Behandling av hjerneslag Hva har vi oppnådd? 4. LNV 6. november 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
FYLKESMANNEN NETTVERSFORUM FOR HELSE- OG OMSORGSTJENESTEN 19.DESEMBER.
HTV-konferanse 28. oktober 2013
En suksesshistorie fra Vestfold….
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Aust-Agder og Vest-Agder
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Pasientforløp alkohol
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Sykehuset Østfold HF: Avdeling for rusbehandling
Utviklingssenter for hjemmetjenester i Telemark
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Forebygging av selvmord i akuttpsykiatriske døgnavdelinger - Slik har vi gjort det i Sykehuset i Vestfold HF Martin Hegdahl Magnhild Klingenberg-Liholt.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. Læringsnettverk/Gjennombruddsprosjekterr −Metoden kommer fra USA, IHI ( ) −Sverige - redusere køer.
Trygg kirurgi – særlig vekt på forebyggelse av postoperative sårinfeksjoner Stig Harthug leder av fagrådet og kvalitetssjef/professor Haukeland universitetssykehus.
Global Trigger Tool Ellen Tveter Deilkås, MD PhD Overlege/ Seniorforsker, Akershus Universitetssykehus Seniorrådgiver, Helsedirektoratet.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Læringsnettverk Rett legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenester 1.samling 21.januar 2016 USHT i Helse Fonna kommunene.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Posterpris og veien videre. Helseforetak / sykehus som er med! Helgelandssykehuset HF, Mosjøen Helgelandssykehuset HF, Sandnessjøen Nordlandssykehuset.
1 ​ Tilhørende målinger i tiltakspakken Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmetjenesten.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Erfaringer med legemiddelgjennomgang ved Nygård Sykehjem Bjørn Schreiner sykehjemslege Bjørn Schreiner
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Pasientsikkerhetskampanjen Pilotprosjekt KK Helse Bergen.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
Syv siders begrunnet avslag på søknad om støtte til malerutstyr og pass…til en mann som ikke åpner posten ( noe alle vet), har store lese/skrive vansker.
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet Forebygging av selvmord.
Helse Førde! EU-prosjektet i Trygg Kirurgi
Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Oppland – Nasjonale føringer 1.
Hvordan komme godt i gang? En lang reise mot et Soria Moria…
Tilhørende målinger i tiltakspakken Riktig legemiddelbruk i sykehjem
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Læringsnettverk for kommuner
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Kvalitet i et moderne sykehus
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
Om veiledning av team i læringsnettverk
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Forebygging av selvmord; Bakgrunn for tiltakspakken, målinger og erfaringer Fredrik A. Walby Forsker; Nasjonalt senter for selvmordsforskning og –forebygging,
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Behandling av hjerneslag Hva har vi oppnådd? 4. LNV 6. november 2013 #pasientsikkerhet Takk for invitasjonen til fylkemannen i aust-agder sitt høstmøte i Telemark! Og takk for at vi ikke er i dyreparken! Behandling av hjerneslag Hva har vi oppnådd? 4. LNV 6. november 2013 17. Januar 2013 - Ledersamling i pasientsikkerhetskampanjen

Definisjon pasientsikkerhet Vern mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser eller mangel på ytelser Med andre ord: Å forhindre pasientskader som kan unngås Omfatter ikke: skade som følge av sykdom konsekvens av at behandling ikke virker forutsigbar komplikasjon 24.12.2018 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

Hvordan redusere pasientskader? Osteskiverne er sikkerhedssystemer eller barrierer, der skal forhindre utilsigtede hændelser. Opstår der huller, bliver vejen banet for, at der sker skade.

3 hovedmål Redusere pasientskader Bygge varige strukturer for pasientsikkerhet Forbedre pasientsikkerhetskulturen i helsetjenesten 24.12.2018 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

Som å invitere jonas

Hvordan redusere pasientskader? Kampanjen har hatt 11 kunnskapsbaserte tiltakspakker

Start Overdose Selvmord Trykksår Legemiddelbruk (HT) SVK-infeksjoner Urinveisinfeksjoner Fall Hjerneslag Start Legemiddelbruk (SH) Legemiddelsamstemming Trygg kirurgi 2011 2012 2013

For at noe ALDRI skal skje, må noe annet ALLTID gjøres James Orlikoff

Forbedrings- modellen Mål Målinger Pasient- og brukersikkerhet Erfaringer fra I trygge hender Viktigheten av forbedringskompetanse Viktigheten av ledelsesforankring/forventninger/oppfølging Viktigheten av samhandling Refleksjoner rundt pasientsikkerhetskultur (Everyone has two jobs in healthcare, do the job AND improve the system…) Hvem kan lage og hvordan lage kultur? Hva kommer først av system og kultur? Jfr Herlofs betraktninger fra pasientsikkerhetskonferansen Program 2014-2018 Tiltak Gjennomføring

14 % av pasientene fikk en pasientskade før eller under sykehusoppholdet i 2012 Mot 16 % i 2010-2011 Suksessfaktorene Følgemåling for pasientsikkerhetskampanjen, årlig befolkningsundersøkelse 2012:

Hva har vi oppnådd i dette læringsnettverket?

