Vurderinger av boligtallet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi og høringsuttalelse - vårt svar på nye regler om motorferdsel i utmark Motorsportkonferansen 2007.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
STATUS BANEPROSJEKT
8 Det politiske systemet i Norge
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Hh Hamar i Vekst Ny E6 2 sporet jernbane 5 mrd initierte byggeprosjekt Økning boligbygging Ekspansjon arbeidsplasser 6000 arbeidsplasser.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
FORNEBUTJENESTENE lHandlingsprogram lUtfordringer og behov i et 4 – 6 års perspektiv.
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
KOMMUNEPLANLEGGING OG BIOENERGI. ET EKSEMPEL FRA HAMAR KOMMUNE Plan- og utviklingsavdelingen.
OBOS sin rolle i utvikling av drabantbyene
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
nye boliger innen 2015.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Fylkesmannens time.
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Sykehustomt Frei.
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Fremskaffelse av leieboliger
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Områdemodeller for finansiering av felles infrastruktur Kurs om Utbyggingsavtaler Vest Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
DES – klubben i Skedsmo Ble stiftet i DES-klubben er en organisasjon som arbeider for å skaffe godt voksne mennesker en trygg, funksjonell, rimelig.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Undergrunnsløsninger for renovasjon i Asker
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Kommunen og Fylkeskommunen
Viktige faktorer for plangjennomføring
Prosjekter som jeg har fått lov å bidra til
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
HVOR KOM BOLIGTALLET FRA ? Asplans rapport (1991) til MD
Fornebuseminar 3. mai Ove Ellingsen.
TELENOR PÅ FORNEBU I 1994 tok Statsbygg og BK mange initiativ for å få bedrifter til å interessere seg for Fornebu Tidlig i 1995 bestemte Telenor å samle.
Informasjonsmøte for samarbeidspartnere
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
STATLIG PLAN, EGEN LOV ELLER PLANSAMARBEID?
STATSBYGGS MÅLSETTINGER FOR FORNEBU
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
NY SNARØYVEI – UTFORMING (1)
Illustrasjonsplan arealbruk KDP
Stortingets vedtak i 1992 Valg av Gardermoen som fremtidig hovedflyplass Nytt stortingsvalg i 1993 – ville nytt flertall endre beslutningen ? Flertallet.
Undervisning og barnehage
ORGANISASJONSSPØRSMÅL
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Utskrift av presentasjonen:

Vurderinger av boligtallet Formannskapet vedtok 2300 boliger i 1994 Kommunevalg 1995 med nytt flertall for 4-5000 boliger Enstemmig kommunestyre la til grunn 150 kvm friluftsareal pr. bolig (med støtte i Oslo`s parkmelding og nordisk forskning). Tok til etterretning at dette ville gi 5000 boliger. Regional vurdering pålagt grunneierne : 2-4000 boliger er greit men 4-7000 gir ubalanse (Agenda) 3000 boliger og 15000 arb.pl. gir samfunnsøkonomisk grunnlag for bane (Ergoplan)

SNARØYVEIENS KAPASITET Statens vegvesen truet med å nekte økning i trafikken til/fra E-18 BK påberopte seg «sedvanerett» mht tidligere registrert trafikkmengde Statens vegvesen krevde at trafikken under Teleplanlokket ikke måtte overstige den som eksisterte da flyplassen var operativ Dette innebar en begrensning på 2500 boliger før bane kom på plass Staten, fylkesmannen og fylkeskommunen krevde parkeringsrestriksjoner : 1 plass pr. 100 kvm kontorareal – anslagsvis den gang rundt ¼ plass pr. ansatt BK valgte å dele utbyggingen i to faser hvor Fase 1 hadde en teoretisk begrensning på 2500 boliger av hensyn til transport og kommunal økonomi

BEHOV FOR FRILUFTSAREALER Hvor stort friareal (innen 10-15 min. gangavstand) bør det være pr bolig i tettbygde områder ? Nordisk forskning og publikasjoner fra Norsk Hageselskap pekte i retning av 150 kvm pr. bolig Parkmelding 2 (1994) for Oslo: 60 kvm friareal pr. person i snitt for bydelene Med 2.5 pers. pr. bolig ga dette 150 kvm – samsvar forskning og emperi ! Grunneierne advarte sterk mot bastante krav om friluftsarealer på et tidlig tidspunkt Kommunestyret la til grunn som et foreløpig premiss at det skulle værer 150 kvm friareal pr. bolig (mot 1 stemme) Foreløpig arealprogram med tilgjengelig friareal på 770 da ga rom for 5000 boliger – som kommunestyret tok til etterretning

Sosial infrastruktur og kommunal økonomi Rekkefølgebestemmelser krevde skolekapasitet mv før boligbygging kunne tillates Kommunens økonomi tillot ikke igangsetting av nødvendig skolebygging mv. Utbygger ønsket å komme i gang – ville gi fremskyndingsbidrag til sosial infrastruktur Avtale sikret fremdrift og forutsigbarhet - men den forpliktet kommunen Hva skjer når skolen kommer først og boligene forsinkes ?

Utbygging og drift av offentlige tjenester Ingen eksisterende infrastruktur Kapitalutgifter og driftskostnader større enn inntektene (skatt og rammetilskudd) Balanse over 30 år dersom kommunen kan halvere kapitalutgiftene Sårbarhet overfor demografiske endringer Stor usikkerhet rundt utviklingen i kommunes økonomi

Innholdet i utbyggingsavtale Fremskyndingsbidrag tillater fremskutt byggestart for boliger Utbygger gir kr 1622 pr. m2 boligareal i bidrag til sosial infrastruktur (2003-kroner) Utbyggingsfase avgrenset til 2500 boliger (totalt 6000) Avtale baseres på anslag over antall kvadratmeter boligareal men reguleringsmyndigheten bindes ikke Gjennomføringskritiske anlegg må fullføres (skoler) Avtalt pris for areal til sosial infrastruktur Kommunen bærer risiko for kostnadsøkning men kan utsette enkelte anlegg Sosial boligprofil sikres – rimelige utleieboliger

AVTALE OM SOSIAL BOLIGPROFIL Antall rimelige boliger : 20-25% av 6000 Redusert tomtepris for 1250 boliger ved salg fra Oslo kommune til Fornebu Boligspar Gratis tomt ved reduksjon til 850 boliger BK : Egne tomter for 444 boliger BK : 403 boliger bygget i Fornebu Boligspars regi til selvkost uten tomtekostnad Andre avtaler : 180 boliger (Hundsund og IT Fornebu)

Påstander og spørsmål til drøfting Statens vegvesen la sterk begrensende føringer på utbyggingen fordi de ville tvinge frem en Ny E-18 ? Innføring av parkeringsrestriksjoner førte til at alle ubrukte arealer ble brukt til parkering. Hvordan kunne dette vært gjort annerledes ? Statsbygg og Oslo kommune ville ikke inngå utbyggingsavtaler. Hvorfor ? Hadde SB og OK inngått avtaler ville dette kanskje ha hindret milliard- fortjeneste til andre nesten før utbyggingen startet ? Staten påla kommunen å kreve bane men la ingen gode føringer på hvordan denne skulle finansieres Utbyggingsavtalen mellom BK og Boligspar var så vellykket at Stortinget lagde lovforbud med den begrunnelse at kommunene skulle settes i stand til å løse de økonomiske utfordringer selv (Ingen har sett noen nye penger !) I dag har kommunen fått dispensasjon til å inngå avtaler igjen – hvordan skulle man ellers løst utfordringen med videre utbygging i et rimelig tempo?