Målbildet Stab/støtte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
RIS-metoden for prosessforbedring
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Evaluering av nettverk for administrative Studieledere, 2017
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Adm Etablering av nye fellestjenester
ForBedring 2018-kartlegging av sikkerhetskultur i spesialisthelsetjenesten Presentasjon Brukerutvalget (hkb)
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
USITs Målbilde og prioriteringer
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Modell for tjenesteforvaltning
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Effekter av en heltidskultur:
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Avdeling for fagstøtte
Satsinger budsjett 2019 SG BOTT:ERP Digitaliseringsprogrammet
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Standardisering av IT-virksomheten
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 11. mai 2017
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Informasjonsmøter for ansatte
Studieledernettverket 15. februar 2019
Brukerutvalget 23. April 2019 Per Olav Skjesol.
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
Administrative fellesløsninger
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utredningsgruppe samferdsel
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Gevinstrealiseringsstrategi
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Program for administrativ forbedring og digitalisering
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Programkontoret.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Etablering av ny stab og støtte organisasjon i Bærum kommune Gunvor Erdal HR direktør

Målbildet Stab/støtte Profesjonalisere stab og støtte tjenester på tvers av organisasjonen Brukervennlige – Kostnadseffektive – Tidseffektive - Kompetansegivende Tiltak har vært varslet i Handlingsprogram 2014-2017 og ble forsterket i Handlingsprogram 2015-2018, og ytterligere i 1016-2019 med et innsparingskrav på 25 mill. nok.

Hovedgrep i ny modell Barn&Unge Helse&Sosial Pleie&Omsorg Sentralisering og standardisering av oppgaver «En dør inn» til alle støttetjenester – Nytt Servicesenter – ett nummer Digitalisering av prosesser Innføring av prosesseierskap Barn&Unge Helse&Sosial Pleie&Omsorg Prosesseier rekruttering og HR støtte Prosesseier Anskaffelse Prosesseier Regnskap, kostnad og inntekt Stab/støtte, rolle som tilretteleggere, både på styring og service Prosesseierrollen – tydeligere ansvar og økt myndighet til å forbedre måten vi jobber på Prosesseieransvaret skal ligge hos linjeleder og være plassert hos de som har hovedansvaret for prosessen (ser på større prosesser enn i dag, fra ende til ende) Prosesseier får ansvar for å tenke og jobbe på tvers av kommunen , samhandle for eksempel med IT. Et kontaktpunkt som kan se fellestrekk på tvers av kommunen og som kan forbedre prosessen med en gang og sikre kontinuerlig forbedring og digitalisering. Prosesseieren er ansvarlig for en målorientert, strategisk styring av en hovedprosess fra begynnelse til slutt. Hovedoppgaven er strategisk samkjøring av prosessen med andre prosesser i virksomheten, og valg av indikatorer for å måle hvordan prosessen yter. Prosesseier koordinerer alle ressurser som trengs for å kjøre og styre prosessen. Prosesseier økonomi og rapportering Prosesseier lønn, fravær, reise og utlegg

Milepæler - stab/støtte prosjektet 2016 2017 Beslut-ning Beslut-ning Beslut-ning Konsept Planlegging Gjennomføring 2013 Tiltak i HP 2014-2018 2015 Forprosjekt Januar Oppstart prosjekt stab & støtte Feb/Mar Kartlegging av arbeids-prosesser Apr/Mai Design av nye arbeids-prosesser Oktober Beslutning - ny overordnet organisering og gjennomføringsplan Fase 1. Vinter Beslutning – ny organisasjon og innplassering Fase 2 Vår Fase 2: Forberede etablering endelig organisasjon 1.sept. Ny organisasjon iverksettes Løpende oppfølging i prosjektet og rapportering i styringsgruppen og prosjekteiergruppen

SENTRALE STØTTEENHETER Ny driftsmodellen forutsetter flyt mellom enhetene - flest mulig henvendelser skal løses i Servicesenteret DIGITALE TJENESTER SERVICESENTER SENTRALE STØTTEENHETER SERVICEPORTALEN Selvbetjening for ledere og ansatte Bruker-kontakt Brukerrelatert Produksjon Spiss-kompetanse Bruker-behov Produksjon Spiss- kompetanse Rådgivning

Tre formaliserte samarbeidsformer Servicesenter Sentrale støtteenheter Samspillsroller som skal sikre at det samarbeides på tvers Møteplasser for kompetanseutvikling og problemløsning Teknologiske hjelpemidler som skal sørge for hensiktsmessig kommunikasjon på tvers Håndtering av daglige henvendelser Håndtering av uforutsette hendelser Forbedringsarbeid Håndtering av endringer Kompetansedeling ”Alle er ansvarlige for at kommunen yter god service! ”

Hvilke erfaringer har vi? Modellen gir godt grunnlag for å videreutvikle brukerfokus og servicekultur Nye roller i organisasjonen tar tid Kulturendring er krevende! Enkelte oppgaver var ikke grundig nok kartlagt – bemanning underdimensjoner ift å lage arbeidsavtaler Utfordring: Kompetanse i nye roller Viktig å ta høyde for omstillingskostnader Godt samarbeid med organisasjonene og vernetjenesten viktig!

Gevinster? Like saker løses likt Mindre sårbare tjenester Lettere å identifisere behov for forenkling Bruker mindre ressurser på administrative tjenester (redusert med 25 mill per år fremover)

Sammen skaper vi fremtiden! Raushet – tålmodighet – endringsvilje - tillit