg, det er hvis jeg har en god blanding av muslimer og norske, så er det supert for jobbing i helgedager for eksempel. Og det sier dem selv også; bland oss fordi vi kan jobbe helligdagene, også får vi fri på Eid. Supert! Da har vi et bytte om det. Så det er kjempefint! (enhetsleder, kommune) Større fleksibilitet i turnusen Kulturell berikelse

2. Hindringer Hva opplever arbeidsgivere som hindringer for og utfordringer med å inkludere innvandrere med fluktbakgrunn? Individuelle hindre Lokale hindre Strukturelle hindre

Individuelle hindre Manglende interesse og motivasjon Det er forventet at de har lyst, at det er noe de selv ønsker, at det ikke er noe press av det. At de kommer på tiden. At de respekterer alle for den de er. Og at de ønsker å jobbe i team. Det er på en måte lista, i korte trekk (enhetsleder, privat). Manglende interesse og motivasjon Forpliktelser: Kultur og religion Det har vi slitt litt med og da må jeg ærlig innrømme at vi har nok utfordringer som det er så jeg tar ikke på meg en ekstra utfordring der. Det er nok å ha cirka femti mennesker å ha ansvar for og det er en del utfordringer fra før av (leder, kommunal enhet).

Lokale hindre Holdninger Språkferdigheter [språkopplæring] har vært til hinder for det å utføre jobben. Og bare dette med sikkerheten. De forstår ikke hverken datablader og kjemikaler og hva gjør jeg hvis det oppstår en skade. De skjønner ikke systemene og det må vi sørge for (HR-leder, kommune).

Strukturelle hindre Rammebetingelser i offentlig sektor Formelle kompetansekrav da er nok den usikkerheten knyttet til hva det innebærer for dem [enhetsledere eller avdelingsledere] og det vet de ikke om utdanningen for eksempel er likestilt, kan man legge samme oppgaver til vedkommende. Den usikkerheten gjør nok at mange da tenker at, «nei, da velger vi det trygge». Det kjente. (HR leder, kommune)

3. Samarbeid Hvordan få til gode samarbeidsmodeller når det gjelder tilrettelegging for arbeidsinkludering av innvandrere med fluktbakgrunn? Kontakt og tillit Konkretisering

Kontakt og tillit Oppnå en god dialog med NAV, få tak i en person som brenner for dette og forhold dere kun til den personen! (leder privat). Fast kontaktperson Tillitsbasert relasjon Tilgjengelig Fleksibel Lydhør for arbeidsgivers krav og ønsker

Konkretisering Jeg tenker jo at det å si ja eller nei på generell basis [til en praksisutplassering] er veldig vanskelig, det er mye lettere hvis du får en konkret henvendelse (leder, kommunal). Konkurransen mellom praksisutplasseringene Konkrete, ikke generelle henvendelser Avklar oppfølgingsbehovet Hensikten med praksisutplasseringen Ansvarsplassering

4. Tiltak Opphev skillet mellom arbeidspraksis og språkpraksis Utvikle verktøy til bruk i planlegging og gjennomføring av praksisutplasseringer Maler for praksisavtaler, formuleringer av lærings- og kompetansemål etc., andre ressurser og materialer Forventningsavklaring: formaliser forventninger og ansvarfordeling Samordne konkurransen om praksisplassene God oppfølging er viktig for å sikre at utprøving og utplassering fungerer bra i enkeltsaker, men også for å sikre gode langsiktige samarbeidsrelasjoner. Ha en fast kontaktperson som er lett å komme i kontakt med og som følger opp både jobbsøkeren og bedriften.   4. Tiltak

Til sist Finne måter å jobbe sammen med arbeidsgiverne Matche personressurser og arbeidsgivere Vil dere lese mer? http://www.ostforsk.no/publikasjoner/motivasjon-og-hindre-for-inkludering-av-flyktninger-et-dypdykk-i-arbeidsgiverperspektivet/

Takk for oss! Mari Bjerck Forsker 2 mb@ostforsk.no Trude Hella Eide Forsker 2 te@ostforsk.no