Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional transportplan – hvorfor? Utvikle et transportsystem som er miljøvennlig, sikkert, effektivt og tilgjengelig Fylkeskommunen eier 1357 km fylkesvei, inkludert gang- og sykkelveier. Hvordan skal dette utvikles videre? Fylkeskommunen er ansvarlig for lokal kollektivtrafikk og skoleskyss. Hvordan skal fremtidens kollektivsystem se ut?
Regional transportplan skal: Øke kunnskap og forståelse for hvordan transportsystemet skal utvikles med tanke på målsettingene Bidra til å styrke regionens konkurransekraft og attraktivitet for bosetting, bedrifter og besøkende Virkemiddel for at Vestfold blir omfattet av den statlige ordningen med bymiljøavtaler Spisse innsatsen mot å endre folks reisemiddelvalg slik at flere går, sykler eller reiser kollektivt
Regional transportplan påvirkes av: NTP 2018 – 2029 legger sterke føringer for utviklingen av transportsystemet i hele landet, også i Vestfold Utbygging av moderne IC – nytt dobbeltspor gjennom Vestfold er krevende Indre del til Tønsberg ferdig 2024 Tønsberg – Larvik skal planlegges nå RPBA er en viktig del av grunnlagt for utarbeidelsen Areal- og samfunnsutviklingen henger sammen Forholdet mellom RPBA og RTP avklares i planprosessen
Om planprogrammet RTP
Fokusområder Tema RTP Mobilitet og tilgjengelighet Gående og syklende Hensynet til bedret mobilitet og tilgjengelighet er et gjennomgående tema i planen Gående og syklende Forslag til hvordan infrastrukturen skal utvikles og driftes for å få flere til å gå og sykle Kollektivtrafikk Forslag til tiltak som forbedrer kollektivtilbudet Knutepunkt Forslag til hvordan forsterke utviklingen rundt kollektivknutepunkt i byer og tettsteder Jernbaneutbygging Utarbeide strategi for rask gjennomføring tilpasset utfallet av NTP 2018-29 Godstransport og terminaler/havner Utarbeide forslag til mål som styrker effektiv og sikker gods- og varetransport Trafikksikkerhet Trafikksikkerhet vil være et gjennomgående tema i planen
Fokusområder (forts.) Temaer RTP Fremtidens transportløsninger Utarbeide strategi og tiltak for en gjennomføring i samarbeid med andre Klima og miljø Vurdere om tiltakene i Regional plan for klima og energi er tilstrekkelige. Fylkesveinett Utarbeide forslag til: Hvordan utvikling og drift av fylkesveinettet (inkl. gang- og sykkelanlegg) kan bidra til redusert biltrafikk En hensiktsmessig fylkesveistruktur for bolig- og næringsutvikling Eventuelle nye fylkesveistrekninger Riksveinett Behov for avlastningsveier (E18) Omklassifisering av Fv. 40, 305 og 308 til Rv.? (NTP 2018-29) Sandefjord lufthavn Torp Bidra til Torp at kan utvikles til beste for næringsliv og befolkning Minimere miljøbelastning av flyreiser Finansieringsløsninger Behov for justering/endringer av dagens løsninger? Bymiljøavtale?
Samhandling med RPBA Utvikling i byer og tettsteder (vekst, demografi?) Knutepunktutvikling og fortetting Fortetting/arealutvikling i gang, sykkel og kollektivavstand Mobilitetsplaner ved nyetableringer? Gatebruk - bymiljø Universell utforming
Organisering av RTP
Politisk referansegruppe HSA/HKEN Styringsgruppe (Fylkesrådmann) Politisk referansegruppe HSA/HKEN (Prosjektansvarlig) Prosjekt-/ koordineringsgruppe (Prosjektansvarlig + ledere av arbeidsgrupper + Samferdelssjef) Arbeidsgruppe Fremtidig teknologi Arbeidsgruppe Bilregulerende tiltak Arbeidsgruppe Gang- og sykkel Arbeidsgruppe Kollektiv Arbeidsgruppe Vei, jernbane og næringstransport Definer hovednett/ sekundærnett Typeløsninger by/utenfor by Universell utforming Trafikksikkerhet/ problempunkter «Hjertesone» rundt skoler/ skolevei Bysykler Fremkommelighet hovedveinett Fylkesveier Riksveier inkl. avlastningsveier Omklassifisering Jernbane Havn Ferge Torp Godstransport og terminaler Trafikksikkerhet Fremtidig rutetilbud Tog/IC Ekspressbusstilbud (UU) Knutepunkt (UU) Holdeplasser (UU) Skoleskyss Taxi TT ITS Selvkjørende kjøretøy Bildeling MAAS Klima/grønn mobilitet Energisatsjoner Parkering Veiprising/bompenger Gatebruk Varelevering
Faser i arbeidet Kunnskap Mål & Strategier Tiltak
Fremdrift Høst 2017: Kunnskapsgrunnlag + utfordringer (gap) Første kvartal 2018: Mål, strategier og tiltak Andre kvartal 2018: Handlingsplan Høst 2018: Høring og politisk behandling
Hva skal målene for Vestfold være?