Internt handlingsrom (IHR)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IHR: Overordnet kartlegging ULG Vi har gode tall, brutt ned på grunnenheter innenfor følgende områder Økonomi Fakturavolum Fakturamatch Lojalitet.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Praktisk økonomi- og budsjettarbeid innen skole
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Årets norske Leanvirksomhet
ROS-analyse.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Evaluering av nettverk for administrative Studieledere, 2017
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
E-handel.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Årets norske Leanvirksomhet
UNINETT-avtalene Leverandøroppfølging BtB-prosjektet E-handel
KICK OF Team
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Årets norske Leanvirksomhet
Avdeling for fagstøtte
Tittel for bedriftsmøte
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Nå er vi spente!.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Studieledernettverket 15. februar 2019
Direktoratet  for IKT og fellestjenester  i høyere utdanning 
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Gevinstrealiseringsstrategi
Årets norske Leanvirksomhet
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på møte med Parat 5. april 2011

Bakgrunn for IHR: Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar til å understøtte kjerneaktiviteten” Styrevedtak fra juni 2010:ber oss å utarbeide en plan som beskriver utvikling og dimensjonering av administrasjonen ved hele UiO Etterfølger faglige prioriteringer Handlingsromsutvalget ber oss se på hvordan vi selv kan skape internt handlingsrom

Hva skal vi oppnå? (1) Målet er å komme frem til systemer, rutiner og organisasjonsformer som gir oss en effektiv og profesjonell administrasjon. Administrasjonen skal på best mulig måte støtte primærvirksomheten og bidra til å øke det interne økonomiske handlingsrommet for forskning og utdanning.

Hva skal vi oppnå? (2) UiO skal utnytte sin samlede administrative kompetanse bedre gjennom å jobbe smartere og skal skape en mer tilfredsstillende arbeidshverdag for den enkelte.

Premisser: Alle stemmer i organisasjonen skal bli hørt - det er de som jobber her som vet hvor skoen trykker – disse møtene er en viktig del av dette Bortfall av arbeidsoppgaver som følge av IHR-prosessen skal løses ved omplassering internt ved UiO, ikke gjennom oppsigelser. Prosessen skal bygge på pågående aktiviteter.

Vi skal fokusere på syv hovedområder Forskningsadministrasjon Studieadministrasjon Formidling Økonomiområdet Personal- og organisasjons- området Bygningsforvaltning IT-området

Grunnprinsipper Mer standardisering og spesialisering av de administrative funksjonene. Dette kan innebære at funksjoner samles slik at en spesialistgruppe betjener flere grunnenheter. Vi skal utnytte IT-systemene bedre.

Grunnprinsipper 2. Dobbeltarbeid skal unngås. Dette krever en omfattende analyse av våre administrative prosesser, med sikte på å fjerne steg som ikke gir merverdi. 3 administrative nivåer er krevende – er det noen oppgaver som gjøres på alle nivåer? Må vi det?

Elektronisk fakturahåndtering - eksempel på prosesseffektivisering Be- stiller Hand- läggare Grupp- sjef Sektions- Intern- post Innkjøps- avd Økonomi- Post- giro Leve- randør Data- Tar imot vare Post Exp. best Exp. order Send vare Bestilling Post 2 kr Faktura Tar emot faktura 42 kr Ankomst- hantering 60 kr Post 1 kr Attest 40 kr Sak- granskar 79 kr Kopierar Arkiverar 28 kr Attest 54 kr Efterbeh. faktura 60 kr Post 1kr Bet. kontr. 37 kr Betaling 14 kr Datafil Dette er et eksempel fra fakturahåndering i en svensk bedrift før og etter prosessforbedring Vi starter med en bestilling Som utløser en faktureringsprosess Hos oss er håndteringskostnadene for fakturaer 15-20% høyere enn dette eksemplet, og vi har ca 110.000 fakturaer i året. Men mange av disse trinnene kan kuttes …. 435 kr Betaler Mottar betaling Konto- utdrag 71 kr Post 2 kr Koll utdrag 15 kr Arkivering

Organisasjonskart

IHR-prosessen Plangrupper: Mål for arbeidet: Forskningsadministrasjon Studieadministrasjon Formidling Økonomiområdet Personal- og organisasjons- området Bygningsforvaltning IT-området Mål for arbeidet: Kartlegge nåsituasjonen Beskrive overordnede mål Prioritere prosesser for videre analyse Iverksette Kompetanse: Metodekompetanse

Representasjon fra organisasjonene og vernelinjen Ressursgruppen Organisasjonene har to representanter, vernelinjen har en Plangruppene Organisasjonenes er representert i plangruppenes koordineringsgrupper der slike er opprettet

Hovedfokus våren 2011 er kartlegging, prioritering og planlegging

Grunnlag for planlegging og prioritering 1. Overordnet kartlegging I hovedsak basert på å sammenstille informasjon som allerede fins i informasjonssystemene våre I tillegg bes enhetene svar på sin administrative ressursbruk 2. Kartlegging i plangruppene Kartlegging i større detalj, prosessorientert, men bare to til tre fakulteter vil bli behandlet i hver plangruppe 3. Innspill fra virksomheten Innspill til kontaktadressen ihr-kontakt@admin.uio.no Systematiske møter mellom universitetsdirektøren og enhetene

Hva fungerer godt? Sammenfallende tilbakemelding så langt: Samarbeid mellom vitenskapelig- og administrativt ansatte

Hva må IHR ta tak i ? Sammenfallende tilbakemeldinger så langt: IT-systemer Nyansettelsesprossen Rapportering og kontrollrutiner rundt økonomi, lønn og regnskap Arbeidsdeling lokalt og sentralt f. eks innenfor personalrutiner Hvem gjør hva internt Gjennomgang av generelle rutiner og lovpålagte oppgaver Samhandling mellom nivåene

Informasjon og tilbakemeldinger Besøk prosjektets nettsider: www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/prosjekter/internt-handlingsrom/ Kontakt oss gjerne på e-post: Ihr-kontakt@admin.uio.no