Kommunemøter RPBA - om RTP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
12K-STYRET FRA REGIONALE NÆRINGSOMRÅDER TIL BÆREKRAFTIG AREALPOLITIKK
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Regional transportplan Agder
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimasats – støtte til klimasatsing i kommunene Thomas Kiland-Langeland Fagdirektør Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder Mai 2016.
Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Bompenger som politisk virkemiddel
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Samferdselssjefkollegiet
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk Næringsperspektivet i revideringen av RPBA Verdiskaping Vestfold 6. september 2017 Rådgiver Magnar Simensen.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Hva er Nettverk for grønn mobilitet?
SAS Den første sammenslåingen
Prosjektutløsende behov
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Kollektivtransport og kostnader
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Styringsgruppemøte - revisjon av RPBA og utarbeidelse av RTP
Hvor kan vi bygge - hvor skal vi bo?
Ambisjoner for utvikling i Alta
UU og Fylkesmannens rolle
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Regional transportplan før Østfold
Rullering av Regional transportplan
Utredningsgruppe samferdsel
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Handlingsprogram
Hva har det med GIS å gjøre?
Utskrift av presentasjonen:

Kommunemøter RPBA - om RTP

Regional transportplan – hvorfor? Utvikle et transportsystem som er miljøvennlig, sikkert, effektivt og tilgjengelig Fylkeskommunen eier 1357 km fylkesvei, inkludert gang- og sykkelveier. Hvordan skal dette utvikles videre? Fylkeskommunen er ansvarlig for lokal kollektivtrafikk og skoleskyss. Hvordan skal fremtidens kollektivsystem se ut?

Regional transportplan skal: Øke kunnskap og forståelse for hvordan transportsystemet skal utvikles med tanke på målsettingene Bidra til å styrke regionens konkurransekraft og attraktivitet for bosetting, bedrifter og besøkende Virkemiddel for at Vestfold blir omfattet av den statlige ordningen med bymiljøavtaler Spisse innsatsen mot å endre folks reisemiddelvalg slik at flere går, sykler eller reiser kollektivt

Regional transportplan påvirkes av: NTP 2018 – 2029 legger sterke føringer for utviklingen av transportsystemet i hele landet, også i Vestfold Utbygging av moderne IC – nytt dobbeltspor gjennom Vestfold er krevende Indre del til Tønsberg ferdig 2024 Tønsberg – Larvik skal planlegges nå RPBA er en viktig del av grunnlagt for utarbeidelsen Areal- og samfunnsutviklingen henger sammen Forholdet mellom RPBA og RTP avklares i planprosessen

Om planprogrammet RTP

Fokusområder Tema RTP Mobilitet og tilgjengelighet Gående og syklende Hensynet til bedret mobilitet og tilgjengelighet er et gjennomgående tema i planen Gående og syklende Forslag til hvordan infrastrukturen skal utvikles og driftes for å få flere til å gå og sykle Kollektivtrafikk Forslag til tiltak som forbedrer kollektivtilbudet Knutepunkt Forslag til hvordan forsterke utviklingen rundt kollektivknutepunkt i byer og tettsteder Jernbaneutbygging Utarbeide strategi for rask gjennomføring tilpasset utfallet av NTP 2018-29 Godstransport og terminaler/havner Utarbeide forslag til mål som styrker effektiv og sikker gods- og varetransport Trafikksikkerhet Trafikksikkerhet vil være et gjennomgående tema i planen

Fokusområder (forts.) Temaer RTP Fremtidens transportløsninger Utarbeide strategi og tiltak for en gjennomføring i samarbeid med andre Klima og miljø Vurdere om tiltakene i Regional plan for klima og energi er tilstrekkelige. Fylkesveinett Utarbeide forslag til: Hvordan utvikling og drift av fylkesveinettet (inkl. gang- og sykkelanlegg) kan bidra til redusert biltrafikk En hensiktsmessig fylkesveistruktur for bolig- og næringsutvikling Eventuelle nye fylkesveistrekninger Riksveinett Behov for avlastningsveier (E18) Omklassifisering av Fv. 40, 305 og 308 til Rv.? (NTP 2018-29) Sandefjord lufthavn Torp Bidra til Torp at kan utvikles til beste for næringsliv og befolkning Minimere miljøbelastning av flyreiser Finansieringsløsninger Behov for justering/endringer av dagens løsninger? Bymiljøavtale?

Samhandling med RPBA Utvikling i byer og tettsteder (vekst, demografi?) Knutepunktutvikling og fortetting Fortetting/arealutvikling i gang, sykkel og kollektivavstand Mobilitetsplaner ved nyetableringer? Gatebruk - bymiljø Universell utforming

Organisering av RTP

Politisk referansegruppe HSA/HKEN Styringsgruppe (Fylkesrådmann) Politisk referansegruppe HSA/HKEN (Prosjektansvarlig) Prosjekt-/ koordineringsgruppe (Prosjektansvarlig + ledere av arbeidsgrupper + Samferdelssjef) Arbeidsgruppe Fremtidig teknologi Arbeidsgruppe Bilregulerende tiltak Arbeidsgruppe Gang- og sykkel Arbeidsgruppe Kollektiv Arbeidsgruppe Vei, jernbane og næringstransport Definer hovednett/ sekundærnett Typeløsninger by/utenfor by Universell utforming Trafikksikkerhet/ problempunkter «Hjertesone» rundt skoler/ skolevei Bysykler Fremkommelighet hovedveinett Fylkesveier Riksveier inkl. avlastningsveier Omklassifisering Jernbane Havn Ferge Torp Godstransport og terminaler Trafikksikkerhet Fremtidig rutetilbud Tog/IC Ekspressbusstilbud (UU) Knutepunkt (UU) Holdeplasser (UU) Skoleskyss Taxi TT ITS Selvkjørende kjøretøy Bildeling MAAS Klima/grønn mobilitet Energisatsjoner Parkering Veiprising/bompenger Gatebruk Varelevering

Faser i arbeidet Kunnskap Mål & Strategier Tiltak

Fremdrift Høst 2017: Kunnskapsgrunnlag + utfordringer (gap) Første kvartal 2018: Mål, strategier og tiltak Andre kvartal 2018: Handlingsplan Høst 2018: Høring og politisk behandling

Hva skal målene for Vestfold være?