Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Advertisements

Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Omgrepslæring B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid Modul 2N Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er bli bevisst på hva det innebærer å ha naturfaglig kompetanse, sett i lys av skolens naturfag.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet 15 minutter Faglig påfyll 10 minutter Leseaktivitet Gruppearbeid 40 minutter Planlegg egen undervisning Totalt 95 minutter

Oppsummer forarbeidet 15 minutter

Oppsummer forarbeidet Gå sammen i grupper på tre–fire personer og ta fram notatene fra forberedelsen. Diskuter (10 minutter): Hva legger dere i å ha naturfaglig kompetanse? Oppsummer i plenum (5 minutter): Hver gruppe deler innspill fra gruppediskusjonen.

Faglig påfyll 10 minutter

Hva menes med kompetanse? Læreplanen i naturfag (og alle andre fag) består av kompetansemål. Kompetansebegrepet er komplekst. Det finnes ikke en fasit på hva som ligger i begrepet kompetanse. (Knain, 2005; Weinert, 2001)

Kompetansedefinisjon for fagfornyelsen I Stortingsmelding 28 Fag – Fordypning – Forståelse som blir gjeldende for fagfornyelsen defineres kompetanse slik: Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. (Meld. St. 28 (2015–2016), kap. 4.1) Ifølge denne definisjonen består kompetanser av både kunnskap og ferdigheter.

Kunnskap og ferdigheter Kunnskap er å tilegne seg og forstå teorier, fakta, prinsipper og prosedyrer innenfor fag og fagområder. Det er også å kunne strukturere og kombinere kunnskap. Ferdigheter er å anvende kunnskap til å løse problemer eller oppgaver, og omfatter blant annet kognitive, praktiske, kreative og kommunikative ferdigheter. (Meld. St. 28 (2015–2016), kap. 4.1)

Leseaktivitet: Kunnskap og ferdigheter i naturfag 15 minutter

Kunnskap og ferdigheter i naturfag I denne leseaktiviteten skal dere først lese individuelt og deretter dele det dere har lest i par. Til slutt deler parene sine «funn» fra lesinga i plenum.

Les-par-del Individuelt (5 minutter) Les formål med naturfag i læreplanen i naturfag (udir.no). Noter deg hva som står om: kunnskaper ferdigheter Diskuter med sidemannen (5 minutter) Hvilke kunnskaper og ferdigheter fant dere i formålet med naturfag? Del i plenum (5 minutter) Ta en runde der hvert par deler en kunnskap og en ferdighet.

Gruppearbeid: Kompetanser i naturfag 40 minutter

Kompetanser i naturfag Del dere i fire grupper. Hver gruppe trenger et blankt ark og en penn. Les siste del av kompetansedefinisjonen på nytt (neste side).

Kompetanse er mer enn kunnskap og ferdigheter Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. (Meld. St. 28 (2015–2016), kap. 4.1)

Kompetansedefinisjon og undervisning På neste side får hver gruppe et spørsmål relatert til kompetansedefinisjonen. Skriv gruppas spørsmål på midten av arket Diskuter i 4–5 minutter og noter stikkord på arket som et tankekart. Bruk læreplanen og eksempler fra egen undervisning. Send arket videre (gruppe 1 til gruppe 2 osv.) inntil spørsmålet kommer tilbake til gruppa som startet.

Spørsmål til kompetansedefinisjonen Svar i stikkordsform / korte setninger. Gruppe 1: Hvilke utfordringer skal elevene mestre i naturfag? Gruppe 2: Hvilke oppgaver skal elevene løse i naturfag? Gruppe 3: Hva mener vi med kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner? Gruppe 4: Hvordan kan dere hjelpe elevene å utvikle forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning?

Oppsummer (10 minutter) Hver gruppe leser gjennom svarene på arket. Marker tre stikkord/setninger dere mener er sentrale svar på spørsmålet. Hver gruppe deler oppsummeringa sin i plenum.

Planlegg egen undervisning 15 minutter

Planlegg egen undervisning Planlegg undervisning som skal gjennomføres med elever før neste samling. Dere kan velge å jobbe individuelt eller flere sammen. Velg et hovedområde på det trinnet som er aktuelt for dere. Identifiser hvilke ferdigheter og kunnskaper som er beskrevet i kompetansemålene innen det valgte hovedområdet. Velg ett av følgende mål: Elevene skal lære å mestre utfordringer i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner utvikle evne til refleksjon og kritisk tenkning Skisser undervisning som kan legge til rette for at elevene skal oppnå det valgte målet.

Naturfaglig kompetanse D – Etterarbeid Modul 2N Naturfaglig kompetanse D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er bli bevisst på hva det innebærer å ha naturfaglig kompetanse, sett i lys av skolens naturfag.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 30 minutter Oppsummer i plenum 20 minutter Veien videre 10 minutter Totalt 60 minutter

Del erfaringer i grupper (30 minutter) Del dere i grupper på tre–fire personer, etter hvilket mål dere valgte å fokusere på i utprøvinga. Del eksempler fra utprøvinga og diskuter hvordan undervisninga var tilrettelagt for at elevene kunne oppnå det valgte målet. Avslutt med å drøfte hvordan dere gjennom undervisninga sikrer at elevene oppnår den naturfaglige kompetansen vi ønsker elevene skal ha. Lag ei kort oppsummering som gruppa skal dele i plenum.

Oppsummer i plenum (20 minutter) Hver gruppe deler oppsummeringa si i plenum.

Veien videre (10 minutter) Neste modul handler om læreplanforståelse. Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.

Kilder Knain, E. (2005). Definering og valg av kompetanser – DeSeCo. Norsk pedagogisk tidsskrift, 89(01), 45–54. Meld. St. 28 (2015–2016). (2016). Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28- 20152016/id2483955/. Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: a conceptual clarification, in: D. S. Rychen and L. H. Salganik (Eds) Defining and Selecting key Competencies, pp. 45–66 (Göttingen: Hogrefe).