Skolens utviklingsplan B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Advertisements

Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
VK16/UDIR, Gardermoen Marit C. Synnevåg, mcs:consult.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Grunnlaget for innspillet
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Samarbeid og medbestemmelse
Målprosesser Uke 2.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Målprosesser Uke 2.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Skolens utviklingsplan B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at dere skal utarbeide en plan for arbeidet med Realfagsløyper.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 5 minutter Felles analyse av svar fra kartlegging 30 minutter Faglig påfyll 35 minutter

Felles analyse av svar fra kartlegging 30 minutter

Analyse av svar Studér oppsummeringen/svarene fra spørreundersøkelsen. Svar på følgende spørsmål: Er det spesielle ting dere er gode på (styrker)? Hvilke tema bør skolen jobbe mer med (utfordringer)? Hva bør skolens plan for arbeidet med Realfagsløyper inneholde? Diskuter hvilke tema, pakker og moduler under Realfagsløyper som er mest aktuelle for utviklingsarbeidet ved skolen.

Faglig påfyll 40 minutter

Fasene i utviklingsarbeid Initieringsfase med ståstedsanalyse: Hva er dere gode på? Hvor har dere utfordringer? Utarbeide en plan for arbeidet med Realfagsløyper Gjennomføringsfasen Prioritere tiltak ( pakker/ moduler) Gjennomføre planen i kollegiet

Fasene i utviklingsarbeid Institusjonaliseringsfasen: Kilde til evaluering og læring: - Hva har dere gjort? - Hvordan har dere gjort det? Bærekraft for videre arbeid? Hvordan undersøke om det har skapt forandring? Kan erfaringer fra tidligere arbeid benyttes i andre satsinger?

Aspekter ved utviklingsarbeid

Aspekter ved utviklingsarbeid Rolleforståelse: Hvem er med? Hvem gjør hva? Fordeling av ansvar. Ledelse og plan: Hva er status (jmfr. spørreundersøkelsen)? Hva er målet med det dere skal gjøre? Prioritere innsatsområder ( pakker/ moduler)

Aspekter ved utviklingsarbeid Prosesser og arenaer Hvordan skal skolen jobbe med Realfagsløyper? Hvem skal jobbe sammen? Hvordan utnytte hverandres kompetanse? Kunnskap og kompetanse Hvordan frigjøre «taus» kunnskap dere sitter med? Behov for mer informasjon før vi starter arbeidet med planen? Noen utenfor realfagsgruppa dere bør kontakte? Har andre jobbet med tilsvarende planer tidligere?

To små summeoppgaver Hvilke fordeler ser dere ved en god plan? Hva ser dere som utfordringer i det videre arbeidet?

Konkret utforming av endelig plan Det er viktig at dere tenker på hvordan den konkrete planen blir seende ut til slutt slik at den tydeliggjør ansvaret for alle som skal jobbe med Realfagsløyper. Her kan det være greit å se på eksempler fra andre skoler og kommuner. Det ligger noen under B – Samarbeid . 2 3 1 1 2 3 Pakke 1 2 3

«SMARTE» - mål Spesifikt: Er planen tydelig på hva dere skal gjøre? Målbart: Hvordan vet dere om målet er nådd? Akseptert: Er målet akseptert av de som skal nå det? Realistisk: Er målet realistisk og utfordrende? Tidsavgrenset: Er det satt tidsfrister? Engasjerende: Skaper målet energi og engasjement?

Fallgruver i hverdagen? Uenig om virkelighetsbildet. Virkeligheten endrer seg og planen blir utdatert. Manglende forpliktelse til å gjennomføre planen. Manglende forankring i ledelsen. « Det er så mange andre prosjekter som vi også skal prioritere i år».

Eksempler på gode planer Liten refleksjon: Hva tenker dere er positivt med denne/disse planene?

Hvem lager planen? Plukk ut ei arbeidsgruppe på 2–4 personer som får ansvar for å utarbeide forslag til skolens utviklingsplan. Alle deltakerne som jobber med denne modulen må få mulighet til komme med innspill underveis i prosessen.

Skolens utviklingsplan D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er at dere skal utarbeide en plan for arbeidet med Realfagsløyper.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Diskutere utkast til plan 55 minutter Veien videre og neste modul 5 minutter

Sitat til refleksjon «Alt handler om kultur. Det hjelper ikke med vedtak, plandokumenter og formelle strukturer om ikke innholdet er nedfelt i hverdagsvirkeligheten» Bjørn W Hennestad, Magma 8 / 2012

Endelig plan De som fikk ansvar for å utarbeide utviklingsplan presenterer sitt forslag til de andre deltakerne. Det er viktig at endelig plan er vedtatt før dere starter med det faglige arbeidet i Realfagsløyper. Planen må være forpliktende for alle realfagslærerne som skal delta i utviklingsarbeidet.

Men husk… det er hvordan planen blir brukt som avgjør om det blir en god plan!

Dette var siste modul under temaet «Kom godt i gang»! Veien videre Dette var siste modul under temaet «Kom godt i gang»! Dere er forhåpentligvis klare til å starte på en av pakkene under de andre temaene.

Kilder Basert på diverse presentasjoner fra Marit C. Synnevåg Eksempler på utviklingsplaner