Hva har dere lært i læringsnettverkene? Tiltakspakken Målingene Forbedringsmetodikk Veiledning Erfaringsutveksling Der skal ikke stor skarpsindighet til for å innse, at når to mennesker drøfter en ting sammen, må der komme mer ut derav enn om hver tenkte alene for seg Alexander Kielland

Sette sammen et godt team Pasient- og brukersikkerhet Erfaringer fra I trygge hender Viktigheten av forbedringskompetanse Viktigheten av ledelsesforankring/forventninger/oppfølging Viktigheten av samhandling Refleksjoner rundt pasientsikkerhetskultur (Everyone has two jobs in healthcare, do the job AND improve the system…) Hvem kan lage og hvordan lage kultur? Hva kommer først av system og kultur? Jfr Herlofs betraktninger fra pasientsikkerhetskonferansen Program 2014-2018

Suksessfaktorer Forbedringskompetanse Ledelsesforankring Samhandlingskompetanse Pasient- og brukersikkerhet Erfaringer fra I trygge hender Viktigheten av forbedringskompetanse Viktigheten av ledelsesforankring/forventninger/oppfølging Viktigheten av samhandling Refleksjoner rundt pasientsikkerhetskultur (Everyone has two jobs in healthcare, do the job AND improve the system…) Hvem kan lage og hvordan lage kultur? Hva kommer først av system og kultur? Jfr Herlofs betraktninger fra pasientsikkerhetskonferansen Program 2014-2018

Målinger – En kilde til læring

Resultatene må gjøres tilgjengelig, fremstilles hyppig og brukes aktivt for å danne nye hypoteser om hva som kan testes/forbedres!

Sørlandet Sykehus, Arendalsessfaktorene Bruk av sjekkliste for trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner:

Nygård Sykehjem Andel pasienter med legemiddelrelatert oppfølgingsplan i EPJ

Selvfølgeligheter Pasienter og brukere skal være i trygge hender når de trenger hjelp i helse- og omsorgstjenesten. Pasientsikkerhet og trygghet er selvfølgelig. Likevel er det mest selvfølgelige, også vanskelig. Redusere pasientskader Bygge varige strukturer for pasientsikkerhet Forbedre pasientsikkerhetskulturen i helsetjenesten

Hva har vi funnet?

Statusrapporter Mottatt 17 sluttrapporter som representerer i alt 24 sykehus (Totalt 21 HF, 36 sykehus og 24 team med i dette innsatsområdet) Viktig evalueringsrapport for det enkelte team! Median selvevalueringstall er 4 2 HF har evaluert at de er på 5 – Gratulerer! Alle har beskrevet at viktige delmål er nådd

Positive funn ved gjennomgang av statusrapportene Meningsfullt Allerede kjente tiltak implementeres Systematisk arbeid med forbedring LNV har blitt oppfattet som nyttige og nødvendige Teamarbeid Økning i status av behandling av pasientgruppen

Utfordringer ved gjennomgang av Statusrapportene Ressurskrevende - ikke avsatt tilstrekkelig tid til kampanjearbeidet Ting tar tid! Mange ansatte – trengs hele tiden fokus på opplæring i NIHSS, svelgtest og fysiologisk homeostase Pasientene kommer for sent til sykehuset Mangler nasjonal satsing på folkeopplysninger Ikke alle pasientene får alle tiltakene i tiltakspakken Fortsatt behov for revidering av eksisterende prosedyrer

Noen tabeller som illustrerer det harde arbeidet dere alle har nedlagt!

03.02. Hjerneslag: Andel pasienter med akutt hjerneslag som legges på slagenhet etter ankomst i akuttmottak per halvmåned

03.03. Hjerneslag: Andel pasienter med akutt hjerneslag som mottar alle relevante deler av tiltakspakken per halvmåned

Etterlevelse av tiltakspakken for hjerneslag, Lovisenberg Diakonale Sykehus Baseline-måling: Stor variasjon Noe under ønsket nivå BASELINE

Etterlevelse av tiltakspakken for hjerneslag, Lovisenberg Diakonale Sykehus

Etterlevelse av tiltakspakken for hjerneslag, Lovisenberg Diakonale Sykehus Læringsnettverket: Signifikant forbedring to ganger jf baseline Enheten ligger nå på ønsket nivå (95 % compliance)  95,17 av 100 poeng Varisjonen er minsket begge ganger. Siste periode har ikke vært helt stabil jmf de 2 «uteliggerne»

Sykehuset Østfold

«Det er uhyre viktig at folk kjenner til symptomene» Namdalsavisa 21. oktober 2013 «Det er uhyre viktig at folk kjenner til symptomene» Stephan Schüler, avdelingsoverlege, Nevrologisk avdeling ved Sykehuset Namsos Folkeopplysning: Infodag på kjøpesenter: Ansatte ved Nevrologisk avdeling ved Sykehuset Namsos gav informasjon om hjerneslag og gratis helsesjekk en lørdag i oktober. (i midten) sier. Mikel Johansen (til venstre) og Jan Arne Olsen har begge opplevd å bli rammet av hjerneslag i år.

Hva har vi ikke fått til så langt? Nasjonal folkeopplysningskampanje Det er ikke bevilget penger over statsbudsjettet til en nasjonal folkeopplysningskampanje i regi av Helsedirektoratet Helsedirektoratet skal revidere sine Nasjonale retningslinjer for behandling av hjerneslag Folkeopplysningskampanje i forbindelse med dette? Helsedirektoratet vil igjen trykke opp materialet de allerede har laget til folkeopplysningstiltak

Nasjonalt program for pasientsikkerhet Programmet skal bygge på erfaringer fra pasientsikkerhetskampanjen Videreføring av innsatsområder Målet er fortsatt å redusere antall pasientskader og sikre trygge tjenester Vil vektlegge brukermedvirkning Kommuneperspektivet skal videreutvikles Kampanjen går over i et femårig nasjonalt program for pasientsikkerhet fra januar 2013. ”En stor andel av uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten er fortsatt knyttet til legemidler og infeksjoner. Det er derfor en forutsetning fra departements side at disse områdene ivaretas i programmet”